میثم ( تحصیلات : دیپلم ، 22 ساله )

باسمه تعالی
1. ماه آبان (عقرب ) چه خصوصیتی دارد که اسلام آن را تأئید کرده و اعمال در آن ماه را نهی کرده مثل مسافرت و تزویج و...
2. ستاره مخصوص هر انسانی را چطور می توان پیدا کرد
3. قمیون و اشعریون چه کسانی هستند؟
4. یاقوت حموی کیست. اگر سنی. در کتاب معجم البلدان یاقوت دیدم که به حضرت علی(علیه السلام) لقب های خوب داده و دعا کرده رضی الله عنه.
5- تفاوت اباحه شرعی با اباحه مالکی چیست؟
6- رجوع به عرف و یا رجوع به قول لغوی چه شرایطی دارد؟ عرف امروز ملاک است یا دیروز؟


مشاور (سيداميرحسين کامراني راد )

باسمه تعالی پاسخ سوال 1: درباره تأثیر ستارگان بر زندگی انسان نمی توان یقینی نظری را ارائه داد، ولی گرچه پاره‏ای از پیش بینیهای ستاره شناسان درست در نمی آید، اما حکایاتی که از آنان نقل شده و روایاتی که در این باب آمده، معلوم می کند اجمالاً ارتباطی بین اوضاع آسمانی و حوادث زمینی وجود دارد، پس اصل این مطلب یعنی ارتباط بین اوضاع آسمانی و حوادث زمین می تواند صحیح باشد، علاوه بر این که در روایات آمده است. آیه شریفه "فنظر نظرةً فی النجوم فقال انی سقیم" ممکن است دلالتی بر آن داشته باشد.برخی از مطالب که در ارتباط با هیئت و نجوم مطرح است، قابل اعتماد است، مانند ورود قمر به برج عقرب و خروج آن و یا مقارن شدن سیاره‏ای با سیاره‏ای یا مقابله آن که با قواعد نجومی بسیار دقیق حساب میکنند، اما حوادث خاصی را که بر آن مترتب میکنند، مانند سَعْد و نحس بودن یا آمدن باران و... روایتی در تأیید آن‏ها نیست، به جز بد بودن ازدواج در حالت قمر در عقرب که در روایات آمده و کراهت آن مورد فتوای برخی از فقها است. پاسخ سوال 2: در طالع بيني نجومي ، بر خلاف اخترشناسي كه يكي از علوم طبيعي دقيق است ، تلاش مي شود با توجه به وضعيت ستارگان آسمان ، اتفاقات ، پيش آمدها و حوادث خاكي و زميني پيشگويي شود . بر اين اساس ، طالع بين ها بر اين باورند كه چگونگي وضعيت صورتهاي فلكي ، سياره ها ، خورشيد و ماه نسبت به يكديگر به هنگام تولد هر انسان ، پيشگويي درباره خصوصيات رواني و رفتاري و حوادث زندگي آينده او را امكان پذير مي سازد . هزاران سال پيش انسان ستارگان را خداوندان يا اهريمناني مي پنداشت ، كه در سير حوادث خاكي و زميني و سرنوشت پادشاهان و بعدها انسانهاي ديگر نيز مداخله مي كردند . به اين ترتيب نوعي ستاره پرستي و ستاره باوري در مردم به وجود آمد ، كه بسياري از معابد و اهرام كه امروزه هنوز هم پابر جا هستند ، شاهد اين باورند . به تدريج اين اعتقاد در مردم ايجاد شد ، كه وضعيت خاص ستارگان نسبت به يكديگر با حوادث و پيش آمدهاي كاملا خاصي بر روي زمين ارتباط دارند . مثلا از كتيبه هاي به دست آمده از بابل باستان مي دانيم كه فرآيندهاي گوناگون آسماني با سير وقوع حوادث و وقايع همزمان زميني تطابق داشته اند . مردم بعدا از اين كتيبه ها نيز براي پيشگويي استفاده مي كردند ، كه البته اين پيشگويي ها به ندرت به وقوع مي پيوستند . اين گونه بود كه به تدريج هنر ستاره خواني يا طالع بيني نجومي ايجاد شد . معنا و مفهوم سياره ها و علائم نجومي دايرة البروج يا مدار جانوري براي ما انسانها اغلب به صورتي عجيب و غريب تعيين و تعريف مي شدند . به اين ترتيب كه مثلا" رنگ و صورت ظاهر يك سياره نفوذ زيادي بر روي اثر و كاركرد آن داشت . سياره مريخ قرمز رنگ را خداي جنگ ناميدند و سياره ناهيد را با نور دوست داشتني اش ، الهه عشق نام نهادند . در صورتهاي فلكي دايرةالبروج ، حمل خشمگين ، تند خو و آتشين مزاج شمرده مي شد و ميزان ، متوازين و آرام . اوايل ، هنر طالع بيني نجومي تنها به پيشگويي درباره تمام يك سرزمين يا دربار يك پادشاه بسنده مي كرد ، بعدها طالع بينيهاي نجومي براي تك تك انسانها آنچه را كه با اصطلاح طالع نما ناميده مي شود ، تهيه كردند . اساس و مبناي كار وضعيت قرار گرفتن ستارگان در آسمان در زمان تولد شخص بود . طالع بيني نجومي در سالهاي 1400 تا 1650 ميلادي در اروپا شكوفايي زيادي را به خود ديد . ولي دانش و علوم طبيعي جديد خيلي سريع ستاره باروري را از ميان مردم بيرون راند . هنر طالع بيني نجومي هر روز بيشتر نفوذ خود و به خصوص كرسيهاي علمي دانشگاهي خود را از دست داد . با اين وجود ، در سالهاي اخير باز صحبت بسياري از طالع بيني نجومي در ميان است ، مردم زيادي از فالگيرها و طالع بينهاي نجومي مي خواهند كه براي آنها طالع نما تهيه كنند يا لااقل در مجله مورد علاقه خود به دنبال برج تولد خود مي گردند تا ببينند كه آيا مثلا" در هفته آينده مرد متولد حمل يا زن متولد اسد بخت و اقبال خوبي در شغل خود يا دريافتن شريك زندگي خود دارند يا نه ؟ . البته پيشگوييهاي طالع بيني نجومي ياراي مقاومت در برابر بررسيهاي آماري و ارقامي را ندارند ، و اگر بخواهيم تا حدودي غير دوستانه با موضوع برخورد كنيم مي توانيين بگوييم كه اين پيشگوييها كم و بيش اتفاقي ، درست از آب در مي آيند. مردم زيادي سرسختانه به اين موضوع اعتقاد دارند كه مثلا اگر خورشيد در زمان تولد آنها در علامت نجومي حمل يا دلو قرار مي گرفت ، نقش مهمي را در زندگي آنها بازي مي كرد . مثلا در يك كتاب طالع بيني نجومي ، توصيف زير را درباره انسانهاي متولد " دلو " مي يابيم: " بارزترين مشخصه اي كه در تمام انسانهاي متولد اين نشانه نجومي مشترك است ، سرشت دلسوزانه ، دوستانه ، مهربانانه و بالطف و مرحمت آنهاست كه در همان نگاه و برخورد اول موجب دوستي مي شود و در همه جا امكان برقراري تماس سريع را به وجود مي آورد . ولي اين سرشت و ماهيت نبايد شما را اغفال كند و فكر كنيد كه متولدين دلو اجازه مي دهند كه ديگران آنها را هدايت كنند و به آنها فرمان بدهند ، بلكه آنها هميشه مي خواهند بر طبق آرزوها ، عقايد و نقشه هاي خودشان زندگي كنند . آنها زور و فشار يا قيومت را تحت هيچ شرط و وضعيتي نمي پذيرند . آنها همواره عقايد شخصي خود را ، اگر از جانب انسانهاي محيط اطراف خود مشورتهايي بهتري نيز دريافت دارند ، با سرسختي و تعصب به عمل در مي آورند . متولدين مايلند همه چيز را ، با وجود همه موانع خود تجربه كنند ! اين توصيف آن قدر چاپلوسانه و تملق آميز است كه به طور حتم بسياري از " متوليدين ماه دلو " با ميل و اشتياق آن را مطابق با خصوصيات خود مي دانند و لذا اين پيشگويي را باور مي دارند و گمان مي برند كه علامت نجومي زمان تولد آنها بدرستي شخصيت رواني آنها را بيان مي كند . بديهي است كه مساله تولد انسان در زمستان يا تابستان و به عبارت ديگر اين كه او متولد " جدي " يا " سرطان " است ، نقش معيني در طالع بيني نجومي بازي مي كند . روان شناسان مي دانند ، كه نخستين برداشتهاي يك نوزاد در شكل دهي وجود و نهاد بعدي او بسيار مهم اند . بديهي است كه اين برداشتها در ماه دوست داشتني ژوئن ( خرداد – تير ) كاملا" متفاوت از ماه دسامبر ( آذر – دي ) يا ژانويه ( دي – بهمن ) است . ولي مسائل موروثي از سوي والدين نيز به همان اندازه اهميت دارد و اين امر مي تواند در دو نفر كه هر دو متولد " جدي " هستند كاملا متفاوت باشد . اختر طالع شناساني كه حرفه خود را بسيار جدي مي گيرند ، تنها به چگونگي وضعيت استقرار خورشيد به هنگام تولد يك انسان اكتفا نمي كنند ، بلكه براي او طالع نما مي سازند كه كه در آن بسياري از تاثيرات ستاره اي ديگر نيز نقش دارند . بنابراين اختر طالع شناسان خود نيز اين پيشگويي را كه فرضا تمام " ماه دلوي ها " يا " ماه قوسي ها " در يك هفته معين سرنوشتي مشابه يكديگر دارند ، يا داراي خصوصيات رواني تقريبا" مشابه به يكديگرند ، بسيار ساده انگارانه مي دانند . به هر حال اين نظر اختر طالع شناسان از نظر مطبوعات مختلف مانعي به حساب نمي آيد و آنها چنين پيشگوييهايي را در مجله هاي مختلف خود انتشار مي دهند . پاسخ سوال 3: قمیون و اشعریون دو دسته هستند در علم رجال که جهت اطلاعات بیشتر می توانید به کتب علم رجال مراجعه نمایید. پاسخ سوال 4: یاقوت حموی متولد ۵۷۴ه ق.وی جغرافی‌دان و تاریخ‌نویس مشهور قرن هفتم هجری قمری است. نام کامل وی :( شهاب الدین ابی عبدالله یاقوت بن عبدالله الحموی الرومی البغدادی )، و ملقب به «الشیخ الامام» است. وی از پدر و مادری یونانی متولد می‏شود و در کودکی به اسارت مسلمانان افتاده و همراه بردگان به بازار برده فروشی به بغداد آورده شده‌است. یک تاجر بغدادی که بنام «عسکر ابی نصر ابرهیم الحموی» اورا خرید نمود.سپس او را به مکتب خانه برد تا خواندن ونوشتن بیاموزد تا اینکه بتواند از سواد نوجوان در تجارت خود استفاده نماید، زیرا تاجر مذکور «عسکر الحموی» چیزی از خواندن ونوشتن نمی‌دانست، اما تاجری با تجربه بود. بعد از فراگیری تعلیم اساسی ومقررات آن دوران، مولایش عسکر الحموی، یاقوت را در تجارت خانهٔ خود به کار گماشت. از اینجا بود که یاقوت لقب «الحُمَوی» گرفت نسبت به تاجر بغدادی که اورا خریده بود. یاقوت در سنین جوانی به دستور اربابش تاجر بغدادی ، به قصد تجارت راه سفر در پیش گرفت و به کیش و عمان و شام و دیگر مناطق سفر کرد. بعد از بازگشت از این سفر تجارتی که با موفقیت همراه بود ، تاجر بغدادی اورا از بردگی آزاد نمود. از اینجا بود که یاقوت دربازار «وراقین» بغداد کار جدیدی پیشه گرفت. ودر همین‏جا راه مطالعه را آغاز نمود. در سال ۵۹۶ هجری قمری دوباره بقصد تجارت به کیش می‌رود. ولی در بازگشت ، یاقوت یامرگ مولایش واربابش تاجر بغدادی رو برو می‌شود. یاقوت از اینجا راه سفر و گردشگری و تجارت به سایر مناطق جهان را آغاز می‌کند و در ابتدا از دمشق دیدن می‌ کند. یاقوت حموی ابتدا بر اثر خواندن كتب خوارج متمایل به مذهب آنان شد، و در دمشق نزدیك بود كشته شود و از آنجا گریخت و به خراسان و خوارزم رفت. در حمله‏ى چنگیز یاقوت به موصل و از آنجا به حلب فرار كرد و درسال ۶۲۶ هجری قمری در حلب فوت می‌کند. وی آثار متعددی داشته اما بیش از چند کتاب از وی در دسترس نیست که عبارتند از: معجم البلدان . فرهنگ معجم الادباء. المشترک وضعا و المفترق صعقا. پاسخ سوال 5: منظور از اباحه ی شرعی ، مباحاتی است که از طرف شارع مقدس مباح شده اند ، ولی اباحه ی مالکی در آنجاست که مالکی ملک خود را برای شخص دیگری مباح کند. پاسخ سوال 6: در مورد این سوال اولا باید بدانید که موارد مختلف است اگر مورد خاصی منظور شماست بفرمایید تا پاسخ بدهیم. ثانیا مسأله ی حجیت قول لغوی از مسائل اختلافی بین اصولیون می باشد و بحثی کاملا تخصصی است . در این مورد به باید به کتب تخصصی اصول فقه مراجعه کرد که البته با توجه به سن و سطح تحصیلات شما هنوز برای شما کمی زود است.