ناشناس ( تحصیلات : فوق دیپلم ، 41 ساله )

با سلام. خانم ضیایی درباره پسرم که گفته بودم که همش حوصله اش سر میره ازر اهنمایتون ممنون. اخه ایشون فقط علاقه به موتور سواری داره و دیگه هیچ. با توجه به سنشم که این کار قانونی نیست هر وقت هم با هم حرف بزنیم اول و اخر حرفش موتور سواریه. بعد به نتیجه نمیرسیم. عجول هم هست و میگه الان موتور سواری لذت داره بزرگ بشم دیگه دوست ندارم. منم واقعا نمیدونم با این علاقه ی دردسر سازش چه کنم؟ ممنون


مشاور (خانم ضیایی)

با سلام و احترام. بیان کردین" پسر نوجوانتان همش حوصله اش سر میره و علاقه به موتور سواری داره با توجه به سنش که غیر قانونی هست": مادرگرامی، در مشاوره ی قبلی خدمتتان عرض کردم نوجوان احتیاج به شور و هیجان و تفریح دارد، یکی از دلایلی که حوصله اش سر می رود ، شاید به خاطر محیط زندگی یکنواخت و کسل کننده باشد، به همین دلیل او دوست دارد این میل و هیجان را به شیوه های مختلف تامین کند.
نکته ی مهم اینکه: برای پسرتان سوار شدن بر روی موتور، علاوه بر آن حس لذت و هیجان طلبی که دارد نماد شجاعت و بزرگ شدن هست. در خیابان روزانه با نوجوانان زیادی رو به رو می شویم که با موتور تک چرخ می زنند، با سرعت زیاد حرکت می کنند، و.....پشت تمام این رفتارها، حرف هایی نهفته است از قبیل اینکه: مردم من دیگه بزرگ شدم، مستقل شدم، به من نگاه و توجه کنید. وقتی نوجوان در محیط خانواده، حمایت و توجه لازم را کسب کند و نیازهای روحی اش در حد معمول، تامین شود دیگر دست به توجه طلبی منفی نمی زند.
- نکته ی بعد اینکه وقتی پسرتان از احساسات و علایق خود صحبت می کند، شنونده ی خوب و فعالی برای صحبت هایش باشید، با توجه کافی به حرف هایش گوش دهید طوری که این را با تمام وجود حس کند. و بدون اینکه سرزنش، نصیحت، تحقیر کنید، فقط سعی کنید احساساتش را تایید کنید مثلا می فهمم چقدر برات لذت بخشه که سوار موتور بشی، .....
ما آدم ها تمایل داریم با افرادی که خوب به حرف هایمان گوش می دهند و با ما همدلی خوبی دارند، ارتباط بیشتری داشته باشیم. بیشترین رنجی که انسان امروزی با او دست و پنجه نرم می کند این است که هیچ کسی نفهمید چه می گویم؟ درد من چی بود؟...یکی از دلایلی که تا اسم موتور میاد به بحث منجر میشه، شاید مخالفت صریح شماست، و پسرتان هم که فکر می کند بزرگ شده و نگرانی شما بیهوده هست. یا با خود می گوید مادرم اصلا مرا درک نمی کند. همین همدلی کردن و لحن و بیان ملایم باعث می شود پسر شما تا حدودی خلع سلاح شود. بعد درباره ی احترام به قوانین، و پیامدها و عواقبی که استفاده از وسایل نقلیه در زیر سن قانونی دارد برای او توضیح دهید و یا از خودش بخواهید که در اینترنت سرچ کند. و یا می توانید از عمو ، دایی، یک فردی که صحبت هاش برای پسرتان تاثیر گذار هست کمک بگیرید.
- طبیعتا علاقه ی پسرتان فقط محدود به یک مورد نیست. ما آدم ها علایق و استعداهای زیادی داریم که گاهی فرصت نداشتیم به آن ها بپردازیم. نوجوان در این سنین دارای انرژی فراوان جسمانی است. تشویق آن به انجام ورزش‌های گوناگون، باعث می شود تا انرژی خود را به طریق منطقی هدایت کند. و در نهایت، پیشنهاد می شود پسرتان در کارگاه های مهارت های زندگی که خودآگاهی، حل مساله، تفکر خلاق، مدیریت خشم و استرس و....آموزش داده می شود شرکت کند تا بتواند در برخورد با چالش ها و مسائل زندگی، راهکارهای مناسبی را انتخاب کند.
با آرزوی لحظات شاد برای شما