ناشناس ( تحصیلات : فوق لیسانس ، 24 ساله )

با سلام. ممنون از سایت خوبتان و مشاورین ارجمند. من دانشجو هستم توی یه دانشگاه خیلی خوب ایران و رشته مهندسی نرم افزار. با اوضاع تحصیلی و معدل از نظر دیگران در شرایط مطلوب. اما من: من تقریبا همیشه جزو دانش آموزان و دانشجویان خوب بودم. نمیگم یک بودم اما جزو دسته خوب بودم. اما یه مشکل هست... دیگه خنگ شدم. مغزم یاد نمیگیره. گیج میزنم. تمرکز ندارم. حافظه ام خیلی خیلی بده. با توجه به ماهیت رشتم کار عملی زیاده اما فوبیای پروژه دارم. انگار جدی جدی وا دادم و کم اوردم. دلم میخواست تا phd بخونم و عاشق ریسرچم. اما حالا نتونستم کار حتی یه مقاله رو تموم کنم. دیگه هیچی به من حس مثبت نمیده انگار این حس خنگیه داره مثل خوره من رو میخوره. از نگاه دیگران جای نگرانی نیست و اوضاع خوبه و دارم درسم رو قشنگ پاس میکنم و نمره خوب و ... اما من که میدونم این طوری نیست. اصلا پرفرمونس لازم رو ندارم. اونی که ابتدایی بود توی راهنمایی و دبیرستان نبود. اون المپیادی دبیرستان هم توی دانشگاه نبود. الان انگار هیچی نیست...


مشاور (خانم قربانی)

با سلام سلام و احترام خدمت شما همراه گرامی سایت راسخون.
فکر می کنید همانند قبل انگیزه و انرژی لازم را ندارید و نمیتوانید بازدهی سابق را داشته باشید. از این وضعیت در رنج هستید و همه تلاشها و ارزوهای خود را در مسیر علمی، بر بادرفته می بینید.
همراه جوان، چه بهتر بود در مدت مدت زمان شروع این حالات و اتفاقات مقارن ان نیز صحبت میکردید. گاهی عوامل بیرونی و مشکلات به راحتی میتواند همه انگیزه ها و توان شما را تحت تاثیر قرار دهد و شما را به بحران برساند. یافتن این عوامل زمینه ساز بهترین مسیر برای رسیدن به راه حل است. علی ای حال، به نظر میرسد شما دچار فرسودگی تحصیلی (Academic burnout) شده باشید. فرسودگی تحصیلی یک شکل از خستگی جسمی و روحی است که میتواند تاثیر مخربی بر زندگی تحصیلی و شخصی افراد ایجاد کند. علائم بروز فرسودگی تحصیلی عبارتند از:
- خستگی
فکری، خستگی طولانی مدت، فقدان انگیزه
- کاهش توانایی جذب اطلاعات، کاهش عملکرد تحصیلی و... .
در شرایط کنونی لازم است با این وضعیت مقابله کنید و مداخلاتی داشته باشید. این مداخلات ممکن است نیاز به شکستن برخی از عادت های قدیمی و حالت های ذهنی دارد‌. یعنی باید روند فعالیت و برنامه ریزی خود را تغییر دهید. برای این کار ابتدا بجای تحصیل، خودتان را در اولویت قرار دهید و معیار برنامه هایتان، خودتان‌ باشید. چه مدت است که به سفر نرفته اید و چند ماه است که تفریح با دوستان یا رفتن به استخر را تجربه نکردید؟ ایا هر روز ورزش می کنید و یا به فکر استراحت خود هستید؟ چند ساعت میخوابید و چقدر از خوابتان لذت می برید؟ ایا ساعات خوابتان منظم است؟ غذای دلخواه تان را چند روز پیش خورده اید؟ اوقات فراعت تان چقدر است و ان را با چه چیزی پر می کنید؟ ایا افکار خود را می شناسید و راه مدیریت خطاهایش را می شناسید؟
هدف برایتان مهم است یا تلاش؟ فقط عالی بودن یا تلاش برای عالی بودن؟ زمانی که شکست میخورید چه برخوردی با خود دارید؟ سرزنش یا پذیرش و همدلی با خود؟ و...
به این سوالات با دقت پاسخ دهید و نقاط ضعف خود را بیابید و ببینید چه غفلتی در امور مربوط به شخص خود داشته اید که قدرت درونی تان با شما قهر کرده و همراهی تان نمی کند. پس از پاسخ به سوالات فوق، بنده و همکارانم‌ در خدمت شما هستیم. چنانچه در یافتن عامل زمینه ساز وضعیت کنونی خود دچار مشکل و ابهام بودید، بهتر است از یک مشاوره حضوری بهره بگیرید تا طی مصاحبه، ریشه مشکل شناسایی شده و راهکار مرتبط ارائه گردد.
در پناه حق و عاقبت بخیر باشید.