ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 31 ساله )

سلام. من کاملا اعتماد به نفسم رو از دست دادم و خیلی حساس و حسود شدم نسبت به ادمها. خیلی سریع به بی احترامی واکنش نشون میدم و تحمل ندارم حتی در روابط با همسرم. مثلا وقتی مادر همسرم برای جاری کوچکترم که کاملا رک و بی ادب هستش احترام خیلی زیادی قائل میشه واقعا عصبانی میشم و میام با همسرم دعوا میکنم. دیگه خسته شدم. لطفا کمکم کنید.


مشاور (خانم قربانی)

با سلام و احترام خدمت شما همراه گرامی سایت راسخون.
روابط و رفتار اطرافیان شما را به سرعت تحریک میکند و دوست دارید همیشه مورد احترام باشید و تاب دیدن رفتار نابرابر اطرافیان را ندارید.
دوست عزیز، نکات ذکر شده و مثالی که عنوان کردید و نشان میدهد که مقایسه کردن و قضاوت در رفتارتان موج میزند. دایم‌ نگران امتیازی که اطرافیان‌ تان از دیگری دریافت میکنند را می شمارید و یا به دنبال دلایل ان هستید و همین سبب شده که درگیری ذهنی بالایی داشته باشید و مدام در حال سنجش رفتار دیگران و بررسی خواسته های براورده خود باشید. در این راستا چند نکته را گوشزد میکنم‌، با کاربست ان میتوانید ارامش بیشتری را تجربه نمایید.
- مقایسه رهزن است و سبب نادیده گرفتن شرایط و دلایل اصلی هر اتفاق میشود و فرد را به ناکامی می کشاند. حتی خودتان را با شخص خودتان هم مقایسه نکنید.
- به دنبال تایید دیگران نباشید. اگر روزی دیگران به هر دلیلی توانمندی و لیاقت شما را نبینند به این معنی نیست که شما فرد محترمی نیستید یا‌ دیگری از شما بهتر بوده که تایید دریافت کرده. این خود ما هستیم‌ که- با شناخت و اطلاعاتی که از خود داریم- باید خود را تایید کنیم.
- برنامه منظم روزانه داشته باشید و برای خود وقت بگذارید تا توجه خاص به خود داشته و کارهای مثبت خود را تایید کنید.
- گاهی نه از روی غرور و خودپسندی، بلکه از باب شکر و ایجاد اعتماد به نفس، از توانمندی و مهارت های خود تعریف کنید.
- ارزش خود را بشناسید و عزت نفس خود را با مطالعه کتب خودیار و انجام تمریناتش تقویت کنید.
- رفتار اطرافیان را با شوخی و یا دلیل تراشی، توجیه کرده و بر روی ان تمرکز نکنید.
- در صورت شدت گرفتن‌ وضع موجود، از یک‌ مشاوره حضوری کمک‌ بگیرید.
در پناه حق و عاقبت بخیر باشید.