ناشناس ( تحصیلات : دیپلم ، 29 ساله )

من یه پسر دو ساله دارم که به شیشه شیرش وابسته است. الان نزدیک به ۴ روزه ازش گرفتم شیشه رو ولی وقتی شیر رو توی لیوان یا لیوان های نی دار بچگانه میریزم قبول نمیکنه و شیر رو نمیخوره حتی طعم دار میکنم شیر رو با عسل یا موز باز هم نمیخوره توی لیوان. واقعا نمیدونم چکارکنم که بپذیره شیر باید توی لیوان بخوره و شیشه شیر رو فراموش کنه. دکتر کودک هم گفت دیگه نباید بخوره. به نظرتون چکار کنم؟


مشاور (خانم ضیایی)

سلام و احترام خدمت شما مادر گرامی. بیان کردین "پسر دو ساله ای دارید که 4 روز از شیر گرفتین ولی شیر را در لیوان قبول نمی کند": با توجه به اینکه کودک به شیشه خیلی وابسته هست، انتظار نداشته باشید در طی چند روز، به راحتی کودک بتواند خودش را با این شرایط وفق دهد. بیشتر کودکان نوپا به این تغییر بزرگ زندگی شان واکنشی جدی نشان می دهند. در این دوران، معمولا پرخاشگر و بهانه گیر میشوند و نیازمند صبر و حوصله بیشتری از سوی والدین هستند تا این مرحله را به درستی و با آرامش بگذرانند. نکاتی را برای از شیشه گرفتن کودک، خدمتتان عرض می کنم:
- شیرگرفتن، یکی از رویدادهای مهم زندگی کودک هست و شیشه ی شیر، برای او تنها یک شی معمولی نیست بلکه در نظر او منبع امنیت و آرامش و لذت است. حالا که دارید کودک را از این وسیله ی باارزش و دوست داشتنی اش جدا می کنید، باید شرایط و موقعیت هایی را ایجاد کنید که جای آن حس های خوب را برایش بگیرد. بهترین چیزی که می تواند به او حس امنیت دهد، تعاملات مثبت شما با کودک هست. برای اینکه پذیرش این شرایط برای اوآسان تر باشد لازم هست شما بزرگوار، وقت با کیفیت بیشتری را با او سپری کنید. و محبت خود را به صورت کلامی و فیزیکی به او ابراز کنید.
- برای از شیر گرفتن دو شیوه وجود دارد: یکباره و تدریجی. بسیاری از متخصصان می‌ گویند برای اینکه تدریجی این کار را انجام دهید اول باید شیشه شیری را که وسط روز می خورد، قطع کنید بعد شیشه صبح و در نهایت شیشه وعده شب. این آخری از همه سخت‌ تر است چون تبدیل به چالشی بزرگ می شود و ممکن است کودک نخوابد. برای ساده‌ تر کردن کار، قبل از خواب کارهای دیگری مانند حمام کردن، کتاب خواندن و تکنیک‌ های آرامبخشی انجام دهید و حواس کودک را پرت کنید. سعی شود در این مدت شیشه را از جلوی چشم کودک بردارید و همش با خود این ور و آن ور نبرد بلکه فقط در همان زمان خوردن از آن استفاده شود.
- زمانی که کودک شیشه اش را خواست، او را با یک اسباب بازی، یک بازی پرتحرک یا یک خوردنی مناسب مشغول کنید. سعی کنید وارد بحث و جدل با کودک نشوید، چون اینگونه بهانه گیری اش بیشتر می شود. بلکه با پرت کردن حواس کودک، این موقعیت ها را مدیریت کنید.
- یک راهکار دیگر آن است که در شیشه اش مقدار زیادی آب و شیر کمی بریزید به طوریکه طعم و مزه ی شیر تغییر کند و برای کودک خوشایند نباشد و حال آنکه لیوانش را با نوشیدنی های مورد علاقه او پر کنید. با این کار حتی لجبازترین کودکان نیز لیوان پر از شیر یا آب میوه را به شیشه آب ترجیح می دهند. یا شیشه شیر او را خراب کنید به گونه ای که به راحتی نتواند نوشیدنی اش را بخورد و به او بگویید دیگه این خراب شده و باید دور بیندازیم. یا هر ترفند دیگری که کودک را از خوردن شیر با شیشه، ناامید کند.
- برای او سرویس غذاخوری جداگانه‌ای، با طرح‌های کودکانه و رنگ‌های شاد بخرید. می‌توانید به فروشگاه بروید و برای کودک به انتخاب خودش، قمقمه‌ ی رنگی بخرید. این وسایل حواس بچه‌ها را پرت و به دلیل جذابیت‌هایی که دارد، آن‌ها را به خوردن غذا و نوشیدن مایعات تشویق می‌کند. و در نهایت، شما بزرگوار با حفظ خونسردی و آرامش، و بالا بردن اطلاعات خود درباره ی مراحل رشدی کودک و تربیت همگام با آن، می توانید در مقابل مشکلات رفتاری کودک، به درستی برخورد کنید.
با آرزوی روزهای شاد برای شما