.... ( تحصیلات : دیپلم ، 20 ساله )

با سلام خسته نباشید
من ... سال که باهسرم ازدواج کرد تو این مدت اگر مثلا پیش می امد کسی حرف نابجا میزد(از اقوام خودشون)میگفت خودت حل کنه به من نگو چون نمیتونم من تو موضوع زنانه دخالت کنم من با این تا حدودی کنار امد و خودم حل میکنم
اما مشکلی که جدید باهاش روبه رو شدم و باعث بهم ریختن اعصابم شده به حدی که دلم میخواد همش دعوا کنم و حتی از همسرم سرد شدم اینکه
همسر تو جمع حرف یا کار انجام می ده که باعث بی احترام و کوچکتر شدن من میشه من این موضوع باهاشون مطرح کرد ولی تاثیری نداشت به حد که دیگر از این موضوع سو استفاده میکنن و یا دیدشون نسبت بما عوض شده و راحت بخودشون اجازه میدن بی احترامی کن
این موضوع خسته ام کرده وداره ازارم میده
میخواستم راه حلی بهم بگید


مشاور (علی محمد صالحی)

عرض سلام و احترام.
در زندگی زناشویی معمولا دلخوری ها، رنجش ها و مشاجره هایی دیده میشود. آنچه مهم است این نکته میباشد که زن و شوهر چگونه و به چه نحوی با یکدیگر در مورد رنجش ها صحبت کنند که کمترین پیامد منفی رو برای اونها داشته باشه. یکی از راه های در دسترس و مفید حل مشکلات زناشویی، گفتگو با زبانی مهرورزانه است، در این گفتگو هریک از طرفین میتونه پیشنهاد کنه به نظر او، چه کاری به حل مشکلاتشون کمک میکنه. به چنین گفتگویی، گفتگوی بدون باخت میگن و هر دو طرف برنده محسوب میشن. نحوه بیان خیلی میتونه تاثیر گذار باشه که همسرت ناراحت بشه یا نه، مثالا اگر انتقاد رو به صورت مستقیم و چکشی وارد کنی و و با لحن نامناسب به همسرت بگی، حتما ناراحت میشه و ممکنه بین شما تنش و اختلاف پیش یباد، اما اگه بصورت غیر مستقیم بگی احتمال ناراحتیش کمتره. برای اینکار میتونی از «تکنیک ساندویچ» استفاده کنی، یعنی حرف خودت رو اینطور بیان کنی: «جمله مثبت، جمله منفی، جمله مثبت»، مثالا جمله های زیر مصداق تکنیک ساندویچ هست:
•        احمد تو دانش آموز سخت‌کوشی هستی، اگرچه نمره ریاضیت کمتر از سطح انتظاره، ولی در دروس فارسی و علوم نمرات عالی کسب کردی.
•        سارا جان، شما آشپز بی نظیری هستی، اگرچه خورشت کمی شور شده، ولی سوپت واقعا خوشمزه است.
•        مامان، تو خیلی مهربونی، اگرچه گاهی به خاطر تذکرهای زیادت ناراحت میشم، ولی می دونم خیلی دوستم داری.
قرار دادن جمله منفی در بین دو جمله مثبت، از شدت اثر تخریبی اون کم میکنه و وقتی به نکته مثبت فرد اشاره میشه، اون فرد احساس نمیکنه که فقط نکته منفی دیده شده، و میفهمه که انصاف رعایت شده، بخاطر همین، هم کمتر ناراحت میشه و هم انگیزه بیشتری برای تغییر و بهبود شرایط داره. به هر صورت، هر کسی ویژگی های مثبت فراوانی داره که با کمی دقت میشه اونها رو پیدا کرد و بهش گفت. بنابراین تو هم میتونی انتقادات خودت به شوهرت رو، اینطوری بیان کنی.
در کنار این نکته، بهتره از همدلی هم استفاده کنی، و به همسرت بگی، همونطور که تو خودت دوست نداری در جمع مورد بی احترامی قرار بگیری و اگر این اتفاق برات بیفته ناراحت میشی، من هم به همین صورت وقتی احساس کنم که در جمع، به من بی احترامی یا توهین شده ناراحت و رنجیده میشم، بنابراین من هم مثل خودت دوست دارم که احترامم در جمع حفظ بشه و این من رو خیلی خوشحال میکنه.
بنابراین اگه زوجین بجای شکایت، انتقاد، سرزنش و تهدید که فقط باعث دوری اونها از هم، و کاهش عشق و علاقه شون میشه، فقط درخواست های روشن و کوتاه خودشون رو بدون سرزنش و شکایت و زیر سئوال بردن شخصیت طرف مقابل ارائه بدن، خیلی بهتر خواهد بود و تاثیر زیادتری خواهد داشت.
 
موفق و خوشبخت و شاد باشید.