ناشناس ( تحصیلات : کم سواد ، 30 ساله )

سلام. پسر هشت ساله ام چند وقته در زمان ناراحتی رفتار عجیبی داره. مثلا وقتی تلویزیون می دیده و خاموشش کردیم چون زمانش نبوده البته با توضیح یا دلش سوپ می خواسته و اومده دیده تموم شده شروع میکنه به شدت گریه کردن و به شکل هیستریکی خاروندن یا مالیدن دست و پاهاش از مچ به سمت انگشت ها یه حرکتی شبیه اینکه چیز ناجوری به دست یا پاش چسبیده و میخواد ازشون خلاص بشه. متاسفانه دوبار هم این اتفاق نیمه شب که نیاز به رفتن به دستشویی داشته و تحت فشار بوده افتاده از خواب بیدار میشه و به جای رفتن به دستشویی همون حرکات رو میکنه شامل گریه شدید و... نگران و سردرگم هستم. علت چیه و چقدر جای نگرانی هست یا نیست؟ لطفا منو راهنمایی کنید. با تشکر


مشاور (سیده نرجس رضایی)

سلام همراه گرامی
پیامتان را با دقت مطالعه کردم. گاهی کودکان با توجه به واکنش و بازخوردی که در قبال رفتارهایشان از والدین دریافت میکنند و توجهی که از اطرافیان میگیرند رفتارهای خود را تکرار میکنند. ممکن است زمانی که فرزندتان برای اولین بار ان حرکت را انجام داده از شما توجه گرفته و مجدد آن رفتار را تکرار کرده.
هرچند نیاز هست که بررسی بیشتری پیرامون سبک تربیتی والدین، جو خانوادگی و فشار و اضطرابی که ممکن است کودک راغ تحت تاثیر قرار داده باشد، انجام شود. تا بتوان راهکارهای موثرتر و جزیی تری ارایه داد. اما با این حال بهتر است در طی روز ساعاتی به بازی و صحبت و وقت گذراندن با فرزندتان اختصاص دهید. قوانین منزل نه سهل گیرانه باشد و نه سختگیرانه" بلکه آن را با توجه به ظرفیت درک و توانایی فرزندتان وضع کنید. هرگز فرزندتان را تنبیه فیزیکی نکنید و از تحقیر کردنش خودداری کنید. او را با سایر کودکان مقایسه و رفتارهای منفی کودکتان را به خودش یا باقی افراد بازگو نکنید. فیلمها و بازی های خشن و استرس زا حذف شود. در صورت وجود جو متشنج و ملتهب در منزل نسبت به حل مساائلتان اقدام کنید. به رفتارهای مثبت و سازنده فرزندتان توجه داشته باشید و تشویقش کنید. در صورتی که با انجام دادن تمام موارد فوق این رفتار فرزندتان همچنان مشاهده شد و نیز علایم اضطراب (ناخن جویدن- شب ادراری- گریه و بیقراری و...) دیده شد به صورت حضوری به روانشناس کودک مراجعه کنید.
موفق باشید