ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 22 ساله )

سلام وقت بخیر. مشکلم اینه که اکثر مواقع با خانواده شوهرم بازار میرم، ولی نمیتونم هیچ خریدی انجام بدم ، میترسم اگه با اونها باشم و خرید کنم بین خودشون بگن که فلانی چقدر ول خرجه و... شوهرم هم هر چی میخره برام، وقتی میریم خونه پدرشوهرم میگه مثلا اینو از فلان جا خریدیم، اینو فلان قیمت خریدیم، چندین بار بهش گفتم دوست ندارم کسی بدونه . ولی فایده نداشته.... وقتهایی هم که با شوهرم میرم بازار، وقتی از یه چیزی خوشم بیاد، همش میگه میخوای، میخوای. بعضی موقع لجم میگیره ، میگم بهش دیگه ازت چیزی نمیخوام... قبل ترها باز ماهیانه یه پولی میداد بهم، چند مدته اونم حذف شده... کارت عابرش رو هر از چند گاهی میده بهم، با خواهراش همش منو میفرسته بازار، ولی چه فایده نمیشه که خرید کرد....
راهنماییم کنید ممنونم


مشاور (احسان فدایی)

با عرض سلام و تقدیم احترام خدمت شما پرسشگر محترم! ارتباط شما با ما گویای این است که در صدد انتخاب مسیر صحیح هستید و امیدواریم ما نیز راهنمای خوبی برایتان باشیم.

خواهر محترم! نکته اولیه و مهمی که در رابطه شما با مادر شوهر و کلا خانواده شوهرتان بسیار مهم و حیاتی است رعایت میزان و حد این رابطه است. متأسفانه شما از ابتدا عادت های افراطی و توقع های متعددی را برای این خانواده ایجاد کرده اید که تغییر این الگوی ایجاد شده و انتظاراتی که الان از شما دارند قدری زمان بر است. اصلا نگران ناراحتی دیگران نباشید و فقط سعی کنید همه روابط را به حد تعادل بازگردانید. البته بی احترامی ممنوع است و باید در عین جرأت و احترام برخورد کنید تا این توقعات کاهش یابد. مثلا بهتر است این رسم که فقط با خانواده همسرتان بازار بروید را کنار بگذارید و با بهانه ها و سیاست هایی از رفتن همراه با ایشان خودتان را آزاد کنید. ضمن اینکه داشتن مهارت جرئت ورزی در زمینه اینکه خواسته های خود را عین احترام به دیگران به همسر و دیگران بیان کنید را جدی بگیرید و تمرین کنید. همسرتان هم اگر از شما سؤالی در مورد خرید پرسید با صراحت نظرتان را بگویید.

خواهر محترم! بهترین نوع تعامل عروس با خانواده شوهر حفظ احترام و فاصله ‌هاست، احترام گذاشتن به اصول ارتباطی و پرهیز از صمیمی شدن بیش از اندازه است تا از دخالت خانواده‌ شوهر و کینه کدورت‌های احتمالی جلوگیری شود. اگر آنها رفتار نادرستی با شما دارند، طبیعتاً شما نمی توانید مقابله به مثل کنید و یا شما تا ابد نمی‌توانید با خانواده شوهرتان به دشمنی برخیزید و یا به مقابله با آنان بپردازید و یا این بخش از وجود شوهرتان را از وجودش جدا کنید و مانع ارتباط و یا تعامل شوهرتان با خانواده‌اش شوید، پس هوشمندانه و هوشیارانه با خانواده شوهرتان رفتار کنید و بکوشید به جای حساسیت‌های افراطی با آنها و یا دشمنی با آنها تعامل نیکوی و مطلوبی داشته باشید و در همه حال حرمت و احترام آنها را نگه دارید، این طوری آنها نیز متقابلاً به شما احترام می‌کنند و حتی اگر در صدد دشمنی بربیایند، در ظاهر ناچارند اظهار دوستی کنند؛ همین مسئله از بسیاری از ناراحتی‌ها و کینه کدورت‌ها می‌کاهد. این نکته را بدانید اخلاقاً هر چقدر شما به خانواده شوهرتان نیکی کنید و ارتباط تان را همچنان با آنها ادامه دهید، مأجور خواهید بود و در حقیقت نیکی به خانواده شوهر نوعی نیکی به خود شوهرتان تلقی می شود که در افزایش صفا و صمیمیت بین شما نقش دارد. هرگز نباید از آنها توقع داشته باشید که دائماً به شما احترام کنند. همین که شما به اصول ارتباطی پایبند هستید و احترام آنها را نگه می دارید، کافی است.

موفق باشید.