ناشناس ( تحصیلات : دبیرستان ، 17 ساله )

سلام. برای کلاسمون تحقیقات میخواستم. آیا در استمنا در سنین کم مثل 7 به بالا باعث:
کوتاهی قدّ، لاغر شدن، ضعیف شدن و... می شود؟


مشاور (احسان فدایی)

با سلام و سپاس از همراهی شما با مشاورین «راسخون»، از اینکه ما را به عنوان راهنمای خود انتخاب نمودید سپاسگزاریم.

«استمنا» یا «خودارضایى» یکى از راه‏هاى انحرافى در ارضاى میل جنسى است که نسل جوان را در معرض آسیب‏هاى جدى قرار مى‏دهد. این کار عادت بسیار زشت و زیان آوری است که می تواند استعداد و توانایی های فراوان یک جوان را به نابودی بکشاند و حال و آینده او را تباه کند. در ادامه لازم می دانیم جهت ارائه تحقیق جامع به عوارض خودارضایی به صورت کامل بپردازیم. آسیب‏هاى ناشى از خودارضایى به گونه‏ هاى مختلفى تقسیم ‏پذیر است که به اختصار به برخى از آنها اشاره مى‏ شود:

یک. آسیب‏هاى جسمانى‏

یکى از روش‏هاى شناخت پیشرفت بیمارى‏ ها در پزشکى، مرحله‏ بندى علایم بیمارى است. براین اساس، برحسب عوارض ایجاد شده در بیمار مبتلا به خودارضایى، سه مرحله بیان شده است:

1. مرحله مشکل ساز .

در افرادى که مدتى است گرفتار خودارضایى شده اند، زودرس ترین عوارض ناشى ‏از خودارضایى عبارت است از:

الف. خستگى و کوفتگى.

ب. عدم تمرکز حواس.

ج. ضعف حافظه.

د. استرس و اضطراب.

2. مرحله گرفتارى شدید.

بروز علایم زیر در فرد گرفتار، نشان دهنده آن است که شدت ابتلاى وى یا مدت آن بیش از مرحله اول است و در نتیجه عوارض شدیدترى ظاهر شده است:

الف. خستگى و کوفتگى.

ب. نوسان خلق یا تغییرات سریع خلقى.

ج. حساسیت بیش از حد و زودرنجى.

د. کمردرد.

ه. نازک شدن موها .

و. ناتوانى جنسى زودرس در جوانى .

ز. بى‏ خوابى یا بدخوابى و مشکلات مشابه .

3. مرحله گرفتارى بسیار شدید یا حالت اعتیاد .

الف. خستگى و کوفتگى .

ب. ریزش شدید موها .

ج. تارشدن دید چشم‏ها .

د. وز وز گوش .

ه. انزال زودرس و غیرارادى یا خروج منى به صورت قطره قطره .

و. درد کشاله ران و ناحیه تناسلى .

ز. دردهاى قولنجى در ناحیه لگن و استخوان دنبالچه .

دو. آسیب‏هاى روحى و روانى

ضعف حافظه و حواس‏پرتى، اضطراب، منزوى شدن و گوشه‏ گیرى، افسردگى، بى‏نشاطى و لذت نبردن از زندگى، پرخاشگرى، بداخلاقى و تندخویى، کسالت دائمى و ضعف اراده، احساس حقارت، عدم اعتماد به نفس، احساس گناه و عذاب وجدان بروندادهاى روانى و روحى خودارضایى است.

سه. آسیب‏هاى اجتماعى‏

ناسازگارى خانوادگى، بى‏میل شدن به همسر و ازدواج، ناتوانى در ارتباط با جنس مخالف و همسر، احساس طرد شدن، از بین رفتن عزّت، پاکى، شرافت و جایگاه اجتماعى، دیر ازدواج کردن و لذت نبردن از زندگى مشترک‏.

چهار. آسیب‏هاى معنوى و اخروى

هیچ یک از آسیب‏هاى پیش گفته، به اهمیت آسیب‏هاى معنوى نیست؛ زیرا آسیب‏هاى معنوى، جان و دل و به عبارت دیگر کنه حقیقت وجود آدمى را تباه مى‏ سازد. خودارضایى از نظر دین یک گناه است و به تعبیر قرآن زنگار بر دل مى‏ نهد: «کَلاَّ بَلْ رانَ عَلى‏ قُلُوبِهِمْ ما کانُوا یَکْسِبُونَ چنین مباد! بلکه اعمال (ناشایست) دل‏هاى آنان را زنگار زده است».) مطففین (83)، آیه 24.»

زنگ یا زنگار در اشیاى مادى، همان چیزى است که روى فلزات و اشیاى قیمتى مى‏ نشیند و معمولاً نشانه پوسیدن و از بین رفتنِ شفافیت و درخشندگى آن و در نهایت ضایع شدن و از بین رفتن آن است.

موفق باشید.