ناشناس ( تحصیلات : فوق دیپلم ، 28 ساله )

سلام.ببخشید من واقعا دارم اذیت میشم حس حسادت دارم نسبت به خواهرشوهرم تازه عقدکرده وشوهرش همش براش طلامیخره و مامانش داره بهترین جهیزیه را براش میخره که ازمن بهت باشه.ازلحاظ خانوادگی من سر هستم و بچه تهرانم و جهیزیم ۱۰۰ملیون هزینه کردم.خانواده شوهرم وضعشون متوسط هست کمکم کنید ک حسادت ب هیچکسی نداشته باشهم اخه مادرشوهرمم مدام جهیزیه دخترشا با قیمتاش برام ذکرمیکنه وهمش میگه بازبان بی زبونی جهیزیه توخوب نیس از دختر من بهتره و مادرشوهرم ۵۰ سالشه و بیسواد و خواهرشوهرم ۲۴لیسانس مامایی دایم همش میگن خانوم دکتد درصورتی ک برای کارتوخودت اصفهان نتونس بره الان تودهات داره کادمیکنخ فوری کمکم کنید چندوقته دیگه عروسیشه نمیخام بفهمن حس حسادت دارم.نمیدونمم حسادته یانه اما دوست ندارم برام مدام کلاس ادای وضع خوبا بذارن


مشاور (خانم قربانی)

سلام بر شما همراه گرامی سایت راسخون.
دوست عزیز به نظر میرسدکه از اینکه هر لحظه مورد مقایسه و امتیاز دهی به داشته ها و نداشته های خود و دیگران باشید، خسته شدید. این خستگی خوب است زیرا که باعث تلنگری برای شما شده و شما را در مرحله تغییر قرار داده است. حسادت یعنی اینکه موافق نباشید که دیگران داشته یا امور مثبتی را به دست اورند برعکس غبطه که در ان میخواهید همانند داشته های دیگران را کسب کنید. اگررفتار شما حسادت هم به حساب نیاید باز به دلیل رنجی که برای شما دارد، و اسیبی که میزند باید اصلاح گردد.
برای درمان این رفتار راهکارهای زیر توصیه میشود:
- عواقب این رفتار را برای خود یاداور شوید و بدانید که حسادت نوعی واکنش هیجانی و غیر ارادی دانست که مداومت بر آن باعث می شود فرد در تمام طول زندگی خود فردی با ویژگی های اخلاقی و رفتاری خاصی باشد و همیشه آرزوی نابودی اطرافیان را داشته باشد، لذا همیشه تنها خواهد بود و چون این حواس اغلب بر اساس شرایط محیطی به وجود می آید و در وجود انسان رشد می کند و فرد حسود دچار احساس حقارت و کمبود شدید می شود و این عوامل باعث به وجود آمدن مشکلات خاصی از جمله افسردگی، گوشه گیری و کینه توزی، استرس و عدم اعتماد به نفس در او می شود. این فرد هیچگاه از زندگی خود لذت نمیبرد و طبق حدیث امام علی علیه السلام، اَلحَسَدُ یَضنِی؛ حسد، آدمی را رنجور می کند.
- بجای نداشته های خود و داشته های دیگران، بر داشته های خود تمرکز کنید.در صورت نیاز داشته های خود را یاد داشت کنید.
- به یاد داشته باشید که هر فردی بهره ای از دنیا دارد هم بهره ای از موارد مثبت و هم موارد منفی. این تفاوت ها دلیل فخر فروشی او بر شما و یا فخر فروشی شما بر دیگری نیست. فخر فروشی ناشی از ضعف است و نه قدرت.
- قبول کنید که هر فردی برای هرچه که دارد زحمت کشیده و حتما لیاقت ان را دارد پس بی جهت ارزوی از بین رفتن ان را نداشته باشید.
- مقایسه را برای همیشه کنار بگذارید. بیاد داشته باشید که مقایسه رهزن است نه یاری کننده به ارتباط شما. مقایسه خشم شما را از فرد مقابل افزون کرده و شما را به جدال بی مورد با او بر می انگیزاند.
- تبدیل کردن حسد به غبطه، یعنی بجای تخریب دیگران خود را ارتقا بدهید و رشد کنید.
- خوشبینی نسبت به دیگران، یعنی اینکه سعی کنید مثلا بجای تفسیر رفتار مادرشوهرتان مبنی به رخ کشیدن و.. ، را جور دیگر ترجمه کنید و بگویید که او هم تلاش میکند که دخترانش را به شکل ابرومندانه ای به خانه بخت بفرستد و چون فکر میکند با خرید اجناس گران دخترانش سربلندتر میشوند، از اینکه توانسته جنس گران تر بخرد، خوشحال است.
- دوری از شخصی سازی، به خود تلقین نکنید که رفتارهای مادر همسرتان، برای طعنه زدن به شماست یا میخواهند برای رو کم کنی شما، بیشترین مقدار جهزیه را خرید کنند.
- بدانید که ریشه حسادت، ضعف و خودکم بینی است. اعتماد به نفس و عزت نفس خود را ارتقا داده و ریشه حسادت را برای همیشه نابود کنید.
- رفتار مثبت را تلقین و تمرین کنید.
- در صورت موفقیت در ترک حسادت و افکار منفی، برای خود پاداش در نظر بگیرید. و در صورت حسادت ، خود را تنبیه کنید. دقت کنید که تنبیه باید بازدارنده باشد یعنی مانع انجام کار اشتباه شود.
- سعی کنید از داشته های دیگران خوشحال شوید و برای انان بهترین ها را ارزو کنید.
امیدوارم با عمل به این توصیه ها به نتیجه مطلوب برسید.
شادو سلامت باشید.

بیشتر بخوانید:
چشم و هم چشمی، فرزند خودکم‌بینی است