توحید زاهد ( تحصیلات : دیپلم ، 16 ساله )

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت خدمتگذاران صدیق و فرهیخته دین مبین اسلام و طریقه حقه جعفری:
من مسلمان شیعه هستم و یکی از محققین ادیان و جامعه و دین هستم و به هزار و یک علت بدیهی به حقانیت مذهب تشیع و خداوند متعال ایمان دارم ولی جدیدا راجع به برهان علیت دچار اشکال شدم و آنرا در نزد شما مطرح می کنم. ما در برهان علیت در اثبات خداوند با بررسی علل طولی به اثبات خداوند می پردازیم و نتیجه می گیریم چون این عالم پدیده است محتاج خالقی است قائم به ذات خود باشد معهذا من با تفکر بر این دیدگاه مادی گرایان و اومانیست ها که می گویند خدا را که ساخته و ادعا می کنند که از کجا معلوم که طبیعت قائم به ذات خود نباشد؟ به نظرم رسید چونکه پیدایش حیات در عالم محتاج عقل و شعور و آگاهی است طبیعت بی عقلی که فاقد شعور است هرگز نمی تواند خالق اینهمه قانون و روابط پیچیده علمی باشد بنابر این پیدایش این حیات محتاج قائم به ذاتی است که ذی شعور و باهوش باشد معهذا به نظر بنده این عالم انجام یافته قضای یک موجود هوشمند است. نظر شما چیست؟ با تشکر.


مشاور ( )

با عرض سلام وتشکر از حسن نظر شما . بسیار خوشحال و مسرور شدیم که بحمدالله چنین جوانانی مطلع و دیندارو محکم موجود می باشند. در پاسخ شما : در زمان صادق آل محمد ص زندیقی(کافر یا مادیگرای کنونی) نزد آن حضرت آمد پس از مباحث فراوان که او اثبات کرد که طبیعت هوشمند و دارای شعور چنین عالم را ایجاد و به گردش در می آورد , حضرت امام فرمودند آری ما هم همین موجود قادر و حکیم و ذی شعور را قبول داریم و عقل یلیم هم همین را حکم می کند اما شما آن را طبیعت نامیده اید و ما او را خداوند حی متعال پس ما در مفهوم با هم متحد و در مصداق متفاوتیم پس با پذیرش این امر شما نیمی از توحید را پذیرفته اید و ان شاءالله در نیمه دیگر بکوشید....و بالاخره طی جلساتی به دین مبین اسلام گروید . مراجعه کنید به کتاب نورانی توحید مفضل از امام صادق علیه السلام. موفق باشید.