ناشناس ( تحصیلات : فوق لیسانس ، 23 ساله )

سلام. خسته نباشید. در خصوص مطلالعه ازتون سوال دارم. من از بچگی وقتی توی ماشین و در حین حرکت چند خط کتاب یا هر نوشتهٔ دیگه‌ای مطالعه می‌کنم، بعد از یه ربع سر درد و حالت تهوع بهم دست میده. الآن به دلایلی زیاد سفر می‌کنم اما روزهایی که در مسیر هستم، زمان زیادی رو صرف رفت و آمد می‌کنم که جز گوش دادن به آهنگ و دیدن فیلم استفاده مفیدی نمیشه ازش کرد. به نظرتون می‌تونم عادت خودم توی مطالعه رو تغییر بدم تا زمان رفت و آمد، بیشتر مطالعه کنم؟


مشاور (خانم کرمانی)

سلام پرسشگر گرامی" سپاس از اعتماد شما به راسخون، امیدوارم این پاسخ راهکاری مفید برای شما باشد.
دوست گرامی این مشکل به بیماری مسافرتی شناخته شده، به این صورت که در ماشین در حال حرکت یا در اثر مطالعه در ماشین دچار سرگیجه و حالت تهوع می شوید، علت این پدیده به خاطر حساسیت بالای بخش تعادلی و بخش داخلی گوش است، در واقع مایعی در بخش تعادلی گوش وجود دارد که با جابجا شدن احساس حرکت به مغز منتقل می کند در حالی که بدن هیچ حرکتی ندارد و سپس این پیام های نامتناقض که به مغز ارسال می شود باعث می شود مغز نتواند به درستی پیام ها را تعبیر کند. بنابراین نتیجه آن ایجاد حالت تهوع و سرگیجه می باشد و این حالت با مطالعه کردن در ماشین در حال حرکت دو چندان می شود، درست مثل زمانی که میچرخید این حالت تهوع و سرگیجه را دارید. اما بعضی از افراد این حالت را کمتر تجربه می کنند حتی می بینیم افرادی که وقتی چرخ میزنند دچار سرگیجه و عدم تعادل نمی شوند ، به هر حال دوست گرامی همانطور که خودتان بیان کردید شما از دسته افرادی هستید که با مطالعه در ماشین دچار سرگیجه و حالت تهوع می شوید. بنابراین دوست گرامی یکی از راهکارهای جلوگیری از ماشین زدگی مطالعه نکردن است اما شما تمایل دارید که از وقتتان در سفرهایتان نهایت استفاده را ببرید اینجا من برای شما دو پیشنهاد دارم:
1- رعایت مواردی که ماشین زدگی را کاهش می دهد: مثل نفس عمیق کشیدن یعنی اینکه شیشه پنجره ماشین را پایین بکشید و چند نفس عمیق بکشید، جویدن آدامس، بو کردن یا خوردن لیموترش یا پرتقال و سیب سبز، استفاده از قرصهای مخصوص ماشین زدگی، بیسکویتهای شور یا طعم دار با انجام این امور می توانید میزان سرگیجه خود را کاهش دهید و برای مدت کوتاهی مطالعه کنید.
2- بهترین روش استفاده از کتابهای صوتی و ویس های آموزشی شنیداری است و یا می توانید مطالب مورد نظرتان را با صدای خودتان ضبط کنید و برای مرور آنها در سفر دوباره گوش کنید.
امیدوارم همیشه عالی باشید.