ناشناس ( تحصیلات : کم سواد ، 35 ساله )

بهترین راه تقویت سیستم ایمنی بدن در دوران بیماری هایی نظیر آنفولانزا چی میتونه باشه و اینکه آیا برا هر مزاجی باید تقویت کننده خواص خودش رو استفاده کرد؟


مشاور (خانم کیخا)

با سلام

بیماری آنفولانزا، سرماخوردگی، عفونت سینوس از جمله بیماریهایست که منشا آن سردی میباشد، لذا مقابله با سردی از طریق مصرف گرمیجات الزامیست. اما شدت بیماری و غلبه سردی بستگی به میزان توانایی شخص دارد. هر چه سیستم دفاعی شخص قوی تر باشد، درمان آسانتر است. از طرفی هر مزاج دارای دو کیفیت است که نوع بیماری را مشخص میکند. مثلا مزاج سرد دارای دو کیفیت تر و خشک هست که بلغم و سودا را به وجود می آورد و مزاج گرم دارای دو کیفیت گرم و خشک است که صفرا و دم را به وجود آورده است. در واقع غلبه سردی در بدن اشخاص اگر از نوع تر (بلغم)باشد، نوع درمان آن با درمانی که از سردی و خشکی ( سودا) به وجود آمده متفاوت است. از این رو بعضی از افراد با مصرف داروهای ضد سرماخوردگی دچار عوارضی میشوند که علت آن تشخیص نادرست کیفیتها میباشد. با توجه به توضیحاتی که داده شد، باز هم راه تشخیص برای بیشتر افراد امکان پذیر نیست، لذا پیشنهاد میکنم در کنار درمان، سیستم دفاعی بدن را تقویت کنید که در ادامه ذکر میشود.

*مصرف آب سیب و هویج علاوه بر تقویت سیستم ایمنی، باعث شستشوی کبد و کلیه از سموم میشود و نیز میتواند بر هر نوع مزاجی مفید باشد و بدن را پاکسازی و بهسازی کند و معده را برای هضم درست مواد تقویت کند و یا میتوان گفت مصرف آب سیب هویج، شیر و عسل، بادام شیرین، مویز، سمنو، ارده شیره برای همه در ایام درمان مناسب است.

*باید در کنار هر نوع دارویی که مصرف میشود، مکمل آن نیز ترکیب شود، مثلا اگر دارویی نظیر آویشن، دارچین، پر سیاوشان و... استفاده میکنید، به دلیل گرمی و خشکی بالا، مقداری ختمی یا پنیرک و یا بنفشه نیز مخلوط کنید تا اگر بیمار دچار بیماری سرد از نوع خشک شده باشد، عوارض دارو کمتر شود، زیرا ختمی، پنیرک، بنفشه، چهار تخم رطوبت بخش کافی محسوب میشوند.

*در مرحله اول درمان به هیچ عنوان خشک کننده هایی مانند آویشن و پونه استفاده نشود و به مدت سه روز فقط از آب سیب و هویج و دمنوش بابونه و ختمی استفاده کنید تا اخلاط سرد را به مرحله نضج برساند. زیرا اخلاط قبل از دفع احتیاج به نضج کافی دارند تا کاملا از بدن دفع شوند.

*دیدگاه بیشتر افراد این است که بیمار باید استراحت و خواب کافی داشته باشد، اما این نظر درست نیست. یک بیمار به صورت طبیعی در معرض کسالت و سردی قرار میگیرد و بدن در برابر هر نوع تحرکی ناتوان است، بیش از حد بی تحرکی و خواب باعث میشود سیستم ایمنی در دفاع از بدن دچار اختلال شود. سیستم دفاعی بدن یک نوع سیستم هوشمند میباشد که به صورت خودکار در برابر بیماری مقابله میکند، اما خود فرد نیز باید به این سیستم کمک کند تا زودتر درمان حاصل شود. لذا در مدت سرماخوردگی، حرکت در آفتاب گرم و یا ماساژ با روغن بادام شیرین و مصرف شیر و عسل میتواند کمک کننده سیستم ایمنی بدن باشد. و این را هم باید در نظر داشته باشید که استراحت برای بیمار الزامیست و بیمار باید از تحرک مفید بهره مند باشد نه از تحرکی که باعث خستگی بیمار شود، مثلا کار کردن در منزل و بیرون منزل خسته کننده و ضعیف کننده سیستم دفاعی میشود اما استحمام آب گرم و ماساژ و حمام آفتاب حرکتی مفید است.

*چون منشا این بیماری سردیست، لذا پرهیز از هر نوع سردی و حتی میوه سرد مانند پرتقال باعث ضعف سیستم میشود. گرچه پرتقال منبع ویتامین c هست اما در ایام بیماری نباید استفاده شود، زیرا سرد میباشد و باید این میوه را در ایامی غیر از ایام بیماری و بدون هیچ غلبه سردی مصرف کرد. به همین دلیل است که بهترین میوه ها برای افراد سرد مزاج و سرما خورده "به، سیب، لیمو شیرین" است.

*به دلیل اینکه در افراد سرد مزاج و سرما خورده هضم مختل میشود، مصرف غذاهای سبک کمک کننده برای هضم و نیز کمک کننده سیستم دفاعی است، زیرا سیستم دفاعی با هضم درست کاملا تقویت میشود و خون در بدن جریان پیدا میکند، هر چه جریان خون بهتر صورت گیرد، مراحل درمان سریع تر است. بدین منظور مصرف سوپ گرم برای بیمار مفید است.

*یکی از اندامهایی که در تقویت سیستم ایمنی بدن مورد توجه قرار میگیرد کلیه میباشد، گرم نگه داشتن کلیه توسط پارچه و یا توسط روغن گرم و حتی گرم نگه داشتن کف پا توسط جوراب ضخیم، میتواند کلیه را تقویت کند و باعث شود فوق کلیوی، در ترشح هورمونها فعال شود.
*و اما پوشاندن و گرم نگه داشتن سر و بدن در همه ایام، بعد از حمام و پوشش کف پا و کلیه در سطوح سرد و مصرف درست تغذیه، بدن را مقاوم میکند.