ناشناس ( تحصیلات : دبیرستان ، 30 ساله )

فاصله سنی برای ازدواج چقدر باشد بهتر است؟


مشاور (خانم کرمانی)

سلام دوست گرامی" ممنون از اعتماد شما به راسخون، امیدوارم این پاسخ راهگشای شما باشد.
دوست من ازدواج یکی از مهمترین تصمیمات در زندگی هر فردی است چون کسی را می خواهیم انتخاب کنیم که قرار است زندگیمان را با این فرد به اشتراک بگذاریم و اگر اشتباه کنیم تبعات آن چه بسا غیر قابل جبران خواهد بود. لذا این امر باید با هوشیاری و سلامت روان انجام شود.
دوست عزیز فاصله سنی در ازدواج یکی از معیارهای اصلی می باشد که در موفقیت زندگی مشترک نقش دارد اما این معیار باید در کنار بررسی معیارهای دیگر در ازدواج باشد و مهمترین نکته ای که قبل از ازدواج باید در نظر بگیریم این است که تمام مسائل را به خوبی بسنجیم و معیارهای خود را در نظر بگیریم تا بر اساس آنها بهترین انتخاب را داشته باشیم بنابراین این دو سوال : 1- یکی اینکه سن مناسب ازدواج چه سنی است ؟ 2- اینکه فاصله مناسب سنی چقدر است ؟ جواب مشخصی ندارد ، در اینجا کمی برای شما توضیح می دهم و سعی می کنم یه نقشه راه به شما نشان دهم. در امر ازدواج اول مشخص کنید خودتان و طرف مقابلتان به آمادگی برای ازدواج رسیده اید یا نه؟ ازدواج فقط به واسطه نیاز جنسی و نیاز به تامین عاطفی ضرورت پیدا نمی کند هر چه شما قبل از ازدواج سعی کنید با آگاهی و دانایی و کنترل هیجانات مسائل را بررسی کنید. می توانید ازدواج موفق تری داشته باشید و در سایه آن ازدواج نیازهای شما و همین طور طرف مقابل شما به بهترین شکل برآورده شود ، لازمه آمادگی برای ازدواج رسیدن به بلوغ است و این بلوغ شامل این 4 بلوغ است:
1- بلوغ فیزیولوژیکی: که همان سن
2- بلوغ عاطفی: چه بسا افرادی که به بلوغ فیزیکی رسیده اند اما به بلوغ عاطفی نرسیدند، بلوغ عاطفی یعنی اینکه فرد می تواند احساسات خود و طرف مقابل را بشناسد و درک کند.
3- بلوغ اجتماعی: ازداوج یعنی گسترش دادن دامنه روابط اجتماعی، و این بلوغ نیاز به اعتماد به نفس اجتماعی دارد، بنابراین فرد باید بتواند علاوه بر همسرش با افرادی که با همسرش در ارتباط هستند رابطه ایجاد کند مثل: خانواده همسر
4- بلوغ اقتصادی: با ازدواج برای ما یک سری تعهدات مالی به وجود می اید بنابراین مهم است کسی که ازدواج می کند از لحاظ اقتصادی بالغ باشد، و این بلوغ یعنی اینکه احساس خود کارامدی در تامین معاش به روش سالم داشته باشد و ثابت بودن در یک شغل و مسولیت پذیری از نسانه های بلوغ اقتصادی است.
بنابراین از شما می خواهم که اول این 4 مورد را به دقت در خودتان و طرف مقابلتان بررسی کنید بنابراین متوجه شدید که ازدواج سن مشخصی ندارد ممکن است یکی در 20 سالگی به بلوغ برسد و یکی در 30 سالگی آماده ازدواج نباشد. و اما در مورد تفاوت سنی، نمی توان درباره عدد دقیق فاصله سنی زوجین و نقش آن در موفقیت و شکست زندگی زناشویی قانون یکسانی برای همه افراد قرار داد اما یقینا تناسب سنی از جمله موازین زیر بنایی و اساسی در ازدواج است که بی توجهی به آن زمینه بسیاری از کج خلقی ها و ناسازگاز ها در زندگی زناشویی خواهد شد البته در کنار سن باید به بلوغ و سلامت روان و همخوانی دو نفر هم توجه شود در واقع در ازدواج باید ابعاد مختلف را هم به طور جداگانه و هم در ارتباط با هم در نظر بگیرید. در اینجا چند مورد که فاصله سنی در آن نقش دارد را برای شما بیان می کنم.
1- مسایل فیزیولوژی در ازدواج: در بهترین وضعیت ازدواج تفاوت 1 تا 5 سال است البته از نظر جسمانی و دلیل این امر به توان باروری خانم ها در یک سن محدود بر می گردد.
2- نقش فاصله سنی در طرز نگرش، علایق، سرگرمی ها و انرژی روانی آنها یعنی دختر و پسر دوره رشدی متفاوتی با هم نداشته باشند مثلا دختر 15 سال پسر 30 سال
3- و نکته مهم دیگر این است که ازدواج فقط پیوند دو نفر نیست بلکه وصلت خانواده ها است پس نظر والدین هم درباره تفاوت سنی مهم و تاثیر گذار است مثلا اگر خانواده ازدواج معکوس( یعنی دختر از پسر بزرگتر باشد) را نمی پسندد آنها را مجبور به چنین کاری نکنید چون بعدها ممکن است مورد سرزنش و سرکوفت قرار بگیرید. بنابراین دوست من امر ازدواج از اهمیت زیادی برخوردار است. لذا از شما می خواهم در این زمینه مطالعه کنید و هم آمادگی خودتان را بررسی کنید و ارتقا بدید و همچنین از افراد متخصص و مشاور کمک بگیرید. ما انسانها برای خرید یک ماشین شاید ماه ها تحقیق کنیم و به افراد متخصص در این زمینه مراجعه کنیم و اطلاعاتی کسب کنیم تا بتوانیم تصمیم بگیریم تا یک ماشین سالم و خوب با قیمت مناسب بخریم اما چطور می شود که وقتی نوبت مهمترین تصمیم زندگیمان می شود بدون تحقیق درست و مراجعه به کارشناس اقدام می کنیم ، دوست من این مثال را گفتم تا ضرورت تامل و مشورت گرفتن از افراد متخصص در این امر را بیان کنم ، امیدوارم این توضیحات توانسته باشد تا حدودی راهگشای شما باشد.
امیدوارم همیشه عالی باشید.