ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 34 ساله )

با سلام و عرض خدا قوت. بسر 11ساله ای دارم که فرزند اولم می باشد که متاسفانه در برخورد با او مشکل دارم.7سال اول زندگیش مشغول درس خواندن شدم و آنطور که لازم بود نتوانستم خیلی براش وقت بذارم. الان که دوره دوم تربیتیش هست آیا راهی برای جبران گذشته هست؟ درگیریهایی که با او دارم از این قرار است(وابستگی شدید به تلویزیون به طوری که اگر رها باشه از صبح تا شب فقط میخواد پای تلویزیون باشه! چیزی که برمیداره در خانه رها میکنه و جمع نمی کنه در حالیکه بارها بهش تذکر دادم. از مدرسه که میاد لباسهاش رو در نمیاره. یا اگر هم با تذکرم در بیاره باز در خانه رها میکنه. مهم تر از همه که از درس و مشق فراریه و برای انجام تکالیف هی باید تذکر بدم. خلاصه الان اگه بخواد برام کاری انجام بده باید تهدیدش کنم تا انجام بده. لطفا راهنماییم کنید. خدا خیرتون بده.


مشاور (خانم قربانی)

با سلام و احترام خدمت شما همراه گرامی سایت راسخون. من هم خداقوت میگویم.
رفتار فرزندتان مطابق میل تان نیست و فکر میکنید عدم رسیدگی و توجه شما سبب ان بوده است.
مادر گرانقدر، سهم‌ بیشتر شکل گیری رفتار و شخصیت ادمی در دوره اول کودکی او پایه ریزی میشود اما معنی اش این نیست که جبران پذیر نباشد فقط کار شما را به عنوان مربی و پرورش دهنده سخت میکند. نکات ذیل میتواند در این راستا برایتان سودمند باشد:
- کمال گرایی را کنار بگذارید و انتظار نداشته باشید که فرزندتان همان طور رفتار نماید که شما دوست دارید و می پسندید.
- با او برخوردی مهربانانه و صمیمی داشته باشید و ارتباط صمیمانه خود را با او افزایش دهید. و سپس در عین پذیرش نیازهایش. با او صحبت کنید و بگویی که نیاز دارید تا در امور منزل از جمله نظم و انضباط به شما کمک کند.
- یک سری از کارها را لیست کنید و بر حسب توان اعضای خانواده، بخشی را به عهده همسر و بخشی را نیز به عهده خود بگیرید. در حین تقسیم کار چنان با شوق رفتار کنید تا فرزندتان به اختیار خودش و داوطلبانه درخواست وظیفه کند و یا با حالت پیشنهاد گونه، مسئولیت جمع کردن وسایل اتاق را به او بسپارید و البته تعیین ‌کنید که هر کس مسئول مرتب کردن وسایل و اتاق شخص خودش است.
- خودتان سعی کنید منظم عمل کنید. یعنی انچه را که دوست دارید فرزندتان عمل کند را ابتدائا خودتان‌ انجام دهید‌.
- مسئولیت فرزندتان را فقط یک بار گوشزد کنید حتی امور تحصیلی اش را.
- زمانی که به سراغ اتاق و وسایل فرزندتان میروید و انها را نامرتب و جمع نشده می بینید، با مهربانی و حتی بدون کلام ان را اشاره کرده و به او پیشنهاد. هید که " بیا با هم جمع شون کنیم و..."
- پس از اتمام و یا حتی انجام بخشی از کار حتما او را تشویق نمایید.
- حتما با او بازی کنید مخصوصا بازی های فیزیکی و پر تحرک‌ مورد علاقه اش را. و با این بازیها به طور نامحسوس او را از تلویزیون دور سازید.
- در هفته چند بار او را به پارک‌ برده و اجازه بازی با دیگر کودکان را به او بدهید و هم همسرتان و هم خودتان در صورت امکان با او همبازی شوید.
- موبایل و تبلت را از او دور سازید و ساعات استفاده از تلویزیون را به صورت محدود در اورید و ان را نیز به قانون تبدیل نمایید.
- به فرزنداوری توجه کنید و برای او همبازی بیاوردید.
- کتابهایی در مورد فرزندپروری و قواعد نظم اموزی را مطالعه نمایید.
-در صورت لزوم به صورت حضوری با مشاور کودک در ارتباط باشید.
در پناه حق و عاقبت بخیر باشید.