( تحصیلات : دکترا ، 28 ساله )

با تشکر از پاسخ شما.ولی توجه به اين نکته که قرآن در بستر تاریخ شکل گرفته به اين مفهوم که با اتفاقات جدید آیات جدید نازل میشد یا آیات قبلی نسخ میشد مانند صدقه دادن قبل از صحبت با پیامبر,این احتمال قابل تامل است که در صورت عمر طولانیتر پیامبر و حدوث اتفاقات جدید احکام نیزدچار تغییر میشد.اصولا شان نزول به معنی تطابق احکام با شرایط است و نشانه پویایي شرع است بعد از فوت پیامبر.


مشاور (hassan najafi)

بسم الله الرحمن الرحيم گيريم سخن شما درست است اما اگر قرار بود باز احكامي منسوخ بشود در نتيجه بايد بدست امام معصوم تعيين و تفسير مي شد كه تا كنون نشده است . بله مثلا اميرالمومنين عليه السلام در برهه اي زمان بر اسب نيز خمس را واجب كردند ولي اين حكم ثانويه بود و تمام شد . يك استدلال ديگر مطرح است كه بسيار قوي و شريف است . و آن اين است كه رسول خدا صلي الله عليه واله در پايان عمر مبارك خود فرمودند : اني تارك فيكم الثقلين كتاب الله و عترتي اهل بيتي ما ان تمسكتم بهما لن تضلوا بعدي ابدا : من دو چيز گرانبها (قرآن و اهل بيت) را در ميان شما باقي مي گذارم كه اگر به آن توسل و تمسك جوييد بعد از من هرگز گمراه نمي شويد . در نتيجه اين سفارش رسول خدا به توسل و تمسك به قرآن زماني مصداق كامل هدايت تامه است كه كامل و آشكار و احكام آن بدون شك و شبهه باشد . طوري باشد كه جوابگوي نسلهاي بشري را تا روز قيامت بدهد . اما اگر بخواهد در برهه اي از زمان تغيير يا مشمول نسخ احكام شود در اين صورت ملاك خوبي براي عدم گمراهي و هدايت در مسير مستقيم نيست . فتدبر