EE ( تحصیلات : کم سواد ، 19 ساله )

سلام سوال من شاید مربوط به طیف عظیمی از جوانان ایرانی باشه می خواستم سوال کنم کسی که ازدواج دائم نمی تواند بکند ازدواج موقت بر او واجب می شود اکثر ما دچار مسائل جنسی هستیم و توان ازدواج دائم نداریم با این وضعیتی که برای ازدواج موقت درست کرده اند امکان این ازداواج هم وجود ندارد یعنی به معنای واقعی ازدواج موقت سخت تر از ازدواج دائم شده است وعلاوه بر همه این مشکلات ترس از آبرو هم در ازداج موقت موضوعیت دارد. روزه گرفتن برای فروکش شهوت تقریبا ناشدنی است ورود در جامعه ورزشی و استمرار درورزش سرشار از مشکلات و ناهماهنگی است تکلیف من جوان چیست ؟ تکلیف ما چیست ؟ چه کسانی مقصرند ؟ آیا من نوعی با این وضعیت آسیب به جامعه نمی زنم ؟ چه باید کرد؟


مشاور (hassan najafi)

دغدغه هائی را از سر درد و احساسات پاک جوانی مطرح نموده اید که در جواب، نکاتی را بیان می کنیم. اینها همه صحبت های درستی است که دغدغه خود ما به عنوان مرکزی که روزانه بطور مستقیم با ده ها جوان، دختر و پسر ارتباط دارد و مشکلات آنها برای آن بسیار ملموس است، نیز هست. همه مشکلات فردی و اجتماعی ما از زمانی شروع می شود که از خدای عزیز و مهربان و از دستورات سراسر نورانی و راهگشای پیغمبر اکرم (صلوات الله و سلامه علیه) و امامان عزیزمان (صلوات الله علیهم اجمعین) فاصله گرفتیم. این شروع سقوط ما است!!! یکی از این دستورات همان ازدواج موقت است که البته در حال حاضر فقط برای کسی کاربرد دارد که در خط مماس حرام است و لاغیر؛ اسلام عزیز برای آنکه چنین شخصی مرتکب عمل حرام نشود (که در اینصورت بدبختی و اثرات بسیار منفی آن دامن خود او و جامعه را خواهد گرفت) دستور ازدواج موقت را صادر فرموده است؛ اما باید در چارچوب شرعی، منطقی و قانونی خود انجام شود. به نظر می رسد از طریق مسئولین عزیز و محترم دولتی و حوزه های بسیار عزیز و گرانقدر باید فکری و راه علاجی برای این قضیه اندیشیده شود، ما نیز در حد توان صحبت ها و مشکلات جوانان عزیز را منتقل کرده و می کنیم. از خدای متعال می خواهیم که خود به فضل و کرمش همه راه ها را برای رسیدن به جامعه ای صد در صد اسلامی مفتوح فرماید. ازدواج موقت از نظر تئوری کاملاً پذیرفته شده است و نه تنها در اسلام بلکه برخی متفکران بزرگ غربی، مانند راسل نیز یکی از راه های حل مشکل ازدواج دائمی دیر رس در دنیای کنونی را، پناه بردن به ازدواج موقت می دانند، از نظر قانونی نیز در نظام جمهوری اسلامی این مساله مقبول افتاده، لیکن دید اجتماعی در این رابطه خطاست. به عبارت دیگر متعه و یا ازدواج موقت نیز نوعی ازدواج است، بنابراین هر فرد واجد شرایط می تواند از شخص دیگری که او هم شرایط ازدواج موقت را داراست خواستگاری کند و برای مدتی موقت مانند چند سال دوران تحصیل با وی ازدواج نماید. آنچه در این جا مشکل ایجاد نموده آن است که غالب افراد، ازدواج موقت را با کامیابی آنی اشتباه گرفته اند و همین مساله سبب شده که این موضوع نتواند در جامعه ما جایگاه حقیقی خود را باز یابد. پس ازدواج موقت نه تنها از نظر شرعی اشکال ندارد بلکه راه حل مشکل بزرگ بسیاری از انحرافات جامعه کنونی ما نیز می باشد که ابتدا باید درست انجام گیرد و دید اجتماعی نسبت به آن تغییر کند. به عبارت دیگر فعلاً در جمهوری اسلامی محلی برای این کار نیست چون مسئله از چند جهت دچار مشکل است: 1. از نظر فرهنگی جامعه ما هنوز ظرفیت پذیرش این حکم الهی را به نحو شایسته پیدا نکرده است. 2. از نظر بهداشتی و سیستم قانونی، پیش بینی های لازم برای آن صورت نگرفته است. برای حل این مشکلات می بایستی تلاش فرهنگی و اجتماعی به صورت گسترده صورت پذیرد تا این که جوانان از آسیب شیاطین مصون بمانند. از طرفی همانطور که ذکر شد در جامعه امروز ما نیز متعه هم قابل اجراست و هم مورد نیاز ولی متأسفانه نسبت به شیوه های اجرایی و چگونگی انجام صحیح آن برنامه ریزی درستی انجام نگرفته است. در عین حال این به معنای آن نیست که با متعه بتوان مشکل جنسی جوانان را حل نمود و چه بسا یک هزارم آن هم از این طریق جبران پذیر نباشد. بنابراین لازم است بیش از هر چیز نسبت به مساله ازدواج دائم سرمایه گذاری جدی شود و مشکلات آن برطرف گردد. به هر حال اولین و مهمترین توصیه ما به یک جوان ازدواج دائم است. اگر جوان از سن و بلوغ مناسب برای ازدواج برخوردار باشد اما شرایط ازدواج را نداشته باشد باید اگر امکان دارد ازدواج موقت کند و با راهکارهائی میل جنسی خود را کنترل کند. امروزه چشم وهم چشمی، زرق و برق های زندگی،تشریفات، سخت گیری خانواده دختر دست و پای جوانان را برای ازدواج بسته. عوض شدن این فرهنگ به رفتار جامعه، دولت مردان و نظام حوزه و دانشگاه و همت عمومی مردم بستگی دارد.