ناشناس ( تحصیلات : دیپلم ، 45 ساله )

سلام. ما خانواده مذهبی هستیم و‌لی هر چه به دخترم میگویم حجابت را حفظ کن گوش نمیکند. چکار کنم؟ اوایل البته حجابش خوب بود اما از وقتی وارد مدرسه راهنمایی شد و دوستانش عوض شدند او بدحجاب شده. کمکم کنید‌.


مشاور (خانم قربانی)

با سلام و احترام خدمت شما همراه گرامی سایت راسخون.
نگران بدحجابی فرزندتان هستید و دوست دارید که او با رفتارش مایه سربلندی شما باشد.
مادر ارجمند دغدغه شما را در مورد اعتقادات و رفتار دینی فرزندتان، درک‌ میکنم و بیان میکنم‌ که این نگرانی و تلاش شما برای اصلاح و هدایت او ماجور خواهد بود.
نکته‌ ای که لازم است مورد توجه قرار دهید، دوره رشدی فرزندتان است. اشاره کردید که فرزندتان با ورود به دوره راهنمایی و همراهی با دوستانش تغییر رفتار داشته و این یعنی او وارد نوجوانی شده و تحت تاثیر دوستانش است. از طرفی نوجوان، به دلیل رشد عقلی، تمایل دارد تمامی اعتقاداتی که تا کنون داشته را از ابتدا و عقلانی تر،‌ برای خود پایه ریزی کند و لذا گاهی به تمامی اعتقاداتش پشت میکند و یا با دیده تردید و تشکیک به آن می نگرد. پیشنهاد میکنم‌ بر فرزندتان‌ سخت نگیرید و از نصیحت مدام و یا سرزنش و توبیخ پرهیز نمایید. ان رفتاری را که دوست دارید، فرزندتان انجام دهد را با اشتیاق قلبی انجام دهید و نشاط ناشی از تایید ان را در عملکرد خود منعکس کنید‌. زمانی که او رفتار مثبت دارد بسیار تحسین کنید و عنوان کنید که چقدر حجاب بر زیبایی او می افزاید‌. با او دوست باشید و او را انگونه‌‌ که هست بپذیرید و اجازه دهید گفتگوهای طولانی بین شما صورت بگیرد.‌ نوجوانی خود را به یاد بیاورید و خود را جای او بگذارید و حال و افکار او را درک‌کنید. با او همراه شوید و با حوصله به سوالات او پاسخ دهید. اجازه دهید این دوستی و ارتباط او را در شبیه سازی به شما ترغیب نماید و پذیرش شما را در او بیشتر کند. با دوستانش دوست شوید و به طور ناملموس او را به انتخاب دوستان مناسب سوق دهید. در نهایت حتما در مورد ویژگی های دوران نوجوانی مطالعه کنید تا درک بیشتری از رفتار فرزندتان داشته باشید و بتوانید راحت تر با او همراهی نمایید.
در پناه حق و عاقبت بخیر باشید.