وحید ( تحصیلات : فوق دیپلم ، 22 ساله )

با سلام و خسته نباشید خدمت شما بزرگوار که به سوالات ما جوانان گوش میدهید و به آن پاسخ
سوال:وقتی خدا داشت روحه خودشو در انسان میدمید فرشته ها گفتند میخوای دوباره انسان هایی رو بوجود بیاری که در زمین خون . خونریزی به پا کنند یعنی قبل حضرت ادم و حوا انسان هایی یا شبه انسان هایی بودن؟منظور از خونریزی چیه توی این جا ؟


مانند آیه 30 از سوره بقره که می فرماید :
"و اذ قال ربک للملائکه انی جاعل فی الارض خلیفه
قالوا اتجعل فیها من، یفسد فیها و یفسک الدماء؟ "

" زمانی که پروردگارت به فرشتگان فرمود می خواهم در زمین جانشینی بگذارم . گفتند ( باز ) در زمین کسانی می گذاری که در آن فساد کنند و خونها بریزند ."در تفسیر
و استدلال می شود دانستن ملائکه نسبت به خلقت آدم و اینکه انسان سابقه خونریزی و جنایت دارد ، ممکن است گواه از این باشد که پیش از حضرت آدم (ع) نیز نمونه های دیگری از انسان وجود داشته است.
همچنین :
در کتاب توحید ( ص 277 . ج 2 .) از امام صادق (ع) روایتی نقل شده که امام (ع) به راوی فرموده اند : شاید شما گمان می کنید که خدای عزوجل غیر از شما هیچ بشری دیگری را نیافریده است . نه چنین نیست بلکه هزار هزار آدم آفرید که شما از نسل آخرین آنها هستید .
مرحوم صدوق (ره ) در کتاب خصال ( ج2_ ص 652 ) در حدیثی از امام باقر (ع) روایت کرده است:
" خدای عزوجل از روزی که زمین را آفرید . هفت عالم را در ان خلق و سپس منقرض کرده است که هیچ یک از ان عوالم از نسل آدم ابوالبشر (ع) نبوده است و خدای متعال همه انها را از پوسته روی زمین آفرید و نسلش را بعد از نسل دیگر ایجاد کرد و برای هر یک عالمی بعد از عالم دیگر پدید آورد تا در آخر . آدم ابوالبشر (ع) را بیافرید و ذریه اش را از او منشعب ساخت."یا
از علی (ع) پرسیدند :یا علی
آیا قبل از آدم (ابوالبشر ) انسانی وجود داشته ؟
علی (ع) پاسخ داد : بخدا سوگند اگر این سوال را تا روز قیامت هم از من بپرسند پاسخ خواهم داد آری !
سخن حضرت علی رو چند بار شنیدم مشهوره


مشاور ( )

برادر گرامی سلام! شما بحمدالله خود اهل مطالعه اید و پاسخ خود را داده اید در این رابطه دو جواب 1- چون جایگاه و مقام ملائکه ، عقل محض است ، و براین اساس می توانند برخی از امور عالم را آگاه باشند بیش از اینکه ما انسانها در این عالم محدود اما از حقایق امور -طبق دنباله آیه - فقط خدا آگاه است. 2- روزی شخصی خدمت امیرالمومنین آمد و پرسید: آیا قبل از ما انسانی بوده است و یا حضرت آدمی فرمودند بله دوباره پرسید قبل از او فرمودند بله تا چند مرتبه بالاخره حضرت فرمودند اگر تا قیامت بپرسی می گویم بله...... موفق باشید.