ناشناس ( تحصیلات : فوق لیسانس ، 30 ساله )

با سلام و عرض ادب و تشکر از پاسخگویی شما در سوالات قبلیم. من فردی 30 ساله هستم و فوق لیسانس از دانشگاه صنعتی شریف هستم. مدت دو ساله با دختری 20 ساله وارد رابطه شدم(دختر همسایمونه که از مدتها قبل دوس داشتم...


مشاور (احسان فدایی)

با سلام و احترام خدمت شما دوست گرامی! از ارتباط مجدد شما با ما سپاسگزاریم و امیدواریم بهترین انتخاب را داشته باشید.
همانطور که می دانید ازدواج یکی از مهمترین حوادث و رویدادهای زندگی است و نقش مهمی در سرنوشت و سعادت و خوشبختی انسان دارد ، مضافاٌ بر اینکه اگر به نحو صحیح انجام پذیرد بسیاری از نیازهای انسان را اعم از نیازهای عاطفی و جنسی را تاْمین و باعث آرامش روحی انسان می شود بنابراین در عین حال که نباید در انتخاب همسر خیلی وسواس گونه عمل کرد اما دقت ،شناخت و اتخاذ تصمیم حساب شده و بالاخره انتخاب صحیح از شرایط ضروری یک ازدواج موفق است. مهمترین مسئله در ازدواج و انتخاب همسر رعایت ملاک‌های اصلی ازدواج است که در روایات نیز بر آن تأکید فراوان شده است. رعایت این معیارها ضامن اصلی سعادت و خوشبختی در ازدواج است و عدم رعایت آن عواقب سنگینی برای زوجین در پی خواهد داشت. از همین لحظه دقت کنید که عاقلانه بیندیشید که آیا او این معیارها را دارد یا خیر؟
این معیارها را می‌توان به دو بخش عمده تقسیم کرد: 
الف) معیارهای اساسی: ملاک‌هایی که حتماً آن‌ها را باید در نظر داشته باشیم تا زندگیمان توأم با سعادت باشد. در نظر نگرفتن این معیارها موجب بروز مشکلاتی در زندگی ما خواهد شد. مانند:‌ دین داری، اخلاق نیکو، شرافت خانوادگی (نجابت و پاکی)، عقل.
ب) معیارهایی که موجب کاملتر شدن زندگی ما می‌شود. این معیارها اگر رعایت شوند زندگی ما بهتر و کاملتر خواهد شد. البته این معیارها به سلیقه و موقعیت افراد بستگی دارد و در افراد مختلف، متفاوت می‌باشد. از جمله این ملاک‌ها می‌توان سلامت جسم و روح، زیبایی، علم و سواد و کفو همدیگر بودن را نام برد؛ در نتیجه معیارهای دینی اسلام فقط ایمان و اخلاق نیست و موارد دیگر را نیز شامل می‌شود.
برادر گرامی! همانطور که در مکاتبه قبلی عرض نمودیم شما و دختر خانم به لحاظ دینی تناسب لازم را ندارید. موضوع حجاب را الان میبینید ولی موضوعات دیگر بعد از ازدواج نمود پیدا خواهد کرد. بنابراین سعی اولا از طریق مشاوره ازدواج او را خوب بشناسید و ثانیا تعجیل نکنید ولو اینکه خانواده ایشان رضایت کامل داشته باشند. مسئله دیگر در خصوص سن شما و اوست که با هم تناسب ندارد. یکی از ملاک های ازدواج سن می باشد. برای رسیدن به موفقیت و خوشبختی در ازدواج طرفین باید در ازدواج توافق داشته باشند یعنی مرد اندکی بزرگتر از زن باشد، تا بتوانند با کمال خوشی و سازگاری در کنار یکدیگر زندگی کنند و با تفاهم و درک متقابل بتوانند همسر ایده الی برای یکدیگر باشند. طبق تحقیقات، بهترین اختلاف سنی بین دختر و پسر برای ازدواج 3 تا 6 سال می باشد. که با لحاظ این این تفاوت سنی، زن و شوهر تفاهم بیشتری خواهند داشت و در نحوه تفکر، زندگی و سلایق، اشتراک بیشتری خواهند داشت و زمینه اختلاف سلیقه و به تبع آن اختلافات زناشویی کمتر می گردد. در صورت اختلاف سنی زیاد یعنی اینکه پسر اختلاف سنی فاحشی نسبت به دختر داشته باشد مشکلاتی از جمله، عدم تفاهم کافی و عدم درک متقابل و اختلاف سلایق به وجود می آید. البته ممکن است بصورت استثناء اتفاق بیفتد که زوجین در همه ملاک های ازدواج شرایط آرمانی داشته باشند و شرایط ایده ال و کاملا مطلوبی داشته باشند که معمولا بسیار نادر است و حتی با داشتن اختلاف سنی زیاد با کمال خوشی در کنار یکدیگر زندگی کنند. ولی بصورت معمول اختلاف سنی زیاد باعث ناسازگاری و نارضایتی از زندگی زناشویی در آینده می گردد. و توصیه نمی گردد. به علت اینکه زوجین زمانی که دارای اختلاف سنی زیادی باشند از دو نسل متفاوت خواهند بود با درک های متفاوت. آنها قضایا را به روش های مختلفی ادراک و ارزیابی می کنند. سلایق متفاوتی دارند و انتخاب های مختلفی نیز خواهند داشت که سازگاری در چنین شرایطی مشکل خواهد بود. خانمی که با مردی بزرگتر از خودش ازدواج می کند ممکن است در ادامه زندگی دچار تردید گردد و احساس شکست کند. که گاها دیده شده که کار به مشکلات بعدی کشیده است حتی در مواردی باعث سوء ظن های بی موردی نیز گشته است. به طور معمول زمانی که زن چنین احساسی در زندگی مشترک داشته باشد، رفتاری ناسازگارانه نیز خواهد داشت که باعث بوجود آمدن جر و بحث و کشمش در زندگی مشترک می گردد. در هر صورت جدای از اینکه دختر خانم تجمل گراست و ممکن است در آینده توقعات بالایی از شما داشته باشد، این دو مورد از موارد مهم است که توصیه ما این است که جدا در این ازدواج تأمل کنید و بیشتر فکر کنید و تا می توانید قید این علاقه را بزنید.
موفق باشید.

بیشتر بخوانید:

کفویت؛ هم سری های مختلف