ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 37 ساله )

سلام. دختر ۱۴ساله ای دارم که تمایل زیادی به ارتباط احساسی و عاشقانه با هم جنس خود برقرار میکند. از خانم معلم گرفته تا دوستانش... و این رفتار باعث نگرانی در آینده هست یا خیر؟ و اگر راهکاری دارید بفرمایید... ممنون از لطفتون


مشاور (احسان فدایی)

با سلام و سپاس از همراهی شما، از این که ما را امین خود دانستید کمال تشکر وقدردانی را داریم. ما قدر ارتباط با شما را می دانیم.

والد محترم! درباره پیدایش این حس همین قدر بدانید که دختر شما به عنوان یک نوجوان در دوران بلوغ به سر می برد در این دوره تغییرات جسمی، روحی و هیجانی بسیاری در نوجوان  اتفاق می افتد که از جمله آنها خروج تدریجی از حالت خود خواهی به سوی دیگر خواهی است که در نهایت به ازدواج می انجامد ولی در این تغییرات گاهی جابجایی صورت می گیرد و نوجوان از آنجا که نمی تواند رابطه و علاقه ای به جنس مخالف داشته باشد و زمینه ای وجود ندارد ؛احساسات و عواطف خود را صرف جنس موافق می کند.

از سوی دیگر اساس و پایه دوستی ها در سن نوجوانی و جوانی که با جذبه و شور زیادی همراه است، غالبا بر مبنای عواطف و احساسات شکل می گیرد و نه بر اساس منطق و عقل. مقدمه این دوستی ممکن است جاذبیت یک فرد از نظر ظاهری یا شخصیتی یا پاره ای از صفات اخلاقی باشد که او را برای فرد دیگر دوست داشتنی می سازد که توانسته در روح و روان او تأثیر عمیقی بگذارد و خلأ عاطفی اش را به وسیله آن پر کند. ماهیت این دوستی گرچه در ابتدا دوستانه، پاک و بی شائبه است، ولی امکان آلوده شدن آن به مسایل دیگر وجود دارد. زمانی که این علاقه به اوج خود می رسد، آنها را دچار سرگردانی می کند که اکنون چه باید بکنند. این سرگردانی ممکن است با بعضی آثار مخرب دیگری همراه شود و موجب مشکلات عاطفی و جنسی در آینده شود . بنابراین عشق و علاقه به همجنس فقط تا زمانی می تواند مفید و سازنده باشد که به صورت معمول و طبیعی آن باشد و برای فرد وابستگی و دغدغه ای ایجاد نکند. اما اگر بیش از حد باشد مانند آنچه برای شما پیش آمده یا این علاقه به محدوده لذت جنسی و شهوانی کشیده شود، این حتی از نظر روان شناسی نیز نوعی انحراف جنسی محسوب می گردد که باید آن را درمان کرد. نکته قابل توجه در این زمینه این است که متاسفانه اگر فرد چنین گرایشی پیدا نماید و درمان نگردد، معمولا دیگر متوقف نمی گردد و تا نهایت خود پیش می رود و چه بسا به بیماری هم منتهی شود . بنابراین برای سرعت بخشیدن به از بین رفتن این حالت و کاهش مشکلات حاصل از آن باید به این توصیه ها عمل کنید و بعد از مدتی نتیجه آن را برای ما گزارش کنید.

1) برای شبانه روز دختر خود برنامه دقیق و مشخصی داشته باشید. او باید از بیکاری اجتناب کند و اوقات خود را بیهوده نگذراند. برای این که خلأ عاطفی به جود آمده از آن را پر کنید لازم است برنامه ریزی برای فعالیت های هنری، فکری و عملی داشته باشید.امام علی(علیه السلام) در این باره می فرماید: «نفس خود را اگر مشغول نکنی، او تو را مشغول می کند».

2)فعالیت های ورزشی به شرطی که متناسب با سن و جنس او باشد، علاوه بر این که موجب پرورش جسم و صحت آن می شود، روحش را نیز پاکیزه می کند.

 3)تقویت بعد معنوی و ایمان قلبی: اگر سعی کند همراه ورزش و تحصیل و پرداختن به فعالیت های هنری و علمی، به عبادت و ایجاد رابطه قلبی با خدای مهربان و بزرگ، یعنی کسی که همه زیبایی ها از اوست، اهمیت بیشتری دهد، بسیاری از دغدغه های فکری آزاردهنده او برطرف خواهد شد.

4)دوستان مختلف و متعددی را برای او شناسایی کنید و با آنها طرح دوستی بریزید و  سعی کنید با فرد مورد نظر یا فرد دیگری به عنوان تنها دوست خود ارتباط نداشته باشد.

5) تا می توانید او را مورد محبت خود قرار دهید تا کمتر نیاز به محبت معلم یا دوست خود پیدا کند. در هر صورت اگر مشکل برطرف نشد حتما او را نزد مشاور برده تا با او در این رابطه صحبت نماید.

موفق و پیروز باشید.