( تحصیلات : لیسانس ، 28 ساله )

با سلام من خیلی خوشحالم که توانستم با سایت شما آشنا شوم و چون سوالات بسیاری در ذهنم است را بپرسم.
غنای وسیقی چیست با توجه به گسترش موسیقی در همه جا و تاثیر موسیقی بر روان انسان از کجا بفهمیم که موسیقی غنا است ؟و آیا صرف اینکه توصیف عشقهای زمینی باشد آیا غنا می شود؟
و آیا مثلا ا گر در ماشین نشسته باشیم و بدانیم که موسیقی حرام پخش می شود و احتمال می دهیم که راننده قبول نکند که ضبط خود ر ا خاموش کند ویا تذکر دادن برابر است با بحث کردن با نا محرم است آیا می توان ساکت نشست و چیزی نگفت؟
2-آیا استفاده از عطر وادکلن برا ی خواستگار جایز است با توجه به اینکه می دانیم مثلا داماد آنها یا برادرشان نیز با آنها همراه است؟


مشاور (sayed mojtaba navab)

با تبریک ایام ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها( روز زن) و با عرض سلام خدمت خواهر گرامی! با تشکر از خواهر محترم در باب سوال اول ما در بحث حرمت موسیقی در دو شاخه بحث می نماییم : اول بحث محتواست که شما مطرح نمودید. یعنی اگر محتوای یک موسیقی یا شعر و آهنگ و... شامل مطالب کفرآمیز و منحرف کننده و شرک آلود و یا کوبنده و تمسخرکننده احکام الهی و تایید کننده کفر و شرک و حکومت جبار و ستمگر باشد و یا اشعاری باشد که در باب عشق مجازی و وصف معشوق و اندام او و... بسیار مبتذل صحبت کرده به گونه ای که نمی توان مثل اشعار عرفانی مثلا حافظ گفت در وصف محبوب حقیقی و خداست و توجیه نمود این شعر و موسیقی هر چند آرام و به ظاهر نوازش بخش باشد باز هم حرام است از نظر محتوا دمو چنانچه محتوای آن مشکلی نداشت و مورد تایید بود مثل اکثر اشعار حافظ و برخی از اشعار سعدی و مولانا و بسیاری از اشعار شعرای معاصر مخصوصا بعد از انقلاب عزیزمان و ... که داری محتوای مفید و مثبت و ایمانی و یا در وصف معبود و معشوق حقیقی و شراب و می و مطرب و... آن اسباب قرب به محبوبند مثل نماز و جهاد و شهادت و ... در اینگونه موارد باید بیشتر مراقب قالب آن بود یعنی آیا از چه آلات و چه موسیقی ها و در چه فرم و قالب و دستگاه و شاخه ای از موسیقی نواخته شده است. مثلا آن آهنگی که مخصوص مجالس طرب و شراب خواری و فساد است حتی اگر در وصف خدا و اهل بیت ع خوانده شود حرامست... البته در مورد شدت حرمت و همچنین مقدار مراعات نمودن آن چقدر خوب بود مرجع تقلید خود را معین می فرمودید چون مثلا مراجعی مانند آیت الله گلپایگانی و بهجت و ...(ره) موسیقی را مطلقا حرام می دانستند و هر نوع آن را ممنوع شرعی می شمردند و بنابر فتوای ایشان باید از همه انواع موسیقی احتراز نمود. اما مراجع دیگری همچون آیات عظام خویی و امام خمینی ره و فاضل لنکرانی و مکارم شیرازی و .... برخی انواع موسیقی که مناسب مجالس گناه و مجالس پارتی و فساد و شرابخواری است را حرام و برخی دیگر که مانند موسیقی های سنتی و گاه پاپ و ... که مهیج شهوات و موجب غفلت از خدا نگردد و به اصطلاح موجب طرب و رقص آور نباشد را مجاز می شمارند. اما پیشنهاد حقیر اینست که شما مقداری از برچسب ها و یا پوستر های کوچک ادعیه و اسامس اهل بیت ع و یاهر چیز مناسب شئون مذهبی یک خانم هست را همراه داشته باشید تا در چنین مواقعی خیلی مودبانه و با زبان لین و مهربان از آن کسانی که موسیقی تند و مبتذل می گزارند خواهش نمایید که خاموش یا صدای آن را برای خودشان کم نمایند و اگر مراعات نشد هم بهتر است تا می شود با برخورد تند و بی ادبانه نباشد که موجب بدبینی به مومنین و تاثیر سوء می شود اما محکم اگر رعایت نشد بایستید و از حق شرعی خود دفاع نمایید. در مورد سوال دومتان بلی برای خواستگار و همراهیانش چون هنوز نامحرم هستند استعمال عطر و... اشکال دارد و حرامست . البته این به معنای این نیست که انسان خوب و محجب و زیبا نپوشد و در مقابل همسر احتمالی خود خدایی ناکرده بد بو و بدپوش باشد . نه رعایت همه امور در حد وسط با اخلاق محمدی صلی الله سازگارتراست. نه چندان بخور کز دهانت برآید – نه چندان که از ضعف جانت برآید.سعدی ره موفق و مؤید و پیروز باشید.