با سلام پسری 24 ساله و مجرد هستم.سابقه طاسی در خانواده پدری ندارم.پدر بزرگ مادریم طاسی دارد.الان من...
جواد ( تحصیلات : لیسانس ، 24 ساله )
با سلام
پسری 24 ساله و مجرد هستم.سابقه طاسی در خانواده پدری ندارم.پدر بزرگ مادریم طاسی دارد.الان من سالهاست از شوره شدید سر رنج می برم.و همچنین دچار ریزش مو هم شده ام.در ضمن 14ساله که مبتلا به خود ارضایی هستم.آیا راه حلی برای قطع شوره و ریزش موی من وجود دارد؟
آیا این موارد به خودارضایی مربوط هستند؟
مشاور (salamat n)
برادر گرامي، چنانچه درگير گناه بزرگ استمنا يا خودارضايي شديد بايد ذكر كنيم كه: اگر اسلام عزیز، این عمل را به عنوان یک فعل حرام معرفی فرموده، قطعاً دلایل و حکمت های خاص خودش را دارد که علم تجربی قادر به فهم و درک این عوارض نیست. به هر حال یکی از صفات این خدای عزیز و مهربان ، جبّار است ، یعنی جبران کننده ، یعنی قادر است صدمات و لطمه هایی که به شما وارد شده را جبران کند. خودش فرموده اگر گنهکاری توبه کند و توبه اش واقعی باشد ، علاوه بر اینکه توبه اش پذیرفته می شود گناهان او به حسنات یعنی نیکیها مبدلّ می شود. لذا فردی که گناهی نظیر استمنا را مرتکب شده اگر با اراده قطعی بر ترک این عمل ، خدا را بخواند و توبه کند و از او طلب عفو نماید علاوه بر اینکه خدای مهربان توبه اش را خواهد پذیرفت ، قادر است به لطف و کرمش آن اثرات زیانبار را جبران فرماید .پس ناامید نباشید اما راه های درمان این عادت : 1. اراده و خواست قطعی فرد. 2. تلاش برای تقویت اراده از گام های مهم در امر بهبود است. نگویید اراده از ما سلب شده است! ممکن است اراده انسان ضعیف شود؛ ولی هیچ گاه از بین نمیرود. نشانه اینکه هنوز اراده باقی است، این است که شخص این عمل را در حضور دیگران و در هر شرایطی انجام نمیدهد. برای تقویت اراده، راه های زیادی پیشنهاد شده که از جمله آنها تلقین به خود است 3. سعی شود شکم به هنگام خواب، بیش از حد معمول پر نباشد. 4. از پوشیدن لباس های تنگ و چسبان اجتناب گردد. 5. از نگاه کردن به مناظر، فیلم ها و تصاویر تحریک کننده، خودداری شود و شخص به محض مواجهه با این امور، چشم خود را بسته و یا به زمین و یا آسمان نگاه کند. 6. از شنیدن و خواندن مباحث و مطالب جنسی و حتی شوخی های تحریککننده و فکر کردن در این امور، دوری شود. 7. از خوردن مواد غذایی محرک، مانند خرما، پیاز، فلفل، تخممرغ، گوشت قرمز و غذاهای پرچربژ، اجتناب و به میزان ضرورت اکتفا شود. 8. قبل از خواب مثانه تخلیه شود. 9. از نوشیدن افراط گونه آب و مایعات پرهیز شود (به خصوص شب ها و قبل از خوابیدن). 10. هیچگاه نباید به بدن عریان خود نگاه کرد. 11. از دست ورزی با اندام جنسی، باید اجتناب نمود و در هیچ شرایطی، نباید دست ورزی کرد! 12. هرگز نباید به رو خوابید. 13. به منظور تخلیه انرژی -زاید بدن، به طور منظم و زیاد باید ورزش کرد. 14. هیچگاه نباید بیکار بود؛ شخص باید برای اوقات فراغت خود، برنامه داشته باشد و آن را با مطالعه، ورزش، زیارت، عبادت و ... پر کند. 15. هرگز در مکانی خلوت و تنها و دور از نظر دیگران نباید ماند. 16. هرگاه شخص مورد هجوم افکار جنسی واقع شد، باید بلافاصله از مکان خلوت و دور از نظر دیگران خارج شود و خود را به کاری سرگرم کند. در این زمینه گفت و گو با دوستان، مشارکت در عبادت های جمعی (مانند جلسات دعا، نماز جماعت و...) بسیار مفید است. 17. هفتهای یکی دو روز، روزه مستحبی مفید است و اگر شخص توان آن را ندارد، میزان صَرف غذا را کاهش و فاصله هر وعده غذا را افزایش دهد و یا تعداد دفعات غذا را کاهش داده و به حداقل خوراک اکتفا کند. 18. از سخن گفتن ملایمتآمیز، شوخی و خنده با نامحرمان خودداری کرده واز نرمی و لینت در کلام باید اجتناب ورزید. 19. هیچگاه نباید با نامحرم و جنس مخالف، در مکان خلوت و دور از نگاه دیگران باقی ماند (حتی برای آموزش و ...). 20. قرآن زیاد بخواند و درباره معانی آیات آن فکر کند. 21. باید همیشه برای ذهن فکر خود محتوای مطلوب و موضوع مناسب داشت. 22. منشأ این مشکل، عدم پاسخ صحیح و مناسب به یکی از نیازهای واقعی انسان است که باید به طور طبیعی و صحیح (ازدواج) ارضا و تأمین شود. اما اگر به شکل صحیح تأمین نشود، شخص دچار خطا و گناه خواهد شد که عواقب سوء آن نیز دامنگیر او میشود. بنابراین در صورت امکان با کم کردن سطح توقعات و انتظارات، باید برای ازدواج اقدام کرد؛ چرا که بهترین راه حل ازدواج است. 23. از کردارهای پیشین خود باید توبه کرد. خداوند توبه کاران را میبخشد. توبه و اطمینان از قبول توبه، بزرگترین عامل تقویت و دلگرمی برای آغاز حرکتی نو است. گناه هر چه باشد، نباید احساس بیارزشی و نا امیدی به فرد دست دهد. بله! گناه ناراحتی و عذاب وجدان دارد؛ لکن به مفهوم پایان فرصت ها و انتهای راه و نابودی نیست. کسی که از صمیم دل رجوع کند و تصمیم قاطع بر جبران لغزش بگیرد، محبوب درگاه خداوند است: (إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ التَّوَّابِینَ)؛ بقره (2)، آیه 222. در پایان بار دیگر تأکید می کنیم که اگر کسی بخواهد و اراده ای جدی بر ترک این عمل داشته باشد مطمئناً موفق می شود فقط شرط اساسی آن داشتن اراده ای محکم است. علاوه بر این می توان با مطالعه تجربه های موفق افرادی که مدت ها با این معضل دست و پنجه نرم می کردند و بخاطر عدم شناخت کافی یا جدی نگرفتن راه مقابله با آن و یا به هر دلیل دیگری گرفتار این رفتار ناپسند بوده اند، این احساس را در خود تقویت کرد که واقعاً خواستن توانستن است زیرا در مسیر مبارزه با این گناه، احساس ضعف و سستی کردن آفتی بزرگ است. پس روشن است که می توان با یک برنامه ریزی مناسب و عمل به راهکار های ارائه شده به طور دقیق و کامل به چنین هدفی دست یافت و تجربه های موفقیت آمیز برخی افراد گواه آشکاری بر این مطلب است. نبايد با ارتباط با نامحرم شرايط تحريك آميزي براي خود فراهم كنيد. براي اوقات شبانه روز خود برنامه ريزي كنيد. شما بايد تا فراهم شدن شرايط ازدواج اين ميل را كنترل كنيد. توصيه مي كنيم نماز اول وقت، ارتباط با خدا، انس با قرآن، توسل به ائمه و شركت در مجالس مذهبي و خواندن حداقل يك نماز واجب يوميه با جماعت را فراموش نكنيد. نماز شما را در ترك اين عمل ياري مي كند. به فكر درس و تحصيل و اشتغال خود باشيد تا بتوانيد هر چه سريع تر ازدواج كنيد يكي از روش هاي شناخت پيشرفت بيماري ها در پزشكي، مرحله بندي علايم بيماري است. براين اساس، برحسب عوارض ايجاد شده در بيمار مبتلا به خودارضايي، سه مرحله بيان شده است كه به علت طولاني بودن پاسخ اين عوارض را پشت سر هم ذكر مي كنيم: الف. خستگي و كوفتگي ب. عدم تمركز حواس ج. ضعف حافظه د. استرس و اضطراب ه. نوسان خلق يا تغييرات سريع خلقي و. حساسيت بيش از حد و زودرنجي ز. كمردرد ح. نازك شدن موها ط. ناتواني جنسي زودرس در جواني ي. بيخوابي يا بدخوابي و مشكلات مشابه س. ريزش شديد موها ع. تارشدن ديد چشم ها ف. وز وز گوش ظ. انزال زودرس و غيرارادي يا خروج مني به صورت قطره قطره ق. درد كشاله ران و ناحيه تناسلي ر. دردهاي قولنجي در ناحيه لگن و استخوان دنبالچه نحوه پيدايش عوارض در دانش پزشكي، روند پيدايش علايم يك بيماري و چگونگي بروز عوارض و نشانه هاي كلينيكي، در شناخت هر چه بيشتر يك بيماري بسيار مهم است و ميتواند پزشك را در تشخيص و درمان بهتر بيماري و مريض را در پيشگيري كمك كند. به اين دليل مناسب است درباره نحوه پيدايش برخي از عوارض خود ارضايي كه به آن اشاره شد بيشتر توضيح داده شود تا با روند پيدايش اين عوارض، آشنا شويد. 1. خستگي و كوفتگي: انقباض شديد و يك مرتبه تمام عضلات بدن در جريان انزال (ارگاسم يا اوج لذت جنسي)، باعث مصرف سريع مواد غذايي ذخيره شده در عضلات و به طور عمده كاهش گليكوژن (ماده اصلي لازم براي توليد انرژي عضلاني) ميشود. خستگي عضلاني تقريباً با سرعت تهي شدن عضلات از گليكوژن رابطه مستقيم دارد و هرچه اين سرعت بيشتر باشد، خستگي بيشتر است. در خودارضايي، به علت انقباض هاي مكرر عضلات بدن، ذخاير گليكوژن عضلات به سرعت تمام ميشود و خستگي و كوفتگي هميشه از عوارض بديهي آن است. 2. ريزش مو: خودارضايي به تدريج با تغييرات هورموني و شيميايي كه در بدن ايجاد ميكند، باعث افزايش هورمون جنسي مردانه؛ يعني، تستوسترون به دي هيدرو تستوسترون ميشود كه از عواقب بالا بودن ماده DHT در خون، ريزش موها و تاسي و بزرگ شدن پروستات در مردها و عوارض ناشي از آن در پيري است. 3. خود ارضايي مكرر باعث تحريك بيش از حد سيستم عصبي پاراسمپاتيك و افزايش تخليه اَسِتيل كولين از انتهاي اين رشته ها در مغز ميگردد كه اين خود باعث پارهاي از عوارض جسماني و رواني، چون حواسپرتي كمي حافظه عدم تمركز حواس، سياهي رفتن چشم و در نهايت تاري ديد ميشود. تمام اين علامت ها ناشي از تغيير تعادل ميزان مواد شيميايي موجود در مغز است كه بين سلول هاي عصبي رد و بدل ميشود و انتقال پيام هاي مختلف را بر عهده دارد. 4. برخي نيز بر اين عقيدهاند كه علت بروز اختلالات مغزي (مانند حواس پرتي، عدم تمركز حواس و كاهش حافظه) ناشي از ظرفيت عظيمي از انرژي بدن است كه در هر بار انزال، تخليه شده و هدر ميرود؛ اين ذخاير عظيم انرژي -كه بايد در بدن براي رشد و تقويت بخش هاي مختلف مورد استفاده قرار گيرد- بيهوده و به طور مكرر از بدن خارج ميشود و هر كدام عوارضي را به دنبال ميآورند. براي مثال از آنجا كه سلول هاي خوني و پلاكت ها در مغز استخوان ها توليد ميشود و به تكامل نهايي ميرسد و براي توليد آنها نيز انرژي بسيار زيادي مورد نياز است؛ در افراد گرفتار خودارضايي، تكامل مغز استخوان و در نتيجه توليد سلول هاي خوني با مشكل مواجه شده و منشأ كم خوني، ضعف و خستگي در اين افراد است. نيز دفع فسفر و ليستين بيش از حد از طريق انزال هاي مكرر، باعث كاهش ذخاير اين مواد ميشود كه مواد حياتي براي سلامتي سلول هاي عصبي هستند و در نتيجه اختلال عملكرد سيستم عصبي، مانند حواس پرتي، عدم تمركز حواس و ... بروز خواهد كرد. دو. آسيب هاي روحي و رواني ضعف حافظه و حواسپرتي، اضطراب، منزوي شدن و گوشهگيري، افسردگي، بينشاطي و لذت نبردن از زندگي، پرخاشگري، بداخلاقي و تندخويي، كسالت دائمي و ضعف اراده، احساس حقارت، عدم اعتماد به نفس، احساس گناه و عذاب وجدان، بروندادهاي رواني و روحي خودارضايي است. شرح پارهاي از اين موارد در مباحث گذشته روشن شد. سه. آسيب هاي اجتماعي ناسازگاري خانوادگي، بيميل شدن به همسر و ازدواج، ناتواني در ارتباط با جنس مخالف و همسر، احساس طرد شدن، از بين رفتن عزّت، پاكي، شرافت و جايگاه اجتماعي، دير ازدواج كردن و لذت نبردن از زندگي مشترك. چهار. آسيب هاي معنوي و اخروي هيچ يك از آسيب هاي پيش گفته، به اهميت آسيب هاي معنوي نيست؛ زيرا آسيب هاي معنوي، جان و دل و به عبارت ديگر كنه حقيقت وجود آدمي را تباه ميسازد. خودارضايي از نظر دين يك گناه است و به تعبير قرآن زنگار بر دل مينهد: (كَلاَّ بَلْ رانَ عَلي قُلُوبِهِمْ ما كانُوا يَكْسِبُونَ)؛ (چنين مباد! بلكه اعمال (ناشايست) دل هاي آنان را زنگار زده است).مطففين (83)، آيه 24. زنگ يا زنگار در اشياي مادي، همان چيزي است كه روي فلزات و اشياي قيمتي مينشيند و معمولاً نشانه پوسيدن و از بين رفتنِ شفافيت و درخشندگي آن و در نهايت ضايع شدن و از بين رفتن آن است. علامه طباطبايي در تفسير الميزان ميفرمايد: از آيه شريفه سه نكته استفاده ميشود: 1. اعمال زشت، نقش و صورتي به نفس و روح انسان ميدهند؛ 2. اين نقش و صورت خاص، مانع آن است كه نفس آدمي حق و حقيقت را درك كند؛ 3. نفس آدمي به حسب طبع اوليهاش صفا و جلايي دارد كه با داشتن آن، حق را آن طور كه هست درك ميكند. همچنين آسيب هاي معنوي جهان گذران را در مينوردد و اگر اصلاح نگردد، حيات جاودان آدمي را در معرض تباهي و شوربختي قرار ميدهد. از اين رو نصوص ديني نسبت به آن هشدارهاي لازم را داده اند. پيامبر اكرمصلي الله عليه وآله وسلم در اين باره ميفرمايد: (ناكح الكف ملعون)؛ (ملعون است كسي كه خودارضايي كند) امام صادق (عليه السلام) نيز ميفرمايد: (با سه گروه خداوند در روز قيامت سخن نميگويد و پاكشان نميخواند و عذابي دردناك دارند، از آن سهاند، خودارضايي كننده و كسي كه لواط دهد)در روايات ديگري امام صادق (عليه السلام) خودارضايي را گناه عظيم و مورد نهي الهي معرفي فرموده است. راه هاي درمان 1. نخستين گام براي درمان اين عادت شوم، اعتقاد و ايمان به درمانپذيري آن و دوري از يأس و نااميدي است. اما رسيدن به نتيجه و ايجاد هرگونه تغيير و دگرگوني نيازمند گذشت زمان، انتخاب راه صحيح و به كارگيري دقيق دستورها است. البته ترك عادتِ نامطلوب، در زمانِ كوتاه بدون راهنماي كارآزموده و دلسوز، امكان ندارد. از همه اينها مهمتر، اراده و خواست فرد، نقش كليدي و محوري را ايفا ميكند. درمان و چاره جويي بايد منطبق بر خواست فرد باشد؛ زيرا تا وقتي كه او نخواهد، ميتوان با قاطعيت گفت كه درمان نخواهد شد. بنابراين بيمار اگر بخواهد، ميتواند بر بيماري اش غلبه كند و جمله معروف (خواستن توانستن است)، عين حقيقت است. اراده همچون نهالي است كه بايد آن را پرورش داد تا به مرحله خودشكوفايي و ثمردهي برسد؛ به عبارت ديگر، اراده تقويت شدني و پرورش يافتني است و راه پرورش و تقويت آن اين است كه برخلاف ميل خود، اندك اندك به مقابله با اين عادت شوم برخيزد تا پس از مدتي لذت توانستن را بچشد 2. تلاش براي تقويت اراده از گام هاي مهم در امر بهبود است. نگوييد اراده از ما سلب شده است! ممكن است اراده انسان ضعيف شود؛ ولي هيچ گاه از بين نميرود. نشانه اينكه هنوز اراده باقي است، اين است كه شخص اين عمل را در حضور ديگران و در هر شرايطي انجام نميدهد. براي تقويت اراده، راه هاي زيادي پيشنهاد شده كه از جمله آنها تلقين به خود است ويكتور پوشه -روان شناسِ فرانسوي- ميگويد: افراد مبتلا به اين عادت شوم، هر روز به دفعات مختلف با تمركز فكر به خود بگويند: (من به خوبي قادرم اين عادت بد را از خود دور كنم، من قادرم.) تكرار اين عبارت ساده، اثر عجيبي در تقويت اراده و روحيه دارد. پل ژاگو بر آن است كه: (تلقين، قبل از خواب نيز مؤثر است.) 3. سعي شود شكم به هنگام خواب، بيش از حد معمول پر نباشد. 4. از پوشيدن لباس هاي تنگ و چسبان اجتناب گردد. 5. از نگاه كردن به مناظر، فيلم ها و تصاوير تحريك كننده، خودداري شود و شخص به محض مواجهه با اين امور، چشم خود را بسته و يا به زمين و يا آسمان نگاه كند. 6. از شنيدن و خواندن مباحث و مطالب جنسي و حتي شوخي هاي تحريككننده و فكر كردن در اين امور، دوري شود. 7. از خوردن مواد غذايي محرك، مانند خرما، پياز، فلفل، تخممرغ، گوشت قرمز و غذاهاي پرچربژ، اجتناب و به ميزان ضرورت اكتفا شود. 8. قبل از خواب مثانه تخليه شود. 9. از نوشيدن افراط گونه آب و مايعات پرهيز شود (به خصوص شب ها و قبل از خوابيدن).10. هيچگاه نبايد به بدن عريان خود نگاه كرد. 11. از دست ورزي با اندام جنسي، بايد اجتناب نمود و در هيچ شرايطي، نبايد دست ورزي كرد! 12. هرگز نبايد به رو خوابيد. 13. به منظور تخليه انرژي -زايد بدن، به طور منظم و زياد بايد ورزش كرد. 14. هيچگاه نبايد بيكار بود؛ شخص بايد براي اوقات فراغت خود، برنامه داشته باشد و آن را با مطالعه، ورزش، زيارت، عبادت و ... پر كند. 15. هرگز در مكاني خلوت و تنها و دور از نظر ديگران نبايد ماند. 16. هرگاه شخص مورد هجوم افكار جنسي واقع شد، بايد بلافاصله از مكان خلوت و دور از نظر ديگران خارج شود و خود را به كاري سرگرم كند. در اين زمينه گفت و گو با دوستان، مشاركت در عبادت هاي جمعي (مانند جلسات دعا، نماز جماعت و...) بسيار مفيد است. 17. هفتهاي يكي دو روز، روزه مستحبي مفيد است و اگر شخص توان آن را ندارد، ميزان صَرف غذا را كاهش و فاصله هر وعده غذا را افزايش دهد و يا تعداد دفعات غذا را كاهش داده و به حداقل خوراك اكتفا كند. 18. از سخن گفتن ملايمتآميز، شوخي و خنده با نامحرمان خودداري كرده واز نرمي و لينت در كلام بايد اجتناب ورزيد. 19. هيچگاه نبايد با نامحرم و جنس مخالف، در مكان خلوت و دور از نگاه ديگران باقي ماند (حتي براي آموزش و ...). 20. قرآن زياد بخواند و درباره معاني آيات آن فكر كند. 21. بايد هميشه براي ذهن فكر خود محتواي مطلوب و موضوع مناسب داشت. 22. منشأ اين مشكل، عدم پاسخ صحيح و مناسب به يكي از نيازهاي واقعي انسان است كه بايد به طور طبيعي و صحيح (ازدواج) ارضا و تأمين شود. اما اگر به شكل صحيح تأمين نشود، شخص دچار خطا و گناه خواهد شد كه عواقب سوء آن نيز دامنگير او ميشود. بنابراين در صورت امكان با كم كردن سطح توقعات و انتظارات، بايد براي ازدواج اقدام كرد؛ چرا كه بهترين راه حل ازدواج است. 23. از كردارهاي پيشين خود بايد توبه كرد. خداوند توبه كاران را ميبخشد. توبه و اطمينان از قبول توبه، بزرگترين عامل تقويت و دلگرمي براي آغاز حركتي نو است. گناه هر چه باشد، نبايد احساس بيارزشي و نا اميدي به فرد دست دهد. بله! گناه ناراحتي و عذاب وجدان دارد؛ لكن به مفهوم پايان فرصت ها و انتهاي راه و نابودي نيست. كسي كه از صميم دل رجوع كند و تصميم قاطع بر جبران لغزش بگيرد، محبوب درگاه خداوند است: (إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ)؛ بقره (2)، آيه 222. چه عاملي از اين كارسازتر كه شخص گنه كار احساس كند در صورت توبه، خداوند او را دوست ميدارد و در نظر خداوند چنان است كه گويي گناهي مرتكب نشده است. امام باقر (عليه السلام) در اين باره ميفرمايد: (التائب من الذنب كمن لاذنب له)؛ اصول كافي، ج 2، ص 435.؛ (توبه كننده مانند كسي است كه اصلاً گناه نكرده است). (توبه) يعني شروع زندگي پاك و سازنده و حركت در نور و روشنايي. اگر شخص از گناه خويش ميترسد، بايد از بالاترين گناه (يأس و نوميدي) بترسد. در پايان بار ديگر تأكيد مي كنيم كه اگر كسي بخواهد و اراده اي جدي بر ترك اين عمل داشته باشد مطمئناً موفق مي شود فقط شرط اساسي آن داشتن اراده اي محكم است. علاوه بر اين مي توان با مطالعه تجربه هاي موفق افرادي كه مدت ها با اين معضل دست و پنجه نرم مي كردند و بخاطر عدم شناخت كافي يا جدي نگرفتن راه مقابله با آن و يا به هر دليل ديگري گرفتار اين رفتار ناپسند بوده اند، اين احساس را در خود تقويت كرد كه واقعاً خواستن توانستن است زيرا در مسير مبارزه با اين گناه، احساس ضعف و سستي كردن آفتي بزرگ است. پس روشن است كه مي توان با يك برنامه ريزي مناسب و عمل به راهكار هاي ارائه شده به طور دقيق و كامل به چنين هدفي دست يافت و تجربه هاي موفقيت آميز برخي افراد گواه آشكاري بر اين مطلب است.
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}