ناشناس ( تحصیلات : فوق لیسانس ، 45 ساله )

پسرم فیلم و عکس مستهجن نگاه میکند. چگونه با او برخورد کنم؟


مشاور (مشاور راسخون)

سلام همراه گرامی
پرسشگر محترم! نگرانی شما در رابطه با فرزندتان کاملا بجا و عقلایی است، اما مواظب باشید که در این خصوص دچار افراط نشوید، چرا که زیاده در چنین حالتی نه تنها کمکی به حل مشکل نخواهید کرد، بلکه ممکن است سبب دوری بیشتر فرزندتان شوید. اما برای حل مشکل در ادامه ابتدا قدری در رابطه با هرزه بینی و علل روی آوری به آن با شما سخن خواهیم گفت و پس از آن راهکارهایی برای حل مشکل تقدیمتان خواهیم کرد.
«هرزه‌ بینی»
اختلال «هرزه بینی» که از جمله ارمغان‌های تکنولو‍ژی رسانه‌ای دوران جدید است، متعلق به قشر جوان و یا یک گروه سنی خاص نیست، بلکه موضوعی است که براحتی می تواند بر هر گروه سنی، جنسی، ملیتی، گروه های فرهنگی و حتی مذهبی تاثیر گذار باشد. با چنین رفتارهایی باید قبل از اینکه غیرقابل کنترل شوند، مقابله کنید. هرزه‌ بینی هم مثل چیزهای دیگر عادتی اعتیادزا است که خیلی زود از کنترل خارج می شود. باور این نکته ضروری است که هرزه‌ بینی و هرزه نگاری (پورنوگرافی - pornography) تنها تولید و مشاهده جنسی نیست، بلکه اعتیادی است که هم چون مواد مخدر، ویرانگر و دارای درجات مختلف می باشد. «هرزه‌ بینی» به معنای استفاده (غالبا مشاهده) مطالبی است مستهجن که از لحاظ جنسی آشکار هستند و عمدتاً به قصد تحریک جنسی ارائه می‌شوند.
«علت شناسی هرزه بینی»
این اختلال می‌تواند دارای علل مختلفی باشد؛ از جمله:
1. وجود محدودیت‌های انعطاف ناپذیر و افراطی و بدرفتاری در سنین کودکی.
2. وجود صفات یا رفتارهای هرزه‌بینانه در والدین، آشنایان یا همسالان.
3. داشتن روحیه‌ای منزوی، تنها و کسل.
4. وجود استرس به عنوان یـک عامل برانگیزنده و تشدید کننده: در واقع فرد از طریق مشاهده سکس و بازسازی ذهنی و رفتاری آن، آلام عاطفی و عقده هـای روانی خود را تسکین می دهد. باید توجه داشت که نباید ابتلا به این اختلال را با شهوت جنسی قوی اشتباه گرفت. فرد هرزه‌بین ممکن است دارای شهوت جـنـسـی اندکی باشد.
5. رؤیاپردازی جنسی: انگیزه ابتدایی یا در ادامه مشاهده‌گری این تصاویر، دیدن جنبه تفریحی سکسی است.
7. دریافت تحریک برای خود ارضائی.
8. وسوسه شیطان و گرایش های نفسانی.
پرسشگر محترم! اکنون که با این مساله بیشتر آشنا شده اید، نکات و راهکارهای زیر را به دقت مطالعه نموده و بکار ببندید تا انشا الله هرچه زودتر این مشکل برطرف گردد.
1. آرامش خودتان را کاملا حفظ نمایید تا مبادا حرکت نسنجیده ای از شما سر بزند.
2. کنجکاوی های جنسی فرزندتان در این سن تا حدود زیادی طبیعی است.
3. به هیچ وجه نباید برخورد تند و سرکوبگرانه با او انجام دهید.
4. وجود یک مشکل در یکی از اعضای خانواده غالبا نشان از کژکاری یا نا هماهنگی دیگر اعضای خانواده دارد، بنابراین او را به چشم یک مقصر یا گناهکار نگاه نکنید، بلکه در پی کشف عوامل بوجود آورنده و تقویت کننده رفتار اشتباه او باشید.
5. پدر بچه باید در جریان این مساله قرار بگیرد، اما اگر احتمال می دهید که او بیش از حد عصبانی شود یا حرکت غیر معقولی انجام دهد، این کار را با دقت انجام دهید و یا اینکه از یک مشاور بخواهید او را توجیه نماید.
6. اگر شما و همسر تان مهارت های تعامل با یک نوجوان را نمی دانید، بهتر است در این زمینه مطالعه نمایید و یا اینکه توسط یک مشاور مجرب توجیه شده و آموزش هایی ببینید.
7. بهتر است که به هیچ وجه به صورت مستقیم در رابطه با این مساله با او صحبت ننمایید، تا حریم های والد، فرزندی حفظ شود، خصوصا که برخورد مستقیم شما ممکن است کار را خرابتر نماید.
8. برای حل این مشکل بهتر است که تمام برنامه ها را با همسرتان در میان بگذارید و با کمک و همفکری یکدیگر این مساله را حل نمایید.
9. رفتارهای دوران نوجوانی او نباید نگاه شما را نسبت به او منفی کند.
10.موقعیت ها و حالاتی را که بیشتر سبب می شود تا به این کار روی بیاورد را شناسایی نمایید. به عنوان نمونه ممکن است پس از یک شکست تحصیلی یا یک مشاجره خانوادگی باشد و از وقوع این موقعیت ها جلوگیری نمایید. مثلا اگر موقع خواب این مسئله رخ می دهد گوشی را از او در هنگام خواب دور کنید. البته ما با اصل خرید گوشی در این سنین مشکل داریم
11. شما و همسرتان با او تعاملی کاملا دوستانه برقرار نمایید، این کار سبب می شود تا هیجانات منفی او کاهش یافته و تحریکات جنسی او نیز کم شود، علاوه بر این با این کار بیشتر به او نزدیک می شوید و در نهایت خواهید توانست به او بیشتر کمک نمایید.
12. به او کمک کنید که برای تمام اوقات خود برنامه داشته باشد و در هر زمان به کاری خاص مشغول باشد.
13. بهتر است او هیچ گاه تنها نباشد، به گونه ای که او به نیت شما پی نبرد و به شما بدگمان نشود، سعی کنید او با خانواده یا دوستان باشد و هیچ گاه تنها باقی نماند.

14. سعی نمایید در برنامه او ورزش، هنر، مطالعه، گردش های جمعی با خانواده و دوستان را قرار دهید.
15. علاوه بر رعایت نکات گفته شده، اگر امکان دارد بدون این که او از افکار شما مطلع شود، او را با مشاورین متدین، سازمانی مذهبی و متخصص یا سایتی مانند سایت ما آشنا سازید، تا خودش مساله را پیگری نماید. به عنوان مثال می توانید آدرس ما را در مکانی که او خواهد دید قرار دهید، و اگر از شما سوال کرد که این چیست؟ می توانید بگویید این سایتی مطمئن و خوب برای پاسخ دادن به مسائل گوناگون است و علاوه بر مسائل احکام و عقاید، در مسائل مختلف نیز مشاوره ارائه می دهد.
موفق باشید.