ناشناس ( تحصیلات : فوق لیسانس ، 39 ساله )

با سلام و احترام . روز قبل وقتی تبلت رو کنترل کردم متوجه شدم کلمه"باسن زن" جستجو شده و متاسفانه عکسهای بسیار مستهجن نمایش داده شده است. به پسرم گفتم تبلت خراب شده و ممکن است ویروسی شده باشه. تو کاری نکردی؟ در جواب به دروغ گفت من نام درخت " کَوَن " را جستجو کردم تبلت به اشتباه کلمه بد معنی کرده و مطالب و عکسهای بدی را نشان داد و من هم صفحه را بستم. در صحبت با همسرم متوجه شدم که قبلا هم در تلفن همراه خاله اش کلمه " جیش زن " رو جستجو کرده بوده ولی چیز بدی رو مشاهده نکرده بوده است. هنوز با اون برخوردی نکردم و فقط تبلت رو به بهانه خرابی ازش گرفتم. متوجه شدم که وصل اینترنت کار اشتباهی بوده و تقاضا دارم من رو در نحوه برخورد صحیح راهنمایی بفرمایید. با تشکر فراوان


مشاور (خانم ضیایی)

سلام و احترام خدمت شما پدر گرامی. بیان کردین "پسر شما در اینترنت کلمات نامناسبی را سرچ کرده و شما تبلت را به بهانه ی خرابی از او گرفتید": کنجکاوی های جنسی در کودکان طبیعی هست خصوصا امروزه با دسترسی به اینترنت، خیلی راحت می توانند سوالات و کنجکاوی های خود را سرچ کنند. برای برخورد صحیح با چنین موقعیت هایی، نکاتی را خدمتتان عرض می کنم:
- اینکه شما بزرگوار، خونسردی خودتان را حفظ کردید و آن لحظه اقدام هیجانی انجام ندادید، بهترین کار هست. چون آدم موقع عصبانیت ممکن هست رفتارهایی انجام دهد که پیامدهای ناخوشایندی به دنبال داشته باشد و رابطه ی پدر و پسری را خدشه دار کند.
- در ابتدا باید والدین ارتباط شان را با فرزند تقویت کنند تا او هر سوال و کنجکاوی دارد بتواند به راحتی از آن ها بپرسد، خصوصا با والد همجنس خود یعنی پدر با پسر و مادر با دختر. گاهی والدین از این موضوع شرم دارند و برایشان سخت هست درباره ی این مسائل با فرزند خود صحبت کنند. در صورتی که اولین جایگاه تربیت جنسی در خانواده هست و والدین باید به هر مسئله و چالش جنسی فرزند، به دید فرصت نگاه کنند و آموزش های لازم را با توجه به درک و فهم و سن فرزند به او دهند.
- برای فرزند خود امنیت پرسشگری ایجاد کنید تا بتواند سوالات و کنجکاوی های خود را از شما بپرسد. برای هر سوالی که پرسید در ابتدا میزان اطلاعات کودک را محک بزنید که خودت چه میدانی یا نظرت چیست؟ و بعد به اندازه ی درک و فهم او ، بهش اطلاعات درست دهید.
- زمانی که کودک صحنه ها و تصاویر مستهجن مواجه شد، از این فرصت برای تربیت جنسی صحیح در کودک بهره بگیرید و حریم خصوصی و... را آموزش بدهید و به او گوشزد کنید که ما اجازه نداریم اندام های جنسی خودمان را به دیگران نشان دهیم و همچنین اندام جنسی دیگران حتی در فیلم و موبایل را هم ببینیم . و سعی شود در محیط خانه، حریم خصوصی هنگام تعویض لباس، رفتن به حمام و ... رعایت شود.
- برای کودک تان حد و مرز استفاده از وسایل مجاز را مشخص کنید و بر اساس قراردادی که می بندید، عمل کنید؛ برای مثال اگر کودک اجازه دارد از تبلت یا موبایل شما استفاده کند، زمان مشخص و محتوای معلومی را تعیین کنید.گرفتن موبایل و قطع اینترنت و این قبیل ترفندها شاید در مدت زمان محدودی قابل استفاده باشد ولی باعث می شود کودک یا نوجوان، کنجکاوی ها و سوالات خود را به گونه ی دیگری و خارج از منزل جستجو می کند، از طریق دوستان و همسالان. بنابراین باید دنبال راه حل هایی بود که در درازمدت نتیجه بخش باشد. و در نهایت، کودکان از سرچ کردن بعضی کلمات، به جنبه ی جنسی مثل بزگترها نگاه نمی کنند چون هنوز به بلوغ نرسیدن و تخیل جنسی در آن ها شکل نگرفته، بلکه بیشتر از روی حس کنجکاوی این کار را انجام می دهند. والدین می توانند با آگاهی از تربیت جنسی کودک، بسیاری از مسائلی که در دوران کودکی و به خصوص نوجوانی با آن رو به رو می شوند به درستی رفتار کنند.
با آرزوی موفقیت برای شما پدر گرامی