ناشناس ( تحصیلات : دبیرستان ، 17 ساله )

سلام. با تشکر از مشاوره ها و سایت خوبتون. یه سوال داشتم. چکار کنم‌ به همه‌ کارهام‌ برسم؟ همیشه کارهام می مونه. درس هامون زیاده. تازه پختن غذا هم با من هستش و نظافت خونه. ی هکلاس هنری هم میرم که دو ساعت در هفته ست. اما در کل نصف روزم رو می گیره. چه جور و چکار کنم‌ به همه شون برسم؟


مشاور (خانم قربانی)

با سلام و احترام خدمت شما همراه گرامی سایت راسخون.
علاوه بر درس خواندن، مسئولیت های دیگری را نیز به عهده دارید و زمان خود را برای انجام همه انها کافی نمی بینید.
دوست نوجوان اولا بخاطر قبول مسئولیتی که در کمک‌ به مادرتان دارید، به شما تبریک‌ و خداقوت میگویم. بدانید که رشد همراه با مسئولیت مداری شما نتایج بسیار عالی در اینده برای شما خواهد داشت. برای حل مسئله تان، شما نیاز به مدیریت زمان دارید. برای این کار، ابتدا فعالیت های خود را همراه با زمان مورد نیازشان لیست کنید. سپس اهمیت، اولویت و فوریت هر یک را مشخص نمایید. با توجه به اینکه ‌وظیفه اصلی شما تحصیل هست و در این مورد جایگزینی برای شما وجود ندارد، بهتر است مطالعه خود را جز کارهای مهم فوری قرار دهید و البته اشپزی را. اما کارهای دیگر اولویت بعدی می باشد. سپس بر اساس نیاز هر درس و برنامه درسی، زمان و مدت مطالعه را مشخص کنید. با توجه به تعداد دروس و فعالیت های خود، طوری برنامه بچینید که درس هر روز را در همان روز ولو به اجمال مطالعه نمایید. اگر در زمان تدریس با دقت به درس گوش فرا دهید، یک مطالعه سطحی در همان روز به راحتی سبب تثبیت درس جدید در ذهن شما خواهد شد و در روزهای دیگر زمان کمتری برای مطالعه ان نیاز خواهید داشت. نکات بعدی که در برنامه ریزی می بایست لحاظ شود از این قرار است.
- اولا همه برنامه را در برگه ای یادداشت کنید و ذهنی نباشد.
- به کارهای انجام شده تیک بزنید.
- ساعات استراحت خود را با ساعت تماشای فیلم و گفتگو با والدین و..‌. منطبق سازید.
- از مادرتان بخواهید در اماده سازی اولیه غذا از روز قبل به شما کمک‌ کند.
- دروس حفظی مانند حفظ شعر و لغات زبان را با استفاده از هندزفری در زمان انجام کارهای یدی مانند اشپزی و نظافت، دنبال نمایید.
- از اعضای خانواده بخواهید که با رعایت امور، نیاز به نظافت منزل را به یک بار در هفته تقلیل دهند.
- از حواشی و کمالگرایی و انجام بسیار دقیق و حساس گونه کارهای منزل بکاهید.
- در صورت لزوم اموزش هنری خود را متوقف کنید و یا فاصله جلسات را طولانی تر سازید.
در پناه حق و عاقبت بخیر باشید.