ناشناس ( تحصیلات : راهنمایی ، 13 ساله )

سلام. واقعا از دست خانوادم خسته شدم. گوشیم رو از میگیرن. تهدید میکنن. نمیزارن حتی خونه دوست هام هم برم. میگن فقط باید درس بخونی. کاری کردن کار دیگه نمیخوام پیششون باشم. همیشه توی اتاقم هستم و وقت های اضافیم رو گریه میکنم که چرا خانوادم انقدر عذابم میدن. حتی کارم به جایی رسیده که خودکشی کنم. واقعا از دستشون خسته شدم. ازتون خووواهش میکنم کمکم کنید.


مشاور (خانم قربانی)

با سلام و احترام خدمت شما همراه گرامی سایت راسخون.
خانواده سخت گیری دارید که فقط درس خواندن را برای شما مجاز میدانند و دیگر علاقه مندی تان را نادیده می گیرند.‌ تحمل این وضعیت برایتان رنج اور شده و دوست دارید ان را تغییر دهید.
دوست نوجوانم، سعی میکنم حالتان را درک‌ک نم. میدانم‌ که‌ نوجوان هستید و در حال استقلال طلبی و همراهی با همسالان و شرکت در گروه های انها برایتان بسیار حایز اهمیت است. گرچه من نیز همانند شما کنترل گری خانواده تان را تا این حد نمی پذیرم اما در هر حال شما عضو این خانواده هستید و شرایط زندگی اجتماعی و اصول تربیتی حکم میکند که تابع قوانین ان باشید‌. چه بهتر بود در مورد علت سخت گیری خانواده تان و دلایل زمینه سازش هم صحبت می کردید و اینکه چه چیزی باعث این حد از بدبینی یا کنترل گری شده است. اگر این مسئله دلیل خاصی دارد و شما ان را می شناسید، سعی مطابق ان یک راه حل بیابید یا د پیام بعدی ان را توضیح دهید تا با کمک هم به راه حل برسیم. اما چنانچه دلیلی برای رفتار والدین نمیشناسید، در یک گفتگوی بدون پیش فرض و مجادله منفی، ابتدا وضعیت و حال کنونی خود را شرح دهید و احساسی که در شما ایجاد شده را بیان نمایید. در ادامه بگویید که اگر دلایل ان برایتان روشن شود طبیعتا کنار امدن با خواسته ایشان ، برایتان اسان خواهد شد. اگر نحوه بیان شما مناسب و بدون قضاوت و محکوم کردن باشد، مطمئنا پاسخ هایی را از ایشان دریافت خواهید کرد. در ادامه ضمن ‌خویشتن داری، از پاسخگویی ایشان تشکر کرده و فرصت بخواهید تا به منطق والدین تان بیندیشید. در خلوت خود با دقت و ضمن مکتوب کردن، دلایل ایشان را حلاجی نموده و راه هایی که می تواند ایشان را متقاعد کند را بیابید. در جلسه دیگری که با والدین خود گفتگو دارید، نظرات و راه حلهای خود را عنوان کنید و نیاز خود به ارتباط با دوستان شرح دهید و از ثمرات مثبت ان در روحیه خود سخن بگویید. به هر حال تشخیص چرایی محدودیت ایجاد شده است که میتواند شما را به راه حل برساند. اگر همچنان پس از کشف چرایی نیاز به کمک داشتید، بنده و همکارانم در خدمت شما هستیم. البته کمک گرفتن از مشاور مدرسه نیز سودمند است. از ایشان بخواهید با والدین تان صحبت کرده و از حقوقتان دفاع نمایند. در این مدت نیز سعی کنید با والدین خود خوش رفتار بوده و جلب اعتماد کند. همچنین ناراحتی ها و رنج های خود را با نوشتن حرفهایتان، کاهش دهید. از بازی دارت و یا پرتاب توپ، جویدن ادامس و مشت زدن به کیسه بوکس یا یک بالش نرم نیز میتوانید کمک بگیرید.
در پناه حق و عاقبت بخیر باشید.