ناشناس ( تحصیلات : دیپلم ، 27 ساله )

من ۴ ساله ازدواج کردم و یه بچه دارم. شوهرم کارگر هستش و مستاجریم توی یک زیرزمین. خواهرم که ۴ سال از من کوچیکتره تازه ازدواج کرده. اون همه چی داره. خانواده شوهرش خیییلییی پولدارن و براشون همه چیز تهیه کردن وای اگر ببینی. خونه انچنانی ماشین زیر پاشون. اون خواهر کوچیک من هست و ان زندگی رو داره اما زندگی من تو ی زیرزمین نم. شوهرم تازه گاهی بیکار می شه و توی مخارج هم می مونیم. هر شب گریه میکنم. هر روز. اصلا اروم نمی شم واقعا سخته زندگی من در کنار زندگی خواهرم اصلا دیوونم می کنه. من‌کجا اون کجا. کمکم کنید. اصلا حالم دست خودم نیست.


مشاور (خانم قربانی)

سلام بر شما همراه گرامی سایت راسخون.
شرایط اقتصادی ایده الی در زندگی خود ندارید. اما خواهرتان بر عکس شما از نعمت های مادی بیشماری بهره مند است. مشاهده این تفاوت ها و مقایسه ای که صورت میگیرد سبب احساس ضعف و رنجش خاطر شما گشته و شاید حتی احساس حقارت و ناامیدی نیز بر شما غلبه کرده باشد.
دوست عزیزم، شرایط اقتصادی نابسامان به خودی خود فشار زاست و زمانی که فاصله طبقاتی ذکر شده بر ان افزوده شود، حتما تحمل را سخت تر میکند‌. سعی میکنم حال شما را درک کنم. دوست نازنینم من شما را به مطالعه یک سوره بسیار نورانی دعوت میکنم. سوره فجر. این سوره دقیقا تشریح وضعیت شما و خواهرتان را نشان میدهد. خداوند در ایات این سوره بیان میدارد که انسان زمانی که مالی به او عطا میشود، می پندارد که مورد لطف خدا بوده و زمانی که رزقش تنگ‌ میشود، فکر میکند خداوند او را خوار و ذلیل کرده و به او نگاه نمیکند، در حالیکه هم اعطا و هم عدم اعطای خداوند، یک امتحان بیشتر نیست و در این‌ امتحان، غرور و طغیان فرد دارا، و شکوه و زجه فرد ندار سبب شکست ایشان میشود. دنیا دار امتحان است و ما در این دنیا وارد شده این که با کسب امتیاز، قیمتی شویم و برای استفاده از بهشت بی پایان اماده گردیم. این سوره به سوره امام حسین علیه السلام، معروف است. اگر با نگاه تدبری و توجه به انسجام‌ ایات به سوره نگاه کنید، خواهید دید که خداوند از نفس مطمئنه و با ارامشی سخن میگوید که هم او از خدا راضی ست و هم خدا از او. زیرا که این فرد توانسته نگاه ابتلایی خداوند را ببیند و نه با داشتن نعمت مغرور شود و نه با نداشتن نعمت افسرده و نالان. امام حسن نیز وقتی در روز عاشورا تمام عزیزانش قربانی شدند، بجای شکوه و تقاضای تغییر شرایط، فرمودند خدایا همین که تو میبینی برایم کافی ست و به رضای تو راضی هستم. و چنین بینشی سبب ارامش ایشان و مصداق نفس مطمئنه بودن ایشان شد. اکنون شما نیز باید در شرایط حاضر، بصیرت خود را ارتقا داده و با بینشی ابتلایی به شرایط نگاه کنید تا رنج هایتان التیام یابد. نکته بعدی اینکه چرا برخی با دادن‌مال و برخی با گرفتن مال امتحان میشوند بر اساس حکمت الهی و دانشی که از ظرفیت ما دارد و بهتر است با پذیرش شرایط، خود را به مصلحت خداوند راضی کنید. البته میدانم در شرایط ایمانی حاضر این‌ کار کمی سخت است اما بیاد داشته باشید همه این سختی ها در دفتر حساب و کتاب الهی ثبت و ضبط میشود. توکل خود را بالا ببرید و با تلاش و کوشش و کمک‌ گرفتن از راهکارهای افزایش رزق، مشکلات خود را مرتفع سازید.
در پناه حق و عاقبت بخیر باشید.