ناشناس ( تحصیلات : کم سواد ، 55 ساله )

سلام. چه کنیم که در اینده دچار ضعف حافظه و الزایمر نشویم؟


مشاور (خانم کیخا)

با سلام و از حسن انتخابتان سپاسگزارم.

هر چیزی که در آن ضعف و ناتوانی ایجاد شود، نشانه غلبه سردی میباشد. وقتی میگوییم غلبه سردی یعنی غلبه بلغم یا سودا و یا هر دو غلبه در یک فرد ایجاد شده است. در واقع سردی باعث رکود و ناتوانی در حرکت میشود. منظور از حرکت فقط حرکت جسمی و فیزیکی نیست و حرکت روحی و ذهنی را هم در بر میگیرد. قوه ی حافظه چون مرتبط با بطن دوم مغز است و اختلال در تخیلات انسان باعث ضعف این قوه میشود، میتوان گفت سردی در این ناحیه بالا رفته است. از طرفی سردی در یک ناحیه میتواند از نواحی دیگر نشات گرفته باشد. به عنوان مثال ضعف در حواس پنجگانه که در بطن اول مغز و در ناحیه سینوسها وجود دارد میتواند با ضعف در این حواس، قوه ی تخیل را مختل کند. و یا ضعف در کبد و کلیه که خود باعث ترشحات هورمونهای مختلف میشوند میتواند تاثیر مستقیمی داشته باشد. حال عامل غلبه سردی چه بوده است که باعث سردی مغز و ضعف حافظه میشود که در ادامه به آن اشاره میکنم.

1. خواب و بیداری: خواب یعنی سکون و سکون یعنی سردی در بدن و اعضای رئیسه غلبه پیدا کرده است. چنانچه خواب شما منظم نباشد و در ساعات بیداری مغز بیشتر استراحت کند و در ساعات خواب، مغز استراحت نداشته باشد، در عملکرد مغز و عصبهای حسی حرکتی اختلال ایجاد میکند و در نهایتا سردی مغز افزایش می یابد. بنابراین خواب بین الطلوعین و بیش از حد خوابیدن در صبح و عصر یک عامل مشکلات مغزی است.

2. خوردن و آشامیدن: چنانچه همراه غذا سردیجات و حتی آب میل شود و یک فرد بیشتر مصرف غذایی آن سردیجات باشد، به مرور کبد دچار ضعف میشود و جریان خون مختل میشود و بر مغز و قلب اثر میگذارد. بنابراین جریان منظم خون در قلب و رگها تاثیر مستقیم بر مغز دارد.

3. عدم فعالیت فیزیکی و ورزش نکردن نیز باعث رکود خون میشود و بر مغز اثر میگذارد. و در آخر تمامی عوامل سردی اگر از حد اعتدال بیشتر مصرف شود باعث سردی بدن و سیستم ایمنی و عصبی میشود.