ناشناس ( تحصیلات : راهنمایی ، 14 ساله )

سلام. میشه یه برنامه تحصیلی برای درس خواندن به من بدهید؟ من کلاس نهم هستم و برای امتحانات دی ماه نیاز داشتم.


مشاور (احسان فدایی)

سلام همراه گرامی.خوشحالیم شما مخاطب ما هستید امیدواریم راهنمای خوبی در رابطه با این موضوع برای شما باشیم.

از اینکه برای هدف مهمی مانند درس خواندن دارای انگیزه هستید و تصمیم دارید به موفقیت برسید به خودتان تبریک بگویید و فقط باید با یک برنامه ریزی مناسب از زمان هایی که آمادگی بیشتری دارید برای درس خواندن استفاده نمایید. برای داشتن برنامه در اولین قدم باید نشاط درسی را در خود افزایش دهید. باید سعی کنید یک برنامه منظم و اصولی برای خود داشته باشید و حتما علاوه بر مطالعه منظم در ساعات مناسب به اندازه نیاز، وقت براى خواب قرار دهید. در کنار این مطلب مهم به این نکات هم توجه نمایید:

1. براى خود برنامه ‏اى شبانه روزى تنظیم کنید و کارهایتان را - اعم از: مطالعه، خواب، عبادت، تفریح، ورزش، تغذیه و... - در زمان معیّن و طبق برنامه انجام دهید.

2. براى خود ایجاد انگیزه و سعی کنید آن را تقویت نمایید. برای این کار باید هدف نهایى و اهداف واسطه‏اى خود را از درس خواندن مشخص کنید؛ زیرا اگر انسان هدف مشخصى داشته باشد، همواره آن هدف براى او انگیزه ایجاد مى ‏کند.

3. از پراکنده خوانى اجتناب کنید؛ مطالعات شما باید هدفمند و در زمان مناسب باشد.

4. بعد از غذا خوردن، بلافاصله مطالعه نکنید.

5. بکوشید در کتابخانه و با نشستن صحیح پشت میز، مطالعه کنید.

6. بعد از 50 دقیقه مطالعه، ده دقیقه استراحت کنید و اگر برایتان امکان دارد، نوشیدنى یا میوه، یا حداقل چند دانه کشمش و یا بیسکویت بخورید.

7. هنگام مطالعه، از مواد قندى و مغذى (مانند خرما، کشمش، انجبر، عسل، مربا و...) بیشتر استفاده کنید.

8. شب‏ها حداقل شش ساعت استراحت و خواب داشته باشید و در بین روز، بعد از صرف نهار، یک ساعت استراحت کنید. در صورت امکان از خواب قیلوله (قبل از ظهر) یا خواب بعد از ظهر بهره ‏مند باشید.

9. بهداشت خواب را مراعات کنید.

10. فعالیت ورزشی مناسب و سبکی را انتخاب نماید و در برنامه روزانه خود قرار دهید. مثلا پیاده روی برای سرحال سازی هنگام مطالعه بسیار موثر می باشد.

11. قبل از مطالعه یک حمام آب سرد نیز در برطرف نمودن احساس خواب آلودگی و با نشاط نمودن شما می تواند تاثیر گذار باشد.

12. اگر طبع شما سرد است از خوردن غذاهایى مثل ماست، بادمجان، ترشیجات و غیره که طبیعت آنها سرد است و موجب تشدید خواب ‏آلودگى مى ‏شود بپرهیزید. ضمنا توصیه می کنیم از درس های مشکل تر شروع کنید و از الان مطالعات امتحانی را آغاز نمایید تا به تراکم درسی دی ماه برخورد نکنید.

موفق باشید.