ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 23 ساله )

سلام وقت بخیر.خدا قوت
بنده و همسرم نزدیک یک سال است که نامزد کردیم.اوایل ارتباط همسرم با خانواده ام تقریبا خوب بود و به منزل ما می آمدن.ولی گاهی از رفتار پدر و مادرم و یا برادر کوچک ام که ۱۶ سال دارد ناراحت میشدن و این رو به من میگفتن.

الان هم میگن که خانواده ات به من احترام نمیزارن و منزل ما خیلی کمتر می ایند.دلیلش را هم میگویند که پدرت با من صحبت نمیکند و با گوشی سر گرم است.البته خود ایشان هم این رفتار را دارند.یا برای عید دیدنی و مهمانی منزل عمو و دایی من فقط اندکی دیدن کردند و برای شام یا ناهار نماندند در صورتی که تدارک دیده بودند در واقع از اول دوست نداشتن بیایند و فقط به خاطر درخواست مکرر من امدن.

من خانواده ام را بسیار دوست دارم و همسر را هم همینطور .با خانواده همسرم ارتباط خوبی دارم مادرش و خواهر هایش را دوست دارم .ولی رفتار سرد همسرم با خانواده من باعث شده پدر و مادر من هم با ایشان جبهه بگیرند.

بار ها شده پدرم یا مادرم به ایشان گفته اند بیاید داخل منزل ولی نیامده اند.وظیفه من چیست چه کنم که ارتباط اینها درست شود.بار ها با همسرم صحبت کرده ام ولی فایده ای نداشته.البته به ایشان کمی حق میدهم چون رفتار پدرم چند باری خوب نبوده که وقتی ایشان مهمان منزل ما بود با گوشی بازی میکردن و توجه ی به همسرم نداشتن.ولی این را هم نمیتوانم قبول کنم که این ناراحتی ها را به من میگوید و با من بد رفتاری میکند.


مشاور (مهدیس حسینی)

دوست عزیز سلام

در گام نخست باید بدانید که برای مدیریت کردن چنین شرایطی باید به خودتان مسلط باشید. اختلاف زوجین در مورد رفت و آمد و معاشرت با خانواده همسرشان یکی از مسائل شایع و نسبتاً طبیعی در زندگی زناشویی است. خانواده به عنوان خاستگاه هر فرد برای حضور و فعالیت در اجتماع از اهمیت بالایی برخوردار است. درست است که ما با خود دختر یا پسرازدواج میکنیم و نه خانواده اش اما، افراد خانواده بخشی از زندگی هستند و قطعاً برای همه مهم است.

هر خانواده قوانین اعتقادات و ارزش های خاص خودش را دارد و نمی توان آنها را با هم مقایسه کرد.گاهی اوقات ما زود نسبت به دیگران قضاوت میکنیم و بدون شناخت افراد درباره آنها فکر می‌کنیم. شاید بهتر باشد از همسرتان بخواهید زمان بگذارد و واقعا تلاش کند تا خانواده شما را بهتر بشناسد.  شاید پدر شما شخصیت درون گرایی داشته باشد و بالعکس همسر شما برونگرا باشند، برخی از افراد مهارت برقراری ارتباط درست با خانواده یا پذیرش عضو جدید خانواده را نمیدانند.

آنها یاد نگرفته اند که چگونه باید ارتباط خوب و صمیمی به همراه احترام داشته باشند. قرار نیست شما بین همسرتان و خانواده تان فاصله بیندازید بلکه تلاش کنید تا ارتباطشان بهبود پیدا کند. پیشنهاد می کنم زمانی که دورهم جمع می شوید سعی کنید موضوعات مختلف را پیش بکشید و در مورد آن دسته جمعی حرف بزنید. استفاده نکردن از موبایل وقتی در کنار عزیزانمان هستیم برای احترام گذاشتن به آنهاست.

اگر زمانی که در کنارهم هستید گوشی های موبایل را کنار بگذارید و با انجام بازی های گروهی وقت بگذرانید  شاید بتوانید ارتباط عاطفی بهتری بین تان برقرار کنید.دوست عزیز تصور کنید گلی کوچک قلمه زده اید و آن را درون گلدانی کاشته اید، این گل برای ادامه حیات نیاز به مراقبت دارد،باید به موقع به آن آب دهید در سرما و گرما از ان مراقبت کنید،لگر هوا طوفانی شد مراقب باشید تا در مقابل باد و باران آسیب نبیند،روابط ما با دیگران نیز دقیقا مانند این گل است،که اگر به آن بی توجهی کنیم ،خیلی زود از بین می رود و نابود می شود.

 

تاکید میکنم به شدت از مقابله به مثل کردن با همسرتان بپرهیزید، زمانی که شخصی ازدواج میکند یعنی پذیرفته است که به بلوغ فکری رسیده است پس مسئولیت های یک زندگی مشترک و مستقل را برعهده می‌گیرد. پس در نظر داشته باشید درتمام باقی این مسیر این همسرتان است که در کنار شما قرار دارد، شما باید در همه حال به پدر و مادر خود و همسرتان احترام بگذارید اما فراموش نکنید اولویت تان همیشه باید همسرتان باشد.

رابطه زاناشویی موفق بر پایه احترام متقابل شکل میگیرد بسیار مهم است که به همسرتان بگویید چه انتظاراتی از او دارید،مثلا در موقعیتی مناسب با او صحبت کنید و بگویید " من از روش برخورد تو با والدینم ناراحت هستم و انتظار دارم تا کمک کنی این رابطه را بهتر کنیم ،تا تو بتوانی جایگاه خودت را در خانواده ما پیدا کنی .
 

احترام همسرتان را بدون قید و شرط نگه دارید تا متوجه شوید دقیقا با گذر زمان همان احترام را از جانب او دریافت می کنید. همچنین این نکته را در نظر بگیرید شاید چیزی بیشتر از آنچه که شما برای ما گفتید درذهن همسرتان وجود دارد که  باعث بروز این حد ازعصبانیت و دلخوری در او شده است. موقعیتی فراهم کنید تا همسر شما و خانواده تان در آرامش بنشینند  و در مورد احساساتی که نسبت به هم دارند صحبت کنند، دلخوری های شان را از یکدیگر بازگو کنند و انتظاراتی که از هم دارند را به راحتی بیان کنند.
 

شاید بدین وسیله بسیاری از ابهامات مرتفع شود اما اگر باز هم شرایط به همین منوال بود پیشنهاد می کنم که حتماً به همراه همسرتان حضوراً به نزد مشاور خانواده بروید تا این مشکل به صورت ریشه‌ ای بررسی شود.

موفق باشید