ناشناس ( تحصیلات : راهنمایی ، 14 ساله )

سلام. من دختری 14ساله هستم از استان ایلام. سال دیگه قراره انتخاب رشته کنم و تا الان نمراتم خوب بوده ولی من علاقه ای به رشته تجربی ندارم ولی چون برادرم رشته تجربی رفته منم حتما رشته م باید تجربی باشه. در صورتی که به رشته هنر و نقاشی علاقه بسیار زیادی دارم و تا الان آثار زیادی به شهرستان و استان ارسال کردم و جوایز خوبی هم تحویل گرفتم. خودم هم پزشکی رو خیلی دوست دارم ولی استعدادم نقاشیه و دوست دارم علاقه و استعدادم رو برای اینده ادامه بدم. به خدا آنقدر با خودم کلنجار رفتم و فکر کردم و مطلب خوندم که دارم دیونه میشم. یه طرف اسرار خانوادم فشار زیادی بهم وارد میکنه و یه طرف علاقه خودم و تشویق دیگران. خواهش میکنم من رو راهنمایی کنید تا مسیر تحصیلی و شغلی آینده م رو پیدا کنم.


مشاور (احسان فدایی)

با سلام خدمت شما پرسشگر محترم امیدواریم راهنمای خوبی در رابطه با این موضوع برای شما باشیم.
خواهر محترم! در مورد تعیین رشته و جهت پیدا نمودن زمینه استعداد خود می توان از طرق مختلف اقدام نمود.1- با مراجعه به گذشته خود و ارزیابی آن می توان فهمید که استعداد و علاقه ما در کدام زمینه بوده است و تمایل به انجام چگونه حرفه و شغلی را داشته ایم و در چه فعالیتهایی موفقیت چشمگیری داشته ایم.2 - می توان از ارزیابی دیگران در مورد خودمان کمک بگیریم.زیرا دیگران مانند والدین یا دوستان و کسانیکه ارتباط بیشتری با ما دارند از زاویه دیگری می توانند فعالیتهای ما را ارزیابی نموده و تشخیص دهند ما در کدام زمینه ها موفق تر هستیم.3- کشف استعداد، علایق و خودشناسى، با توجه به پیشرفت علوم مختلف به ویژه در قلمرو روان‏شناسى در عصر حاضر، امرى ممکن و شدنى است. شما مى‏توانید با مراجعه به یکى از کلنیک‏هاى روان‏شناسى و یا مشاوره و راهنمایى، با اجراى تست‏هاى شخصیت، استعداد و هوش، به مجهول مورد نظر برسید و گم شده خود را به دست آورید، چون نتیجه آزمون تست‏ها شما را در شناسایى و کشف علایق و استعداد کمک خواهد نمود.4 - علاوه بر این، کارنامه تحصیلی شما تا حدود زیادی استعداد و علایق شما را نشان می دهد مثلا اگر در دروس ریاضی، فیزیک و... همواره نمرات بالایی در کارنامه تحصیلی خود دارید حاکی از توانمندی و تفکر انتزاعی شماست باید به رشته های فنی مهندسی بروید. بنابراین دو عامل علاقه و موفقیت تحصیلی در سال های گذشته تا حدود زیادی حاکی از استعداد و توانمندی هر فرد می تواند.
5. توصیه می کنیم اگر علاقه ای به رشته ی تجربی ندارید وارد این رشته نشوید و اجازه ندهید دیگران برای شما تصمیم بگیرند. خودتان تصمیم بگیرید و با فکر و مشورت بهترین را انتخاب کنید.
موفق باشید.