ناشناس ( تحصیلات : کم سواد ، 23 ساله )

سلام. من ۲۳ سالمه. توی ۱۵ سالگی به خاطر سوءتفاهم خانواده ام که فکر کردن با یک پسری رابطه جنسی داشتم. کلی کتک خوردم و مورد ازار قرار گرفتم. ولی من واقعا هیچ رابطه ای نداشتم. از اون به بعد روحیه ام خیلی ضعیف شد و سعی کردم با درس خوندن پوشش بدم ولی باز هم سر مسائل کوچیک زود گریه ام میگیره. نمیدونم باید چیکار کنم؟


مشاور (مشاور راسخون)

سلام همراه گرامی
دوست عزیز قابل درک هست که این موضوع باعث ناراحتی شما شده اما باقی ماندن در خاطرات تلخ و تاریک گذشته، جز ناراحتی هیچ دستاوردی برای شما نداردو زمینه بروز افسردگی، وسواس... را فراهم میکند و تا کی می خواهید فرصت‌های رشد و شکوفایی خود را در حسرت گذشته از دست بدهید؟ اشتباهاتی که والدین شما انجام دادند ناشی از ناآگاهی آنها و می‌تواند دنباله سیکل والدگری اشتباهی باشد که خود انها تجربه کردند. 
​​پدر و مادر شما هم انسان‌هایی هستند با محدودیت‌های زیاد و ممکن است در زندگی تصمیمات اشتباهی  بگیرند، آسیب ببینند و متقابلا آسیب بزنند و اگر د‌وست دارید در مسیر درمان و التیام زخم‌های ناشی از بدرفتاری والدینتان حرکت کنید. باید این واقعیت را بپذیرید که الان شما مسئول زندگی خود هستید و میتوانید در جهت شکوفایی استعدادها و رسیدن به هر آنچه آرزوی آن را داشتید حرکت کنید و بخشش پدر و مادر، راهی هست که که آینده ای زیباتر را پیش روی شما قرار میدهد و لطفی هست که به خودتان می‌کنید. برای اینکه به آرامش و رضایت برسید و انرژی زیادی که روزانه صرف کینه ورزی، مرور خاطرات گذشته و ماندن در موضع قربانی می‌شود را میتوانید در مسیر رشد و قدرتمند شدن هدایت کنید. 

 دوست عزیز اگر نمیتونید از طریق گفتگو و ارتباط موثر با پدر و مادرتان صحبت کنید تمام هیجانات منفی خود را نسبت به پدر و مادرتان که تجربه کردید بنویسید و با این کار تخلیه هیجانی صورت می گیرد. یا اینکه در یک محیط آرام چشمهایتان را ببندید و چند نفس عمیق بکشید و مجسم کنید که مثلا پدر و مادرتان روی یک صندلی خالی جلوی شما نشسته اند بعد چشمانتان را باز کنید و با صندلی خالی حرف بزنید. احساسات خود را ابراز کنید. و می توانید صدایتان را بلند کنید و هر طور که دلتان خواست حرف بزنید. می توانید با صدای بلند از انها انتقاد کنید و رفتارشان را زیر سؤال ببرید و هر جا احساس کردید دچار احساسات ناخوشایندی شدید به صحبت خود پایان بدهید و  این کار را چند بار  ادامه بدهید تا از احساس خشمتان نسبت به آنها کاسته شود. عاشق خودت باش و از صمیم قلب خود را دوست داشته باشید و نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنید و با تاکید بر روی نقاط مثبت نقاط ضعف خود را که ناشی از باورهای منفی در خود هست را از بین ببرید و آنها را با باورهای قدرتمند جایگزین کنید.  و در نهایت به شما توصیه میکنم مهارت های زندگی را بیاموزید. مهارت ارتباط موثر، ابراز وجود، حل مسئله و... 
موفق و پیروز باشید