ناشناس ( تحصیلات : راهنمایی ، 15 ساله )

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت خانم قربانی. امروز توی مدرسه مشاور مدرسه در رابطه با رشته های مختلف صحبت کرد من قصد داشتم برم انسانی بخاطری که به انسانی علاقه دارم و دوست دارم معلم بشم ولی مشاور همه ش میگه سخته و مفهومیه و... همه دانش آموزان رو سردرگم کرده و یا میگه کنکور انسانی سخته و سوالات شبیه کتاب نیست و ترکیبی از سه کلاسه دوره دومه. من که الان کلاس نهمم و امسال انتخاب رشته دارم واقعا نمیدونم چکار کنم و چه رشته برم حدود دو ماه پیش ما آزمایشی تو اینترنت از طریق سایت همگام انتخاب رشته کردیم من اول انسانی و دوم تجربی رو زدم و بقیه رو هم کار و دانش و فنی و حرفه ای رو زدم و در اخر ریاضی رو زدم به نظر شما من چیکار کنم؟ خیلی کلافم باید ماه دیگه انتخاب رشته کنم. ممنون از کمک هاتون ...


مشاور (خانم قربانی)

سلام و درود بر شما همراه گرامی سایت راسخون. من هم خداقوت عرض میکنم.

این که مشاور مدرسه در مورد مختصات و لوازم رشته ها با شما صحبت کرده است، کار مثبتی انجام داده اما اینکه چرا و با چه رویکردی شما را نسبت به این رشته حساس نموده جای تامل است. هر رشته ای ویژگی های خود را دارد، لذا هر فردی در کنار شناخت رشته ها،  باید استعداد یابی را در کنار سنجش علاقه اش داشته باشد تا  بتواند انتخاب صحیح را انجام دهد. رشته انسانی بیشتر به حفظی بودن معروف است و رشته ریاضی به تحلیل و.. اما همین رشته انسانی در کنار حفظ نیاز دارد که شما بتواند مسائل را درک کرده و ان را بفهمید و بر اساس همین تحلیل و اطلاعات حفظ شده را به کار ببندید. یا در رشته ریاضی فرمول ها و شیوه حل مسئله را حفظ کرد تا فرمول در حافظه شما حک نشود، تحلیل کار شما را به جلو نخواهد برد و قص علی هذا... در کنار همه اینها خاصیت کنکور نیز این است که تلاش کند برترین ها را انتخاب نماید. اگر قرار باشد فقط بر حفظ یا تحلیل در هر رشته تکیه کنند هر فرد براساس استعداد ذاتی اش خود به خود و به اسانی وارد رشته مرتبط استعدادش میشود و دیگر تلاش برای او کاربردی ندارد. موفقیت در هر ازمون ورودی و در هر کنکوری نیاز دارد که فرد بر پایه استعدادش، واقعا تلاش کرده باشد و بر مباحث مسلط باشد. اگر تسلط بر مباحث وجود داشته باشد، نه شباهت سوالها و نه مغایرت انها با متن کتاب و یا پیچیدگی اش، برای ما درد سر ساز نخواهد بود. نکته بعدی این که اگر هم این سختی ها وجود داشته باشد، علاقه و هدفمندی در انتخاب رشته،  کار را اسان خواهد کرد. علاقه انرژی ای به فرد میدهد که بتواند در مقابل سختی ها مقاوم باشد و به راحتی از پا ننشیند.

توصیه می کنم شما همان علاقه خود را دنبال نمایید و بدانید که تمرین و تلاش و تکرار درس ها مسیر سختی ها را برایتان هموار میسازد. ایراد مطرح شده از جانب مشاور مدرسه تان نیز چندان بغرنج نیست و با مطالعه مداوم از همان سال دوم به راحتی میتوانید قبولی در کنکور انسانی را به دست اورید.

در پناه حق و عاقبت بخیر باشید.