ج ( تحصیلات : دیپلم ، 20 ساله )

سلام علیکم
اینکه می گویند یکی از نشانه های بلوغ احتلام است ایا اگر از او مذی هم بیرون امده باشد به همان معنای احتلام است و بلوغ شده یا منظور احتلام به معنای خروج منی است؟
و ایا با خروج مذی بالغ می شود یا نه
ممنون


مشاور ( )

با عرض سلام وتبریک سال جدید! در سوالات شرعی خود حتما مرجع تقلید خودرا معین و در صورت عدم انتخاب با سوال از روحانیون آگاه مرجعی را انتخاب و در سوالات خود بیان نمایید. در پاسخ شما باید اول در باب نشانه های بلوغ جسمی پسران بگویمک بلوغ در پسران دیرتر از دختر دختران روی می‌دهد و معمولاً سنین ده تا شانزده سالگی زمان بروز بلوغ جسمانی در پسران است. سرعت بلوغ نیز در پسران کمتر از دختران است و به همین دلیل دوران بلوغ و تکمیل نشانه‌های آن در پسران بیش از دختران طول می‌کشد. نشانه‌های بلوغ در پسران که معمولاً از آنها با عنوان صفات ثانویه جنسی نیز نام برده می‌شود، عبارتند از: رشد بیضه، ترشح هورمونهای جنسی و افزایش تولید اسپرم رشد آلت تناسلی رویش موی صورت (ریش و سبیل) رویس موی زهار در پائین شکم و اطراف اندامهای جنسی رویش مو در زیر بغل و سایر بخشهای بدن تغییر در صدا و کلفت شدن یا مردانه شدن آن رشد بدنی و تغییرات جسمانی. نشانهء بلوغ شرعی در زن و مرد، یکی از سه جیز است : 1 روییدن موی درشت زیر شکم ، بالای عورت ؛ 2 بیرون آمدن منی ؛ 3 تمام شدن پازده سال قمری در مرد و نه سال قمری در زن .() (پـاورقی 1.امام خمینی ، توضیح المسائل ، مسئله 2252 البته بعضی از مراجع سه نشانه مزبور برای بلوغ پسر دانسته و در بلوغ دختری فقط تمام شدن نه سال قمری ملاک قرار می دهند. هر مسلمان پس از رسیدن به حدّ بلوغ ، مکلف می شود و موظف است همهء واجبات الهی را انجام دهد ومحرّمات را ترک کند. اما این که چه چیز در اسلام واجب و چه چیز حرام است ، باید انسان کارشناس فقهی و در این زمینه تخصص داشته باشد یا از اسلام شناس (مجتهد) تقلید کند. البته تقلید در فروع و احکام دین صحیح است ، ولی در اصول دین ، باید از روی دلیل اعتقاد پیدا کند؛ پس باید شخص بالغ در این زمینه مطالعهء لازم را انجام دهد.() (پـاورقی 2.اقتباس از مسئله ، شمارهء یک ، توضیح المسائل امام خمینی (ره )؛ ر.ک :توضیح المسائل مراجع ، ج 1 ص 325 منی آبی است که در اوج شهوت می‏آید و به دنبال آن بدن سست می‏شود. از نظر حکم شرعی نیز در مواردی که در ماهیت آب خارج شده شک دارید بنا را بر طهارت بگذارید و نیازی به غسل یا وضوی مجدد و یا شستن محل خروج نیست. زیرا ترشحاتی که هنگام تحریک جنسی حس می‏شود در صورتی که منی نباشد وذی و مذی است که پاک بوده و موجب غسل نمی‏شود. ضمنا یاد آور می‏شود مذی آبی است که نوعا هنگام تحریک جنسی و بعد از آن خارج می‏شود. وذی آبی است که بعد از خروج منی خارج می‏شود و مذی آبی است که بعد از بول کردن خارج می‏گردد. این رطوبت‏ها همگی پاک بوده فقط اگر شخص استبرأ نکرده باشد و از او مذی خارج شود به دلیل تماس با بول نجس می‏باشد. اگر رطوبتی از انسان خارج شود و نداند منی است یا بول یا غیر این‏ها (مثل وذی مذی، ودی) چنانچه با شهوت و جستن بیرون آمده و بعد از بیرون آمدن، بدن سست شده، حکم منی را دارد. اگر هیچ یک از این سه نشانه یا بعضی از این‏ها را نداشته باشد، حکم منی را ندارد. بنابراین کسانی که پیوسته از آن‏ها رطوبت خارج می‏شود و نمی‏دانند منی است یا غیر منی، غسلی بر آن‏ها نیست و حکم منی را ندارد. در زن و مریض لازم نیست آب با جستن بیرون آمده باشد و لازم نیست بدن سست شود، بلکه اگر با شهوت بیرون آمده باشد، در حکم منی است. (2) پس راه تشخیص منی از رطوبت‏های دیگر برای مریض این است که رطوبت با شهوت بیرون بیرون آمده باشد و اگر با شهوت نباشد، معلوم می‏شود منی نیست. رطوبت‏های سه گانه (وذی، مذی، مدی) وجود دارند و پاک هستند و معمولاً هر مرد (خواه سالم یا مریض) در خود آنها را مشاهده کند. آبی که غالباً قبل از منی در هنگام شهوت به اوج نرسیده خارج می‏شود، پاک است و حکم منی را ندارد. و توضیح رطوبت‏های سه گانه را در توضیح‏المسائل مرجع تقلید خود ملاحظه فرمایید. پی‏نوشت‏ها: 1 - توضیح المسائل مراجع، مسئله 346 و 73. به آدرس زیر مراجعه فرمایید:http://bekran.blogfa.com/post-61.aspx امیدوارم به پاسخ خود رسیده باشید. موفق باشید.