ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 32 ساله )

من اصلا نمیتونم سریع یک پاسخ قاطع و درست در مورد شوخی یا گستاخی کسی بدم و اون موقع اصلا هیچی به ذهنم نمیاد و خیلی تو این موقعیت قرار میگیرم و دیگران من یه ادم بی اعتماد به نفس و ضعیف میدونن چطور میتونم این مهارت رو کسب کنم که سریع بتونم جواب درست رو بدم.


مشاور (احسان فدایی)

با عرض سلام و تقدیم احترام خدمت شما پرسشگر محترم! ارتباط شما با ما گویای این است که در صدد انتخاب مسیر صحیح هستید و امیدواریم ما نیز راهنمای خوبی برایتان باشیم.

از پرسش شما این برداشت حاصل می شود که از اینکه نمی‌توانید در لحظه پاسخ مناسبی به حرف‌های طرف مقابلتان بدهید ناراحتید و دوست دارید به اصطلاح «حاضر جواب» باشید.حاضر جواب بودن و این که به قولی چگونه سر و زبون داشته باشیم مسأله‌ ای است که برای بسیاری از ما اهمیت خاصی دارد.برای این که حاضر جواب باشیم و بتوانیم در صورت لزوم به هر سوالی، شوخی، طنز یا صحبتی پاسخی زیبا بدهیم گام‌های مختلفی وجود دارد. گفتنی است که در حاضر جوابی مرز بین خوش بیانی و خوش مشربی و بی ادبی بسیار نزدیک است و این هنر ماست که بدانیم در چه شرایطی باید از مهارت‌های حاضر جوابی خود استفاده کنیم.در ادامه می‌خواهیم در مورد این صحبت کنیم که مواقعی که افراد اصطلاحاً گیر می‌دهند یا با ما شوخی‌هایی می‌ کنند که ممکن است ما را ناراحت کنند یا اصلاً نه، ما را هم ناراحت نمی‌ کنند اما لازم است که ما هم بتوانیم پاسخگو باشیم و به آن مطلبی که بیان شده است دید خوبی داشته باشیم و بیان خوبی داشته باشیم و بتوانیم پاسخ مناسبی بدهیم، یا در بدترین حالت به این معنا نباشد که ما نمی‌ توانیم اصلاً حرف بزنیم و دیگران اینجوری حق ما را می‌خورند. بنابراین این خیلی مهم است که این توانمندی را داشته باشیم که حاضر جواب باشیم. البته این به این معنی نیست که در هر شرایطی حاضر جواب باشیم نه!یک مرز خیلی خیلی ظریفی بین خوش‌ مشربی و بی‌ ادبی وجود دارد. مهم این است که ما این توانمندی را داشته باشیم که تحت هر شرایطی بتوانیم پاسخگو باشیم و حالا بسته به نیازمان بتوانیم تصمیم بگیریم که آیا لازم هست از این پاسخ استفاده کنیم یا خیر؟بنابراین باز هم تاکید می‌کنم که باید خیلی دقت کنیم که ما توانمندی آن را داشته باشیم که بتوانیم پاسخ مناسبی به طرف مقابلمان بدهیم. اما اینکه کجا استفاده کنیم مورد بحث است و کاملاً بسته به شرایط دارد. این موضوعات ارتباطی علوم انسانی هستند و نمی‌شود به راحتی گفت که حتما اینکار را بکنیم یا اینکار را نکنیم، این مسئله گستره بسیار وسیعی دارد.در ادامه به چند راهکار در رابطه با حاضر جواب بودن اشاره می‌کنیم.
-
اولین راهکار، کار ممنوعی است.
در حقیقت این کار را نباید انجام دهیم مثلاً کسی یا یک دوست صمیمی که متاسفانه گویا کمی هم بی‌ ادب هست به دوستش بگوید «چقدر تو خنگی!»
شاید یکی از بدترین جواب‌ها این باشد که بگویید که من خنگ نیستم در حقیقت زمانی که بگوییم من اینطوری نیستم یا شرایط اینطوری نیست عملاً این موضوع را دارید تایید می‌کنید. فرض کنید یک نفر پیش شما می‌ آید و می‌گوید «ببین نگران نباش» چه اتفاقی می‌افتد؟! شما قطعاً نگران خواهید شد. بنابراین اینکه بگویید من اینطور نیستم شاید خیلی جواب خوبی نباشد.
-
روش دوم پاسخ با سوال است.
اگر هیچ چیزی به ذهن ما نرسد شاید خوب باشد که یک سوال بپرسیم مثلاً اگر کسی گفت: «چقدر خنگی» بپرسیم:ببخشید منظورت چیه؟ می‌ تونم بدونم چرا این حرف رو می‌ زنی؟ دلیل اینکه الان اینو گفتی رو می‌تونم بدونم چیه؟راجع به سوالات باید فکر کنیم و بسته به شرایط مختلف از سوال خوبی استفاده کنیم.
- سومین روش استفاده از طنز هست.
این روش خوب جواب می‌دهد و در بسیاری از اوقات می‌ توانیم به خوبی از آن استفاده کنیم. فکر کنید ببینید چه نقاط ضعفی در ما وجود دارد و چه جواب‌های طنز آمیزی می ‌توانیم در این رابطه ارائه کنیم.
- روش چهارم پیش دستی کردن است.
اینکه ما یک موضوعی به نظرمان می‌ آید که احتمالا مورد بحث و چالش خواهد بود، لذا آن موضوع را خودمان به عمد پیش بیاوریم. البته باید این موضوع بسیار مشخص باشد نه این که حدس بزنیم شاید متوجه شدند، اگر صدرصد مطمئنید که متوجه موضوع می‌ شوند حالا می‌ توانیم از آن استفاده کنیم.
- اما نکته پنجم، بعد از اینکه اتفاقی برای ما افتاد فردی به ما گیر داد، شوخی کرد، طنز گفت، تیکه انداخت یا هر چیز دیگری، بعد از آن وقتی برنامه تمام شد با خودمان فکر بکنیم که من چی باید جوابشو می‌ دادم یا چه جوابی می توانست خیلی عالی و دندان شکن باشد.خیلی‌ها بعد از اینکه اتفاقی افتاد و حرف‌هایی شنیدند که ناراحتشان کرده با خودشان می‌ گویند: آخ ای کاش می‌گفتم کاشاین کاش گفتن‌ ها فایده ای ندارد باید به خودمان تلقین کنیم دفعه بعد این اتفاق افتاد آماده‌ ام که این را بگویم. چشممان را می‌ بندیم، تصویرسازی می‌ کنیم، می‌ بینیم یک نفر این را گفت و ما هم بلافاصله آن جواب را خواهیم داد که می‌تواند خیلی جالب باشد. این مورد را زیاد تمرین کنید.
- نکته ششم این است که ببینیم دیگران چطور حاضر جواب هستند، این هم موضوع بسیار کاربردی می باشد.اگر اطرافیان‌ مان، دوستان‌ مان، آشناهایمان، کسانی هستند که حاضر جوابند وقتی یک بار حاضر جوابی کردند، جواب جالبی دادند، سریع باید حواسمان باشد و ببینیم آنها چه می‌گویند این را هم برای خودمان تکرار کنیم و دقیقاً مثل تمرین قبلی چشم‌ هایمان را ببندیم و نگاه کنیم ببینیم ما هم اگر در آن شرایط بودیم چه می‌ گفتیم و چه جوابی بهتر است؟
آیا می‌ توانیم جمله بهتری پیدا کنیم یا نه همین را باید بگوییم، این به ما خیلی کمک می‌کند.همچنین مجاورت و همنشینی با افرادی که حاضر جوابند می‌تواند کمک شایانی به شما کند.
- و نکته آخر
اعتماد به نفس و عزت نفستان را بالا ببرید. اعتماد به نفس باعث می شود در موقعیتهای مختلف خودتان را نبازید و بتوانید واکنش مناسبی نشان دهید. (در این رابطه می توانیم در مکاتبات بعدی مفصل تر صحبت کنیم).

موفق باشید.