ناشناس ( تحصیلات : فوق دیپلم ، 36 ساله )

با سلام
پسری دارم ۵ و نیم ساله بسیار مهربان و رمانتیک از همه لحاظ ازش راضی هستم و در پیش دبستانی هم مربیاش تایید میکنن و همیشه گفتن نسبت به دانش اموزای دیگه خیلی مهربونه . مشکلی که دارم اینه که خیلی روی قهر کردن بچه های دیگه با خودش حساس و زود رنجه اگر بچه ای بهش بگه باهات قهرم انگار زمین و زمان به هم ریخته و آنقدر گریه میکنه که به هق هق میفته و هیچوقت این کلمه رو که منم باهات قهرم رو بکار نمیبره و کلا توی دفاع کردن از خودش کم میاره . فکر میکنه چه اتفاق بدی افتاده که طرف باهاش قهر کرده. لازم به ذکره که من و پدرش هیچوقت با هم قهر نکردیم و تا جایی که ممکنه اگر بحثی هم بینمون اتفاق میفته سعی میکنیم که پسرمون متوجه این موضوع نشه . مثلا اگه با بچه ای درگیر بشه اون بچه به دروغ بگه من اینکارو نکردم پسرم دیگه نمیگه چرا اینکارو انجام داده از ترس اینکه مبادا طرف باهاش قهر کنه . حالا از شما کارشناسان عزیز درخواست راهنمایی دارم چون فکر میکنم نکنه اعتماد به نفس پسرم خیلی پایینه و بعدها با مشکل روبرو بشه. با سپاس


مشاور (خانم ضیایی)

سلام و احترام خدمت شما مادر گرامی. بیان کردین "پسر 5ساله ای دارید که خیلی نسبت به قهر کردن بچه های دیگه حساس وو زودرنجه": از این سن و سال به بعد، تمام کودکان در رابطه ی دوستی خود، قهر و آشتی را تجربه می کنند و از طریق همین، مهارت های ارتباطی کودک شکل می گیرد و به تدریج آن ها یاد می گیرند چگونه دوست پیدا کنند، چگونه آن را حفظ کنند و آن را ادامه دهند. با توجه به اینکه کودک شما نسبت به این قضیه حساسیت زیادی نشان می دهد، نکاتی را خدمتتون عرض می کنم:
- در زودرنجی و حساس بودن کودک، عوامل متعددی نقش دارد که یکی از آن ها سبک تربیتی و نحوه ی برخورد والدین با کودک هست. گاهی اوقات اینقدر همه چیز بر وفق مراد کودک هست و تمام خواسته های کودک، فورا اجابت می شود که کودک با کوچکترین مخالفتی، واکنش نشان می دهد و بهم می ریزد. البته چنین رفتاری در کودکان طبیعی هست چون روح لطیف آن ها، پذیرش ناملایمات را ندارد ولی اگر والدین در خانه فرصت هایی را به وجود بیارند تا گاهی با خواسته های غیرمعقول او با قاطعیت مخالفت شود، به تدریج کودک تحملش بالاتر می رود و در مقابل هر مخالفتی که بر طبق میلش نیست، اینقدر بهم نمی ریزد.
- کودکتان را طوری تربیت کنید که آمادگی رویارویی با فراز و نشیب های زندگی را داشته باشند. به این معنی که بچه ها باید در شرایط اجتماعی طبیعی و عادی قرار بگیرند و این طور نیست که در محیطی بسته و گلخانه ای آن ها را پرورش دهیم و انتظار داشته باشیم در آینده هم زندگی اجتماعی موفقی داشته باشند.
- نکته ی بسیار مهم این است که هر والدی تشخیص دهد که فرزندش دقیقا در کدامیک از مهارت های دوست یابی مشکل دارد. اگر کودکتان در ایجاد و نگهداری دوستی‌ها مشکل دارد، بکوشید علت آن را دریابید. آیا آن‌قدر حساس است که همیشه احساساتش جریحه دار می‌شود و دوستانش را از دست می‌دهد؟ چه رفتاری می کند که منجر به قهر می شود؟ آیا از مهارت‌های اجتماعی برخوردار نیست؟ آیا مهارت‌های لازم را برای یک دوست را ندارد؟
- از طریق بازی کردن و ایفای نقش‌های گوناگون، می توانید نحوه تعامل و رفتار با دیگران را به زبانی ساده و همراه با شادی و لذت به نمایش بگذارید. برای این کار بهتر است از یک عروسک کمک بگیرید و پیش قدم شدن برای دوستی را با کودکتان تمرین کنید. مثلا شما عروسک را در دست بگیرید و با کودک خود این نمایش را بازی کنید: عروسک: سلام اسم شما چیه؟ چند سالت هست؟ میایی با هم بازی کنی؟چه رنگ هایی را دوست داری؟ چه شعرهایی بلدی؟ و از این طریق پیش قدم شدن برای دوستی، را به کودکتان آموزش دهید.
- در قالب بازی می توانید به کودک خود حل مسئله را آموزش دهید. مثلا در واکنش به فردی که با ما قهر می کند، چه رفتارهایی می توانیم داشته باشیم. می توانید از یک عروسک استفاده کنید و یا نقش پسری را بازی کنید که دوستش باهاش قهر کرده. بعد به او یاد دهید به جز گریه چه کارهایی می تواند انجام دهد. به عنوان نمونه می رود پیش یکی دیگر از دوست هاش. یا به کار مورد علاقش خودش را سرگرم می کند. نقاشی می کشد و...
همچنین خیلی مهم هست به کودک خود اطمینان دهید اگر کسی با تو قهر می کند، آدمای زیادی هستند توی دنیا، که تو را دوست دارند.
- قصه گویی همیشه برای کودک خوب و مفید است. چون یک نوع آموزش محسوب می شود. به همین دلیل می توانید، کتاب های قصه با مفهوم و محتوای دوستی، مزایای دوست خوب، ویژگی های دوست خوب، ...را برای کودک خود بخوانید و از این طریق هم، خیلی مفاهیم را به کودک آموزش دهید. و در نهایت، وقتی فرزند شما مهارت های لازم را بیاموزد، می تواند در هر موقعیتی واکنش صحیح و به دور از تنش را از خود نشان دهد. بهتر هست فرزند خود را در کارگاه مهارت های زندگی که در مراکز مشاوره، کانون های فرهنگی و ... برگزار می شود ثبت نام کنید.
با آرزوی موفقیت برای شما مادر گرامی