ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 29 ساله )

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت مشاور گرامی
تازگیا عروسی کردم همسرم خیلی زحمتشکه ودر خرج منزل چیزی کم نمیزاره ولی از نظر رفتاری خیلی بد دله دوست داره حتی تو خونه نیست از همه چی خبر دار شه مثلا وقتی من باهاش با تلفن همراه صحبت میکنم تلفن خونه صداش دربیاد میگه قط نکنه بببینم کی زنگ زده واین رفتارش خیلی دلمو شکونده تو خونه اصلا نمیمونه کافیه یکی بهش زنگ بزنه میره تا آخر وقت پیشش خونه هم هست یا با گوشیه یا تلویزیون انگار من نیستم من چه از نظر عاطفی و جسمی تامینش میکنم با اینکه شاغلم ولی هیچ وقت کم کاری نکردم ولی انگار نه انگار عصبانی هم میشه بددهنی میکنه بعد اروم میشه انتظار داره که انگار هیچ اتفاقی نیافتاده دیگه ازش خسته شدم انقد ازش سرد شدم ظاهری باهاش خوبم چون قدر محبتایی که میکنم نمیدوه انگار واسش وظیفست همش به خودم لعنت میفرستم چراباهش ازدواج کردم حتی وقتی مجرد بودم مامانم انقد سختگیری میکرد و هیچ احترامی واسم قائل نبود تن به ازدواج دادم
مورد دیگه اینکه خیلی خونه سیگار میکشه اعتراض میکنم ناراحت میشه چند بار از بیرون اومد حس کردم مواد مصرف کرده و ازنزدیک شدن به من اجتناب میکرد نمیتونم ثابت کنم بگمم دعوا میشه همش دارم میریزم تو خودم . تورو خدا راهنماییم کنید
من جوابمو پیگر لطفا اسمس نکنی چون گوشیمو چک میکنه خیلی ممنونم


مشاور (احسان فدایی)

با سلام و سپاس از همراهی شما، از این که ما را امین خود دانستید کمال تشکر وقدردانی را داریم. ما قدر ارتباط با شما را می دانیم.

احساس شما را درک می نماییم و می دانیم که با چه حالات بدی از ناحیه همسرتان روبرو هستید و سال ها این رنج ها را تحمل نموده اید؛ اما ای کاش برای ما توضیح بیشتری می دادید که آیا تاکنون رخداد خاصی اتفاق افتاده که همسرتان نسبت به شما شک دارد؟ آیا در مورد همه اینجور فکر می کند یا فقط در مورد شما؟ آیا در طول این مدت 9ماه تا کنون اقدامی برای بهبود این مسئله اعم از مشاوره و ... انجام داده اید؟ آیا همسرتان اختلال خاصی داشته یا از مشاهده ی وقایع اجتماعی مختلف چنین افکاری در او شکل گرفته است؟

پاسخگویی به این سؤالات ما در مشاوره بهتر یاری می رساند.

در نگاه کلّی گفتنی است که در رابطه با روحیه بدبینی همسرتان نسبت به شما، قبل از هر چیز باید ریشه‌ها و عوامل بدبینی وی را کشف نمایید؛ زیرا همیشه به این گونه نیست که شما کاری کرده باشید و طرف مقابل نسبت به شما بدبین شود؛ ممکن است همسرتان خاطرة ناخوشایندی از افرادی که شما با آنها برخورد یا رفت و آمد دارید، داشته باشد و یا اینکه دلایل دیگری در بین باشد که در ادامه بدان اشاره خواهد شد.

1. گاهی خصلت بدبینی، یک ویژگی شخصیتی افراد شده و احتمالاً این افراد دچار شخصیت مرضی شده اند.

2. گاه بدبینی و رفتارهای مبتنی بر آن به منظور ارضای انگیزه های روانی مانند «دفاع از خود» و یا جبران یک ناکامی صورت می گیرد. افرادی که نسبت به مقام و ارزش خود احساس خطر می کنند، گاه با طرد دیگران و بیزاری از آنان از خود دفاع می کنند. مثلاً مردی که نسبت به لیاقت و صلاحیّت خویش نگران است با انتقاد از زنان بر عدم اعتماد به نفس خویش سرپوش می گذارد.

3. گاهی شخص نسبت به گروه خاصی بدبینی پیدا می‌کند؛ چون تصوّر قالبی او از آن گروه «بد» است، مثلاً ممکن است همسرتان بخاطر مشاهدة افرادی که ضربه ای که از همسر دومشان خورده اند، نسبت به همه بدبین شده است.

4. بعضی اوقات افراد، واقعاً بدبین نیستند بلکه خود را بدبین نشان می دهند تا از عدّه ای بهره کشی کنند به همین خاطر جملاتی را به کار می برند و دست به استدلال هایی می زنند تا دیگران را در این کار خود، قانع نمایند. مثلاً کارفرمائی که همیشه بدبینانه به تعدادی از کارگران خود نگاه می کند و نزد دیگران از آنان بدگوئی می کند دلیلش این است که بهانه ای برای بهره کشی به ناحق و بیشتر از آنها داشته باشد.

به هر حال بجز مورد اول که بدبینی جزء شخصیت فرد شده بقیه موارد اکتسابی است و فرد در فرآیندی این خصلت زشت را یاد می گیرد که محیط اجتماعی وی در این فرآیند یادگیری و شیوع در روان شخص مؤثر است.

* در حال حاضر می توانید از راهکاری زیر برای مقابله با این خصلت ناپسند در همسرتان بهره بگیرید:

1. گام نخست و اساسی برای مقابله با این خصلت، آگاه کردن وی نسبت به دیدگاه های بدبینانه خویش است. البته تنها عده معدودی وجود بدبینی و منفی نگری را در خود می پذیرند و بیشتر افراد، نگرش های منفی خود را نسبت به افراد مختلف کاملاً منطقی می دانند؛ لذا ممکن است برای خود دلایلی داشته باشند و ادعای علم کرده و در مرتبه های بالاتر ادعا کنند از غیب خبر دارند. به هر حال این افراد باید متقاعد شوند که این مشکل در آنها وجود دارد.

2. در گام بعدی باید وی را به سمت کسب خصلت «خوش بینی» ترغیب و تشویق نموده و از راههای مختلف جهت حرکت به آن سمت، در وی ایجاد انگیزه نمایید. برای این کار می توانید از این واقعیت سود بجویید که وجود بدبینی هم از جهت روانی و اجتماعی به وی آسیب می رساند و هم از لحاظ دینی امری مذموم به شمار می آید. اشخاصی که دچار خصلت بدبینی اند در دنیایی پر از ترس، اضطراب و خشم بی اساس زندگی می کنند. نگرانی از خطرهای احتمالی از جانب دیگران و تهدید سلامت، این افراد را آشفته و خشمگین می کند و افزون بر این، آنان لذّت کمتری از زندگی خویش می برند. همسرتان را نسبت به این حقایق آگاه نمایید.

3. در گام بعدی و برای از بین بردن تصوّرات قالبی غلط همسرتان نسبت به خود، باید به مداخله های شناختی دست بزنید. در این زمینه نخست باید همسرتان را به تفکر دقیق در مورد خود و دیگران وادارید. در این مرتبه باید به او ثابت نمایید که در مورد شما در اشتباه است.

4. یکی از راه های ایجاد انگیزه برای کنار نهادن این خصلت، استفاده از توصیه های دینی است. اسلام در همه ابعاد زندگی به ویژه بعد اجتماعی، برای شناخت صحیح اهمیّت بسیار قائل است و راه های نیل به شناخت صحیح از جمله تفکر و تأمل، جستجوی اطلاعات و استنتاج منطقی را بسیار تشویق می کند. خداوند در قرآن، بارها افراد را از پیروی اموری که به آنها علم ندارند به شدّت نهی می کند: «از چیزی که بدان علم نداری پیروی مکن! زیرا گوش و چشم و قلب همه مورد پرسش واقع خواهند شد.

آیاتی از قرآن افراد را از پیروی گمان و تصوّرات یا شناخت هایی که مبنای صحیح ندارند در تعامل های اجتماعی منع می کند: «ای کسانی که ایمان آورده اید ! از بسیاری از گمان ها بپرهیزید که پاره ای از گمان ها گناه است. (حجرات:12)

5. در نهایت شایسته است با استفاده از روش های عاطفی و جلب انگیزه، به مقابله با این مشکل در همسرتان برخیزید. برای این کار استفاده از هدیه، مشورت کردن با وی در کارها، احترام نمودن، اظهار محبّت و علاقه به وی پیشنهاد می گردد.

البته از مشاورة حضوری نیز غافل نشوید و حتما همراه با همسرتان برای جلسات متعدد به مشاور و روانشناس با تجربه مراجعه نموده و بدبینی همسرتان را مورد بررسی قرار دهید. احتمال می دهیم همسرتان با اختلال شخصیتی پارانوئید دست به گریبان باشد که راه آن هم طلاق نیست و فقط درمان روانشناختی است.

در مورد سیگار کشیدن نیز باید کم کم همسرتان را ترک دهید و به او ثابت کنید که سیگار عوارض زیادی دارد و ممکن است به بیماری هایی مبتلا شود. فقط و فقط تا می توانید شناخت او را نسبت به بد بودن سیگار تقویت نمایید.

توجه داشته باشید که همیشه می توانید گام به گام همسرتان را تغییر دهید نه یک شبه و یک باره...پس ناامید نباشید و تلاش خود را بیشتر کنید.

موفق و پیروز باشید.