ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 27 ساله )

سلام وقتتون بخیر. من هم ترس از صحبت در جمع دارم یا اینکه کسی زیاد نگاهم کنه یا توی جمع در موردم صحبت کنه صورتم سرخ میشه و عرق میکنم و استرس زیادی میاد سراغم و حتی با تلفن هم توی جمع نمیتونم صحبت کنم. خواهش میکنم کمکم کنید. در کل استرسم فوق العاده زیاده.


مشاور (خانم قربانی)

سلام و درود بر شما همراه گرامی سایت راسخون. من هم وقت بخیر عرض میکنم و امیدوارم ایام بانشاطی را پشت سر بگذارید.
برای حل این نگرانی و ترس از اجتماع ابتدا باید ریشه ان را بیابید و به تشخیص بالینی برسید. تشخیص یعنی اینکه ایا شما فوبیای اجتماعی دارید یا فقط ابراز وجودتان پایین است که این هم میتواند ناشی از اعتماد به نفس پایین باشد؛ در هر حال این مسئله نیاز به مصاحبه بالینی و مراجعه حضوری دارد. اما راهکارهایی که میتوان فعلا پیشنهاد داد این است که از طریق مطالعه کتب مربوطه و یا شرکت در کلاسهای مهارت ارتباطی، جرات مندی خود را تقویت کرده و ابراز وجود را تجربه نمایید. میتوانید از سی دی های موجود در بازار نیز استفاده کنید.
بدانید که در هر حال هیچ کس به اندازه خودتان نمیتواند به شما کمک کند. پس برنامه ریزی کنید و در مرحله اول به صورت اندک زمانی بیشتر از قبل در جمع هایی که ذکر کردید، حضور داشته باشید. به خود تلقین کنید که می توانید شرایط را تحمل کنید و برای همین حتی شده به مدت چند دقیقه و کوتاه در جمع بمانید. یا خود را وادار کنید در حد یک احوال پرسی در حضور جمع با تلفن صحبت داشته باشید. ابتدای کار سخت است اما پس مدتی ممارست، به راحتی از آن عبور می کنید و به مرور این زمان را افزایش دهید. از اشتباه کردن نهراسید و بدانید که همه افراد اشتباه میکنند و هیچ اتفاق خاصی رخ نمیدهد و ارزشمندی شما پایین نمی آید. برای نمونه در برنامه های تلویزیونی دقت کنید بسیاری از مجریان معروف هم در سر صحنه اشتباهاتی دارند و این هیچ لطمه ای به جایگاه شان وارد نساخته است. بر روی داشته ها و توانمندی های خود تمرکز کرده و اعتماد به نفس تان را تقویت کنید. تصویر سازی ذهنی داشته باشید و خود را در حضور جمع تصور کرده و برای انان صحبت کنید. خواهید دید که انقدر هم که عقیده داشتید سخت نبوده و اتفاق خاصی نمی افتد. اگر همچنان نتوانستید این مسئله خود را حل کنید حتما به مشاور مراجعه کنید.
شاد و سلامت باشید.