ناشناس ( تحصیلات : راهنمایی ، 15 ساله )

با سلام و خسته نباشید... وقتی کامپیوترم روشنه و دارم استفاده میکنم یک دفعه خاموش میشه و غیر از این صفحه مانیتور رنگی میشه مشکلش چیه؟


مشاور (مشاور راسخون)

سلام
مشکل اول خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر، از بین رفتن خاصیت انتقال حرارت خمیر سیلیکون روی پردازنده است که نمی تواند به شکل صحیح، حرارت پردازنده را به هیت سینک و خنک کننده منتقل کند. در سیستم هایی که چند سالی از عمر آنها می گذرد، چنین مسئله ای بسیار طبیعی است و به طور معمول پس از چند دقیقه کار عادی با سیستم، شاهد خاموش شدن ناگهانی آن خواهید بود. در این شرایط باید یک خمیر سیلیکون مرغوب و با کیفیت از بازار تهیه کنید. سپس درب کیس را باز کرده و خنک کننده پردازنده را از روی پردازنده جدا کنید. سایر مراحل کار را می توانید به صورت تصویری مشاهده کنید. البته این تصویر برای سوکت پردازنده های AMD است ولی در کل روال کار در تمامی سوکت های پردازنده AMD و اینتل یکسان است.

قرار دادن خمیر حرارتی روی پردازنده به صورت یک نقطه، مشکلی در کارایی به وجود نمی آورد و پس از نصب خنک کننده، خمیر حرارتی در اثر حرارت و فشار هیت سینک، به طور کامل روی سطح پردازنده را پوشش می دهد. البته باید دقت کنید که مقدار خمیر مورد استفاده، کمتر یا بیشتر از حد استاندارد نباشد.  در صورتی که پس از انجام این مراحل، حرارت به نسبت بالایی داخل کیس شما وجود دارد، با نصب تعدادی فن روی خروجی و ورودی های کیس، تهویه هوا را بهبود بخشید. بهبود بخشیدن تهویه هوای کیس، به شدت روی خنک سازی قطعات موجود روی کیس تاثیرگذار است و همه کاربران باید این مسئله را جدی بگیرند.

مشکل دوم در بحث خاموش شدن ناگهانی سیستم، خرابی پاور شماست. اما چطور باید تشخیص داد که مشکل از پاور است یا خمیر حرارتی روی سطح پردازنده؟

در صورتی که خمیر حرارتی سطح پردازنده از بین رفته باشد، سیستم شما پس از چند دقیقه کار عادی خاموش می شود، اما در صورتی که مشکل از پاور شما باشد، سیستم پس از تحت فشار قرار گرفتن در اثر اجرای یک بازی یا نرم افزار خاموش می شود. البته در برخی از موارد، هر دو مورد می توانند دلیل خاموش شدن ناگهانی سیستم باشند که این مسئله را می توانید بررسی کنید. برای تست حرارت پردازنده، می توانید نرم افزار Real Temp را دانلود کنید و دمای پردازنده خود را چک کنید. در صورتی که دمای پردازنده شما در سطح نرمال باشد، می توانید دلیل خاموش شدن سیستم را در مشکل پاور ریشه یابی کنید. در صورتی که مشکل از پاور سیستم شما تشخیص داده شود، سه راه حل پیش رو دارید:

1- اگر پاور شما دارای گارانتی است و مدت زمان آن نیز به اتمام نرسیده، پاور را به مرکز خدمات پس از فروش ارسال کنید.

2- اگر پاور شما فاقد گارانتی است و در صورتی که پاور شما از نمونه های حرفه ای و هزینه تعمیر آن برای شما به صرفه باشد، می توانید پاور خود را به یک تعمیرکار حرفه ای بسپارید.

3- اگر پاور شما فاقد گارانتی است و در صورتی که هزینه تعمیر پاور برای شما به صرفه نیست، یک پاور جدید تهیه کنید.

دلیل عمده ی دیگری که باعث خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر می باشد، آسیب دیدن مجدد یا شکسته شدن یکی از اجزای سخت افزاری است به خصوص در کامپیوترهایی که قبلا تعمیر شده اند. اگر جز سخت افزاری جدیدی به کامپیوتر خود اضافه کرده اید آن را حذف کرده و مجددا چک کنید که آیا مشکل برطرف میشود یا خیر. سخت افزارهایی که نیاز دارید آنها را بررسی کنید عبارتند از : CPU , RAM , مادربرد، منبع تغذیه و کارت گرافیک. دلایل دیگری نیز مانند ویروسی شدن سیستم یا خرابی سیستم عامل نیز می تواند باعث خاموش شدن ناگهانی سیستم شود.