( تحصیلات : لیسانس ، 23 ساله )

فوری فوری فوری
باسلام و خسته نباشید
لطفا به چند سوال من پاسخ مختصر و مفید بدهید (حکم کلی نمیخواهم.مرجع من آیت اله مکارم می باشند.) 10 تاست و جوابهاشون کوتاهه.ممنون میشم اگه راهنماییم بکنید.
1-جهت مسح سر باز کردن فرق با موی متوسط برای خانم ها الزامی است؟
2-در صورت خیس بودن موها آیا می توان مسح سر را انجام داد؟(همینطور مسح پا در هنگام خیس بودن پاها)
3- در صورت خشک ماندن قسمتی از اعضای وضو آیا می توان از قسمت های دیگر دست را مرطوب نموده و قسمت مورد نظر را با آن مرطوب کرد؟
4-در صورت تجدید وضو آیا احتیاج به طهارت مجدد نیز می باشد؟
5- نماز خواندن خانم ها با چادر نازک موجب بطلان نماز می شود؟
6-یک بار خواندن ذکر رکوع و سجده و تسبیحات اربعه به جای سه بار چه حکمی دارد؟
7-شکیاتی که در هنگام خواندن نمازهای قضا شده پیش می آید حکم شکیات نماز ادا را دارند یا نباید به آنها اعتنا کرد؟
8-اگر قنوت را به علت فراموشی انجام ندهیم و در هنگام نماز متوجه این امر شویم چه حکمی دارد؟اگر بعد از نماز بفهمیم چه حکمی؟
9-پس از گذشت حدود 5 تا 6 ساعت از مالیدن کرم روی پوست آیا می توان بدون شستشوی پوست از کرم وضو گرفت؟( با اینکه در این زمان کرم کاملا جذب پوست می شود اما هنوز بعد از برخورد آب با پوست این آب از روی پوست جمع می شود و این فکر به ذهن می رسد که پوست هنوز چرب است.)
10-من دیروز که روزه بودم حدود ساعت 5 فشارم افتاد و چشمام سیاهی رفت طوری که دیگه نتونستم روی پاهام بایستم و افتادم و از حال رفتم در اون وضعیت مادرم که خیلی هول کرده بود هرچی به دستش رسید داخل دهنم ریخت.حکم این روزه من چیست؟


مشاور (hassan najafi)

1- مسح سر را جايز است بر پوست سر يا بر موهايى كه بر آن روييده است بكشند، امّا كسى كه موى سر او به اندازه اى بلند است كه اگر مثلاً شانه كند به صورتش مى ريزد، يا به جاهاى ديگر سر مى رسد، بايد بيخ موها را مسح كند و بهتر است كه قبل از وضو ،فرق سر را باز كند تا پس از شستن دست چپ، بن موها يا پوست سر را به راحتّى مسح نمايد. 2-بايد اعضاي مس خشك باشند . 3- خير نمي شود فقط اگر رطوبت كف دست خشك شود مى تواند از اعضاى ديگر وضو رطوبت بگيرد با آن مسح كند، ولى از آب خارج جايز نيست و اگر فقط به اندازه مسح سر رطوبت دارد سر را با همان رطوبت مسح كند براى مسح پاها از اعضاى ديگر، رطوبت بگيرد. 4- نياز نيست. 5- چنانچه بدن نما نباشد اشکال ندارد 6- در تسبيحات اربعه مي توانيد يكبار بگوييد و در سجده ذكر سجده واجب است و احتياط آن است كه حدّاقل سه مرتبه «سُبْحانَ اللّهِ» يا يك مرتبه «سُبْحانَ رِبِّىَ الْأَعْلى وَ بِحَمْدِهِ» بگويد و هرچه بيشتر بگويد بهتر است. 7- در مستحبات اعتنا نكنيد و ادامه دهيد . 8- قنوت در نماز از اركان نيست و مستحب است و در صورت فراموشي چه در نماز و چه بعد از آن اشكال ندارد . 9- در صورتي كه يقين داريد كه آب به پوست نمي رسد بايد بر طرف كنيد . 10- روزه باطل است و بايد فقط قضا کند.