ناشناس ( تحصیلات : دبیرستان ، 16 ساله )

سلام. مادری دارم که همیشه هر کاری میکنم فقط دنبال نقص کار منه، نه حسنش، نه فقط من با همه اینطوره همیشه نیمه خالی لیوان رو میبینه، بعضی وقتها خیلی ازش بدم میاد، توی خونمون همه ازش فاصله گرفتن، چطور میتونم طرز فکرش رو عوض کنم؟


مشاور (خانم قربانی)

سلام بر شما همراه گرامی سایت راسخون.
رفتارهای ناامیدانه و نگاه منفی بین مادر، ازارتان میدهد. دوست دارید در هر کار مشوق تان باشد و به شما امید و انگیزه دهد اما او با گفته های یاس الودش، شما را ناامید میکند.
دوست نوجوان من، با توجه به اشاره ای که به همیشگی بودن رفتار مادرتان داشتید، این نشان میدهد که مادرتان متاسفانه به هر دلیلی این نوع نگاه و برخورد، در وجودش نهادینه شده است. تغییر به نسبت پیچیدگی موجود، سخت خواهد بود و اگر خود فرد، اگاهانه برای ان اراده نکند، سختی این تغییر صد چندان شده و حتی غیر ممکن خواهد بود. در چنین شرایطی، پذیرش و سازگاری مثبت بهترین راهکار است. یعنی شما به جای جنگیدن یا تلاش برای تغییر مادرتان، او را همانگونه که هست، قبول کنید و رفتار خود را متناسب با او تغییر دهید. مثلا به جای اینکه در ابتدای کار با مادرتان‌ مشورت کنید، ان‌کار را بر اساس صلاح دید و مشورت با صاحب نظران، انجام داده و سپس نتیجه موفقیت خود را به ایشان گزارش دهید. وقتی از نقص هایتان می گوید، ابتدا شما را نیز گفته او را تایید کرده و سریعا در کنارش، از نکته مثبت و مکمل ان را به وی نشان دهید. به مرور این نگاه های مثبت شما و نقیض یابی مهربانانه، سبب ایجاد تلنگر در مادرتان خواهد شد و شاید همانند شما به امور مثبت توجه نمود.
در پناه حق و عاقبت بخیر باشید.