پرسش :
آیا منظور از باكره بودن حضرت زهرا (س) اين است كه ايشان هيچ گاه عادت ماهيانه نمي شده اند؟
شرح پرسش :
پاسخ :
حضرت زهرا ـ سلام الله عليها ـ داراي امتيازات و درخشندگي هاي فراواني است. امام خميني (ره) مي فرمايد: كوثر اهل بيت زني [است] كه افتخار خاندان وحي است و چون خورشيد بر تارك اسلام عزيز مي درخشد.[1] زني است كه از معجزات و افتخارات عالم وجود است.[2] و زني است كه عالم به او افتخار دارد.[3] و زني است كه با قدرت الهي و دست غيبي حق با تربيت رسول الله ـ صلّي الله عليه و آله ـ مراحل را طي كرده تا رسيده است به مرتبه اي كه دست همه از او كوتاه است.[4]
فاطمه زهرا ـ عليها السلام ـ زني است كه هر كسي با هر بينش دربارة او گفتاري دارد و از عهده ستايش او بر نيامده [زيرا] احاديثي كه از خاندان وحي رسيده به اندازة فهم مستمعان بوده و دريا را در كوزه اي نتوان گنجاند و ديگران هرچه گفته اند به مقدار فهم بوده نه به اندازة مرتبه او. پس اولي آن كه از اين وادي شگفت در گذريم».[5] و وقتي حضرت زهرا ـ سلام الله عليها ـ آن همه امتيازات را دارد داشتن اين ويژگي كه در پرسش آمده دور از ذهن نمي باشد.
يكي از نام هاي نورانی حضرت زهرا ـ سلام الله عليها ـ طاهره و بتول است. اين دو اسم مبارك دلالت دارد كه آن حضرت از ادناس ظاهري و باطني پاك باشد. يعني در باطن معصوم و در ظاهر از عادت ماهيانه و نفاس پاك باشد. چنان كه امام صادق ـ عليه السّلام ـ مي فرمايد: اين كه فاطمه زهرا ـ سلام الله عليها ـ را طاهره اسم گذاشته اند، براي اين است كه او از هر ناپاكي، پاك است. او هيچ گاه خون عادت ماهيانه و خوني كه هر مادري هنگام بدنيا آوردن فرزندش مي بيند، نمي بيند.[6]
و هم چنين در بارة بتول رسول اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرموده است: فاطمه ـ سلام الله عليها ـ بتول ناميده شد، براي اينكه او را، از عادت ماهيانه زنان دور داشته اند.[7]
امّا دليل باكره بودن آن حضرت، روايتي است كه رسول اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرموده است: ان فاطمة ـ سلام الله عليها ـ ليست كاحد منكنّ، انّها كالحوريه. [8] فاطمه مثل هيچ يكي از شما زن ها نيست، او مثل حوريه است.
و همچنين ابن عباس از رسول اكرم نقل مي كند كه فرمود: «فاطمه حوريه اي است به صورت انسان».[9]
در حالي كه خداوند در قرآن كريم، درباره حوريه فرموده است:
«خداوند آن ها را ايجاد كرد، و سپس آن ها را باكره قرار داد».[10]
از امام صادق ـ عليه السّلام ـ سؤال شده چگونه حوريه در هر زمان كنار شوهرش مي آيد، او را باكره مي يابد. حضرت فرمود: «چون او از ماده اي پاك آفريده شده و هيچ گونه فسادي به او نرسيده است، جسمش نيز به آفتي گرفتار نشده، و دچار حيض نگرديده، لذا رحیمش هميشه به او چسبيده است.[11]
بنابر این فاطمه زهرا ـ سلام الله عليها ـ هيچگاه عادت ماهيانه نديده ، و از هر جهت پاك است، و هميشه باكره بوده است، زیرا از هر جهت پاك بوده و از ميوه هاي بهشتي به وجود آمده است، مادّة وجود او به تمام معنا پاك و رحمت و مزاياي وجودي او دائمي است.
معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. فاطمه ـ سلام الله عليها ـ از تولد تا شهادت، سيد محمد كاظم قزويني.
2. زندگاني حضرت فاطمه ـ سلام الله عليها ـ ، سيد هاشم رسولی محلاّتي.
3. فاطمه زهرا ـ سلام الله عليها ـ ، محمد تقي رهبر.
پی نوشتها:
[1] . مجله تخصصي كلام اسلامي. شماره 40، سال دهم، زمستان 1380، ص 107، به نقل از صحيفه نور: 16/125، 25/1/61.
[2] . همان، صحيفه نور: 12/72.
[3] . همان، 6/187.
[4] . همان، 6/185.
[5] . همان، 12/72.
[6] . مجلسي، محمد باقر، بحارالانوار، ج 43، ص 16 ـ 19، مؤسسة الوفا، بيروت.
[7] . قندوزي، سليمان، ينابع المودة، مؤسسه اعلمي، بيروت، 1403 ق.
[8] . فاصل مسعودي، محمد، اسرار الفاطميّه، ص 408، مؤسسه الزاير، قم، 1420 ق.
[9] . شافعي، ابوبكر، تاريخ بغداد، ج 13، ص 331، دارالاضواء، بيروت، 1403 ق.
[10] . واقعه: 36.
[11] .مجلسی ، محمد باقر ، بحارالانوار، ج 5 ، ص 196، همان .
منبع: اندیشه قم
حضرت زهرا ـ سلام الله عليها ـ داراي امتيازات و درخشندگي هاي فراواني است. امام خميني (ره) مي فرمايد: كوثر اهل بيت زني [است] كه افتخار خاندان وحي است و چون خورشيد بر تارك اسلام عزيز مي درخشد.[1] زني است كه از معجزات و افتخارات عالم وجود است.[2] و زني است كه عالم به او افتخار دارد.[3] و زني است كه با قدرت الهي و دست غيبي حق با تربيت رسول الله ـ صلّي الله عليه و آله ـ مراحل را طي كرده تا رسيده است به مرتبه اي كه دست همه از او كوتاه است.[4]
فاطمه زهرا ـ عليها السلام ـ زني است كه هر كسي با هر بينش دربارة او گفتاري دارد و از عهده ستايش او بر نيامده [زيرا] احاديثي كه از خاندان وحي رسيده به اندازة فهم مستمعان بوده و دريا را در كوزه اي نتوان گنجاند و ديگران هرچه گفته اند به مقدار فهم بوده نه به اندازة مرتبه او. پس اولي آن كه از اين وادي شگفت در گذريم».[5] و وقتي حضرت زهرا ـ سلام الله عليها ـ آن همه امتيازات را دارد داشتن اين ويژگي كه در پرسش آمده دور از ذهن نمي باشد.
يكي از نام هاي نورانی حضرت زهرا ـ سلام الله عليها ـ طاهره و بتول است. اين دو اسم مبارك دلالت دارد كه آن حضرت از ادناس ظاهري و باطني پاك باشد. يعني در باطن معصوم و در ظاهر از عادت ماهيانه و نفاس پاك باشد. چنان كه امام صادق ـ عليه السّلام ـ مي فرمايد: اين كه فاطمه زهرا ـ سلام الله عليها ـ را طاهره اسم گذاشته اند، براي اين است كه او از هر ناپاكي، پاك است. او هيچ گاه خون عادت ماهيانه و خوني كه هر مادري هنگام بدنيا آوردن فرزندش مي بيند، نمي بيند.[6]
و هم چنين در بارة بتول رسول اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرموده است: فاطمه ـ سلام الله عليها ـ بتول ناميده شد، براي اينكه او را، از عادت ماهيانه زنان دور داشته اند.[7]
امّا دليل باكره بودن آن حضرت، روايتي است كه رسول اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرموده است: ان فاطمة ـ سلام الله عليها ـ ليست كاحد منكنّ، انّها كالحوريه. [8] فاطمه مثل هيچ يكي از شما زن ها نيست، او مثل حوريه است.
و همچنين ابن عباس از رسول اكرم نقل مي كند كه فرمود: «فاطمه حوريه اي است به صورت انسان».[9]
در حالي كه خداوند در قرآن كريم، درباره حوريه فرموده است:
«خداوند آن ها را ايجاد كرد، و سپس آن ها را باكره قرار داد».[10]
از امام صادق ـ عليه السّلام ـ سؤال شده چگونه حوريه در هر زمان كنار شوهرش مي آيد، او را باكره مي يابد. حضرت فرمود: «چون او از ماده اي پاك آفريده شده و هيچ گونه فسادي به او نرسيده است، جسمش نيز به آفتي گرفتار نشده، و دچار حيض نگرديده، لذا رحیمش هميشه به او چسبيده است.[11]
بنابر این فاطمه زهرا ـ سلام الله عليها ـ هيچگاه عادت ماهيانه نديده ، و از هر جهت پاك است، و هميشه باكره بوده است، زیرا از هر جهت پاك بوده و از ميوه هاي بهشتي به وجود آمده است، مادّة وجود او به تمام معنا پاك و رحمت و مزاياي وجودي او دائمي است.
معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. فاطمه ـ سلام الله عليها ـ از تولد تا شهادت، سيد محمد كاظم قزويني.
2. زندگاني حضرت فاطمه ـ سلام الله عليها ـ ، سيد هاشم رسولی محلاّتي.
3. فاطمه زهرا ـ سلام الله عليها ـ ، محمد تقي رهبر.
پی نوشتها:
[1] . مجله تخصصي كلام اسلامي. شماره 40، سال دهم، زمستان 1380، ص 107، به نقل از صحيفه نور: 16/125، 25/1/61.
[2] . همان، صحيفه نور: 12/72.
[3] . همان، 6/187.
[4] . همان، 6/185.
[5] . همان، 12/72.
[6] . مجلسي، محمد باقر، بحارالانوار، ج 43، ص 16 ـ 19، مؤسسة الوفا، بيروت.
[7] . قندوزي، سليمان، ينابع المودة، مؤسسه اعلمي، بيروت، 1403 ق.
[8] . فاصل مسعودي، محمد، اسرار الفاطميّه، ص 408، مؤسسه الزاير، قم، 1420 ق.
[9] . شافعي، ابوبكر، تاريخ بغداد، ج 13، ص 331، دارالاضواء، بيروت، 1403 ق.
[10] . واقعه: 36.
[11] .مجلسی ، محمد باقر ، بحارالانوار، ج 5 ، ص 196، همان .
منبع: اندیشه قم
تازه های پرسش و پاسخ
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}