ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 38 ساله )

پسر یازده ساله ام از گوشه و کنار پول برمیداره. ما خیلی کلافه شدیم که پسرمون درک نمیکنه این کار اشتباهه و حتی جایی میریم میگه تحت تاثیر علی قرار گرفته و با اینکه بهش گفتیم با چاقو به موتور همسایه خسارت وارد کرده و آبرو ریزی شده و ما خیلی ناراحتیم. با اینکه این بچه خیلی آرام بود و از یکسال پیش شروع کرده و یه خواهر سه ساله داره با او هم نمیسازه و وسایل اونم روخراب میکنه.


مشاور (خانم ضیایی)

سلام و احترام خدمت شما پرسشگر گرامی. بیان کردین" پسرتان کار اشتباه را درک نمی کنه و با خواهر سه ساله اش هم نمی سازد": برای اینکه بسیاری از مفاهیم تربیتی در کودکان درونی شود لازم است با همان زبان کودکانه به آن ها آموزش داده شود و نه اینکه صرفا به او دائم امر و نهی شود که این کار بد هست، عیبه، نکن، بشین، و.... در واقع این شیوه ی تربیتی نه تنها کارساز نیست بلکه سبب لجبازی کودک می شود.
- گاهی اوقات بدون اینکه رفتار صحیح را به کودک آموزش دهیم از او انتظار داریم. لازم است به جای استفاده از تهدید, تنبیه و... با شیوه های غیر مستقیم و خلاقانه رفتار صحیح را به او بیاموزیم. به طور مثال از قصه گویی استفاده کنیم و آن رفتار مورد نظر را در قالب شخصیت های داستانی به کودک ارائه دهیم یا در هنگام بازی مطلب را به او آموزش دهیم.
- کودکی که اغلب مورد غفلت واقع می شود ممکن است پس از مدتی کشف کند که اگر جنگ و دعوا راه بیندازد و دیگران را بزند، در مرکز توجه دیگران قرار می گیرد. بخاطر همین سر به سر خواهرش می گزارد، خسارت وارد می کند و.... بنابراین لازم هست به کارهای خوبش عکس العمل مناسب نشان دهید و او را تشویق کنید و به او جایزه دهید. کارهای منفی را در مواقعی که آسیب زا نیست نادیده بگیرید تا رفتارهای مناسب تقویت شود و این کار توجه طلبی اش ارضا می کند و نیازی به جلب توجه منفی پیدا نمی کند. و در نهایت، بسیاری از رفتارهای نامطلوب کودکان با سبک تربیتی مناسب و مقتدرانه و برخورد صحیح والدین، عدم تبعیض بین کودکان اصلاح می شود.
با آرزوی موفقیت برای شما