ناشناس ( تحصیلات : دیپلم ، 18 ساله )

سلام خسته نباشید. من دارای دیپلم تجربی ام و سال دومم هست که دارم کنکور میدم و اگه قبول نشم باید برم سربازی. به تجربی علاقه ندارم و از انتخاب ان پشیمانم میخوام برای سال بعد به هنرستان بروم و در رشته تعمیرات موبایل تحصیل کنم ولی چند تا سوال ذهنم رو درگیر کرده. یکی این که خدمت سربازی مانع از ثبت نام من توی هنرستان و کنکور میشه یا فعلا میتونم به خدمت نروم؟ و میخواستم بدانم که من که دارای نوزده سال سن هستم میتوانم به هنرستان های عادی برم یا باید در هنرستان بزرگسالان ثبت نام کنم؟ و هنرستان های عادی و یا بزرگسالان هزینه دارند یا خیر؟ و من از کی باید اقدام کنم؟ سوال دیگه م اینه که مدرک موسسات اموزشی ازاد در رشته تعمیرات موبایل کار و دانش با دانشگاه های دولتی تفاوت دارن یا خیر؟ و خیلی خودمونی بگم بخوام یه جا اجاره کنم مثل همین تعمیرات موبایلی ها کار کنم تا چه مدرکی باید تحصیل کنم تا بتونم گواهی کسب بگیرم؟ ممنون از پاسخ گویی تون. با تشکر


مشاور (خانم قربانی)

سلام و احترام خدمت شما همراه گرامی سایت راسخون. من هم خداقوت عرض میکنم.
سوالهای متعدد و شاخه به شاخه ای را مطرح کردید، اما به نظر میرسد که سوال و دغدغه اصلی شما همان سوال اخر باشد. برای همین ابتدا به سوال اخر شما می پردازم.
- برای کسب مهارت تعمیرات موبایل و اشتغال در این حرفه، کافی است در اموزشگاه های ازاد فنی و حرفه ای ثبت نام کرده و پس از اموزش و اخذ مدرک و با راه اندازی مغازه و اخذ جواز کسب و .. ، در این حرفه فعالیت نمایید.
- تفاوت مدرک موسسات و دبیرستان دولتی و.. : همراه ارجمند، موسسات ازاد نیز تحت نظر سازمان فنی و حرفه ای مدرک صادر میکنند. همانطور که میدانید هدف از ایجاد رشته های کار و دانش و فنی و حرفه ای پرورش افراد دارای مهارت فنی بوده و که بدون ورود به دانشگاه، بتوانند وارد بازار کار شوند، پس مدرک دبیرستان و نظام اموزشی هم یک مدرک مهارتی است.
- امکان تغییر رشته به هنرستان های فنی و حرفه ای فقط برای کسانی است که سال دوم را تمام کرده باشند. اما اگر سال سوم را خوانده و حتی اگر قبول هم نشده باشند دیگر امکان تغییر رشته به فنی و حرفه ای برای فرد وجود ندارد. با توجه به اینکه شما مدرک دیپلم خود را اخذ کرده اید، می توانید برای اخذ دیپلم دوم از کار و دانش اقدام نمایید. برای گرفتن دیپلم دوم روند کار به این صورت است که شما واحدهای گذرانده شده خود را در اداره آموزش و پرورش محل خودتان برای ورود به شاخه کار و دانش تطبیق می دهید و سپس واحدهای تخصصی رشته مورد نظر خود را در هنرستان های بزرگسالان کار و دانش می گذرانید. توجه نمایید که بسیاری از واحدهای شما برای شاخه کار و دانش مازاد خواهد بود.
- دبیرستان و هنرستان های بزرگسالان هزینه دارد.
- در خصوص شرایط سربازی و معافیت تحصیلی به سازمان نظام وظیفه و ارگان های مرتبط با ان مراجعه فرمایید اما میدانم که برای صدور معافیت تحصیلی باید در مراکز اموزشی رسمی نظام اموزشی، ثبت نام کرده باشید.
توجه داشته باشید که با توجه به شرایط اختصاصی هر مجموعه و امکان تغییر ان در هر زمان، برای اطلاع دقیق، قبل از ورود به هر مجموعه و فعالیت، از کارشناس و مطلع همان مجموعه اطلاعات کسب نمایید.
در پناه حق و عاقبت بخیر باشید.