rasool ( تحصیلات : لیسانس ، 23 ساله )

بسم الله الرحمن الرحیم
با عرض سلام و خسته نباشید
بنده فردی نسبتاً مذهبی هستم و اهل نماز و روزه. پسری هستم 23 ساله که از کودکی فردی ترسو بودم. یعنی اگر شخصی اندکی با بنده تندی و پرخاش کند منفعل و مرعوب میشوم و این رذیله اخلاقی گاهاً باعث میشود که نتوانم از حق خودم و حقانیت دین خودم دفاع کنم.
با توجه به اینکه حدیث هم داریم که مومن ترسو نیست، میخواستم بپرسم راه حل چیست؟ آیا ذکر یا دستورالعملی برای تقویت شجاعت و شهامت وجود دارد؟
بنده چه کار کنم تا این صفت زشت را درمان کنم؟
با تشکر و خدانگهدار


مشاور (hasan najafi)

دوست گرامی شما درباره راهکارهای دیگر حتما به مشاوره حضوری بروید تا بتوانید ثبات افکاری نیز بدست بیاورید . درباره ترس که فرمودید البته طبیعی است و با شکل گیری شخصیت و رشد فکری و عقلی این مساله کم رنگ تر میشود . ملاک شما همواره عقل و منطق باشد نه احساسات . همیشه بر حق پایبند و پایدار باشید و از اینکه بر حق هستید نترسید . حق همیشه پیروز است و لو مثلا در ظاهر اینگونه نباشد اما به زودی حق خودش را نشان میدهد. ذکر خدا را مداومت کنید مخصوصا ذکر شریق : لاحول و لا قوة الا بالله که حول و قوه ای جز خدا نیست و همه امور بدست اوست . پرخاش گری و خشم نشان ضعف است . شما حق دارید از خودتان دفاع کنید اگر حق هستید و اگر حق نیستید که باید معذرت خواهی کنید . هر جریانی با صحبت و عقل گرایی قابل پیگیری و حل و فصل است پس نگران نباشید و عصبانیت معنایی ندارد . اگر شما زود عصبانی بشوید اگر هم حق باشید اما دیگر نمی توانید حقانیت خود را ثابت کنید پس هر امری را طبق عقل و منطق برخود کنید نه احساسات و بر افروختگی روح . کمی تمرین کنید تا بتوانید متعادل بشوید . با افرادی که جسور و بی باک هستند کمی رفت آمد کنید تا از نقاط مثبت آنها استفاده کنید . موفق باشید .