ناشناس ( تحصیلات : فوق دیپلم ، 19 ساله )

تفاوت بین غیرت مرد و حسادت زن چیست؟


مشاور (مجید محمدی)

باسلام
غیرت زنان هر چند از حبّ و عشقشان به همسر خود ناشی می شود اما به هر حال مجاز نیست.

1- قال رسول اللَّه صلی الله علیه و آله و سلم: کتَبَ اللَّهُ الْجِهادَ عَلی الرِّجالِ امَّتی وَالْغَیرَةَ عَلی نِساءِ امَّتی فَمَنْ صَبَرَ مِنْهُنَّ وَاحْتَسَبَ اعْطاهَا اللَّهُ اجْرَ شَهیدٍ[1].

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند: خداوند جهاد را بر مردان امّتم و غیرت را بر زنان امّتم واجب گردانیده است، پس اگر زنان صبر پیشه کنند و خود را نگه دارند و غیرت نورزند، خداوند اجر شهید به آنها عطا می فرماید.

2- عبدالرحمن در روایتی مرفوعه آورده است: رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نشسته بودند زنی عریان وارد و در مقابل نشست و گفت: ای رسول خدا گناه کرده ام، مرا طاهر نما. در همین اثنا مردی به سرعت می دوید و خود را به زن رسانید و لباسی را بر او انداخت، حضرت فرمود: این زن کیست؟ مرد پاسخ داد: ای رسول خدا، همسرم است من با حلال دیگر خود (کنیز ملک یمین) خلوت کرده بودم و او خود را به این حالت که می بینید درآورد، حضرت فرمود: همسرت را نزد خود ببر و به خود نزدیک گردان، سپس در مورد زنی که می خواهد همه محبّت شوهرش از آن وی باشد و به همسران دیگر شوهرش بخل می ورزد، فرمودند: چنین زنی بلندی را از پایینی دره تشخیص نمی دهد.[2]

3- قال علی علیه السلام: انه قال: لا غَیرَةَ فِی الْحَلالِ[3]. حضرت امیر علیه السلام می فرمایند: غیرتی در حلال نیست.

4- قال علی علیه السلام: غَیرَةُ الْمَرْأَةِ کفْرٌ وَغَیرَةُ الرَّجُلِ ایمانٌ[4]. همان امام همام علیه السلام می فرماید: غیرت زنها کفر و غیرت مردان ایمان است.

5- قال الباقر علیه السلام: غَیرَةُ النِّساءِ الْحَسَدُ وَالْحَسَدُ هُوَ اصْلُ الْکفْرِ، انَّ النِّساءَ اذا اغَرْنَ غَضَبْنَ وَاذا غَضَبْنَ کفَرْنَ الّا الْمُسَلِّماتِ مِنْهُنَ[5]. حضرت باقر علیه السلام می فرماید: غیرت زنان حسد و حسد ریشه کفراست، زنان آنگاه که غیرت ورزند، خشمگین گردند و چون خشم گیرند کفر ورزند مگر آنها که تسلیم حق شده اند.

6- مردی در حضور امام صادق علیه السلام به توصیف و تمدیح زن خود پرداخت، حضرت به وی فرمود: آیا زن دیگری گرفته ای و بر او هوو آورده ای تا میزان توصیف خود را بسنجی؟ مرد پاسخ داد: خیر. حضرت به وی فرمود: برو زن بگیر، مرد رفت و زن دیگری گرفت و همسر اول خود را به همان صورت دید، و به امام صادق علیه السلام گفت: او همان طور است که گفتم. حضرت فرمودند: بلی، همان طور است که گفتی، وقتی با گرفتن زن دیگر خُلق او ثابت ماند، همانطور است که توصیف کردی و ستایشش نمودی.[6]

7- امام صادق علیه السلام می فرماید: خداوند غیرت را برای زنان قرار نداده است، لذا زنهای غیرمؤمن غیرت می ورزند نه مؤمنه. خدای متعال غیرت را برای مردان قرار داده است زیرا برای مردان چهار زن و نیز کنیزان، حلال شمرده می شوند. ولی زنان تنها به شوهر خود می بایست اکتفا کنند و اگر زنی با غیر شوهرش همراه شود، زانیه محسوب می شود.[7]

8- عن اسحاق بن عمار قال: قلت لأبی عبداللَّه علیه السلام: المرأة تَغار علی الرّجل تؤْذیه، قال: ذاک مِنَ الْحُبَ[8]. اسحاق بن عمار گوید: به امام صادق علیه السلام عرض کردم: زن غیرت می ورزد و شوهر خود را آزار می دهد؟ حضرت فرمود: این از حبّ و عشق زن به شوهر خود است.