پرسش :

زندگي حضرت زهرا (س) وامام علي (ع) و روش الگو گيري از آنها را تبيين كنيد ؟


شرح پرسش :
پاسخ :
پس از هجرت پيامبر اعظم (ص) به شهر مدينه واستقرار در آن، دختر گرامي وبسيار عزيزش فاطمه "س" به حدّ بلوغ و رشد رسيد، بزرگان قريش كه از اهل فضل و سابقه در اسلام و اهل شرف و مال و ثروت بودند، فاطمه را از رسول خدا "ص" خواستگاري كردند، و هر كدام از آنان كه قدم پيش گذاردند رسول خدا "ص" نمي‏پذيرفت و در جواب آنها مي‏گفت: امر ازدواج دخترم، فاطمه "س" در دست خداست، و هر كه را او امر كند به ازدواجش در خواهم آورد.(2) ازدواج فاطمه "س" را با اميرالمؤمنين "ع" جماعت بسياري از بزرگان علماء اهل شيعه و سني در كتب خود روايت كرده‏اند كه تمامي آنها محتوي چگونگي ازدواج ايشان در آسمانها و زمين و فضايل و مناقب و بسياري از خصائص ايشان است به اختصار به اشاره مي‏كنيم در كتاب مناقب، روايت شده وقتي كه اشراف و بزرگان قريش از خواستگاري فاطمه "س" جواب منفي گرفتند، روزي ابوبكر و عمر - كه جزء خواستگاران بودند(3) - در مسجد رسول خدا "ص" با همديگر نشسته بودند و "سعد بن معاذ انصاري اويسي" نيز با آنان بود و در امر ازدواج فاطمه "س" مذاكره مي‏كردند، ابوبكر گفت: اشراف قريش او را خواستگاري كردند و رسول خدا "ص" آنها را رد كرد و فرمود امر او با پروردگارست اگر بخواهد تزويج كند او را تزويج مي‏كند، و علي بن ابيطالب " او را از رسول خدا "ص" خواستگاري نكرده، و من مانعي از جهت علي "ـ عليه السلام ـ مگر از جهت در دست نداشتن چيزي از مال دنيا، و پندار من اين است كه حضرت رسول "ص" و خداوند، فاطمه ـ سلام الله عليها ـ را براي علي نگاه داشته‏اند، راوي گويد: ابوبكر و عمر و سعد بن معاذ گفتند مي‏رويم نزد علي "ع" براي يادآوري، و مي‏گوئيم اگر مانع تو نداشتن چيزي از مال دنياست ، ما تو را كمك خواهيم كرد.
سلمان گويد: آنان در پي علي "ع" از مسجد بيرون رفتند و او را در منزل نيافتند او با شتر خود براي آب كشي به نخلستان رفته بود، به جانب او رفتند، ابوبكر گفت: اي علي "ع" واضح است كه خصلتي از خصال نيكو باقي نمانده است الّا اينكه همه آنها را دارا هستي، و تو از رسول خدا از حيث خويشاوندي و مصاحبت و سابقه، شناخته شده اي و مي‏داني كه اشرافي از قريش فاطمه را از رسول خدا "ص" خواستگاري كرده‏اند و همه آنها را رد كرده و فرموده امر او با پروردگار است، و حال چه چيز تو را مانع است كه به خواستگاري فاطمه "س" اقدام نمي‏كني؟ معتقديم كه خداي سبحان و رسولش او را براي تو نگاه داشته است. اشك در دو چشم علي "ع" حلقه زد و گفت اي ابابكر به هيجان آوردي آنچه را كه در دل من بود. من به فاطمه راغبم امّا تنگدستي من مانع اين كار مي‏شود، ابوبكر گفت اي علي "ع" اين سخن را مگوي كه دنيا و آنچه درآنست نزد خدا و رسولش مانند غباريست پراكنده، راوي مي‏گويد علي "ع" شتر آبكش را باز كرد و آن را به منزل خود برد، و كفش خود را گرفت و رو به سوي خانه پيامبر حركت كرد. همه وجود علي "ع" از حجب و حيا به عرق نشسته بود، پيش از آنكه ‏ام سلمه در را باز نمايد، صداي گرم پيامبر بود كه بر گوش جان علي "ع" نشست كه فرمود: در را برايش باز كن ام سلمه، و بگو كه داخل شود، او مردي است كه خدا و رسول هر دو بدو عشق ميورزند، او عاشق و معشوق خدا و پيامبر است، امّ سلمه سؤال كرد: پدر و مادرم به فدايت تو هنوز نديده‏اي كه كيست پشت در و اين گونه از او تمجيد مي‏كني؟ پيامبر فرمود: دست كم مگير آن كس را كه پشت در ايستاده است، او برادر من و پسر عموي من و محبوب‏ترين خلايق در نزد من است. در باز شد و علي "ع" داخل شد، سلام كرد و به امر پيامبر زانو به زانوي او نشست، سرش را از حيا به زير انداخته بود و نگاهش از شرم به زمين زير پاي پيامبر دوخته، پيامبر "ص" به يقين مي‏دانست علي "ع" به چه منظوري به در خانه او آمده پرسيد: چه حاجتي داري ؟. علي "ع" گفت: پدر و مادرم به فدايت، نياز به گفتن نيست كه تو نه پسر عمو، كه پدر و مربّي و مقتداي من بوده‏اي، مرا از عمويت و پدرم ابوطالب و مادرم ، در آن حال كه كودك بودم و نارس، گرفتي، به غذاي خويش تغذيه‏ام كردي، به ادب خويش مؤدبم ساختي و از پدر و مادر برايم دلسوزتر و مهربانتر بودي، خداوند مرا با دستهاي پر مهر تو هدايت كرد و از گمراهي و شركي كه خويشان من بر آن بودند نجات بخشيد. دوست دارم كه خدا بيش از اين مرا به حضور تو پشت گرمي ببخشد. اي رسول خدا، مرا نياز به كاشانه و همسري است كه سكينه و آرامش را برايم به ارمغان بياورد و در حالي كه علي"ع" از شدت حجب و حيا سر را بيشتر در خويش فرو برده بود گفت: من امروز به خواستگاري دختر گرانقدرتان فاطمه "س" آمده‏ام، ميان اين خواهش و اجابت چقدر فاصله است؟ چهره پيامبر باز و بازتر شد و تبسمي شيرين بر لبان او نشست و اين كلمات شيرين از ميان لبهاي مبارك او خارج شد: بشارت باد بر تو كه پيش پاي تو جبرئيل بر من فرود آمد و پيام آورد كه پيوند تو و فاطمه "س" را خداوند جّل و علا در آسمانها منعقد كرده است (4) و آنگاه از آمدن صرصائيل گفت و خطبه خواندن راهيل بر منبر عرش و رازهاي بسيار ديگر، و سپس با خنده‏اي مليح فرمود: خوب علي جان چيزي هم با خود براي تشكيل زندگي داري؟ علي "ع" گفت: پدر و مادرم به فدايت، هيچ چيز من بر شما پوشيده نيست، مرا شمشيري است و زره و شتري و غير از اينها از مال دنيا هيچ ندارم، رسول خدا فرمود: شمشير عصاي دست توست، تو به داشتن آن ناگزيري كه در راه خدا جهاد ميكني، شتر هم ابزار كار توست كه با آن نخلستانهاي خود و اهلت را آبياري مي‏كني و بدان بار سفر مي‏كشي. همان زره را كابين فاطمه قرار بده، و بعد رسول خدا "ص" فرمودند: باني اين پيوند آسماني به گفته امين الملائكه، خداوند تعالي است و ما فقط مجري اين عقد هستيم، برو به سمت مسجد و مردم را در اين شادي آسماني سهيم كن، و من نيز به دنبال تو خواهم آمد و عقد را در پيش چشم خلايق جاري خواهم ساخت. علي "ع" به طرف مسجد حركت كردند و به دنبال آن حضرت رسول "ص" وارد مسجد شدند و به بلال فرمودند كه مهاجرين و انصار را خبر دهيد كه جمع شوند، وقتي همگان گرد آمدند پيامبر بر فراز منبر رفت و بعد از حمد و ثناي الهي فرمود: اي خلايق، جبرئيل هم اكنون پيام آورد كه خداوند ملائكه را در بيت المعمور گرد آورده و همه را گواه گرفته كه خدمتكار و امه خود و دخت پيامبرش را به بنده خود علي بن ابيطالب "ع" تزويج فرموده و مرا هم فرمان داده كه ازدواج اين دو را در زمين بر پا سازم، شما را بدين امر گواه مي‏گيرم، سپس رسول خدا نشست و به علي "ع" فرمود: علي جان برخيز و خطبه‏ات را بخوان، و بعد از اتمام خطبه علي، پيامبر به علي فرمود: علي جان آن زره را بفروش تا هر چه زودتر تو و فاطمه را سر و سامان دهيم، علي "ع" به بازار رفت تا زره را بفروشد خريدار كه يكي از اصحاب پيامبر بود وقتي فهميد كه علي "ع" به چه نيّت آن زره را مي‏فروشد، پول و زره را به اصرار به علي "ع" داد و گفت: تو اكنون بدين هر دو نيازمندتري تا من. اين زره هديه من براي ازدواج تو، و وقتي رسول خدا از كار آن صحابي مطلع شد در حقش دعا كرد و پول را به تني چند از اصحاب داد و گفت: اين پول را ببريد و آنچه يك زندگي بدان آغاز مي‏شود تهيه كنيد و بياوريد. پول كه شصت درهم بود، يك پيراهن سفيد، يك مقنعه، يك حوله تختخواب، دو تشك، چهار بالش، يك قطعه حصير، يك آسياي دستي، يك كاسه مسي، يك مشك آب، يك طشت، يك كاسه گلي، يك ظرف آبخوري، يك پرده پشمي، يك ابريق، يك سبوي گلي، دو كوزه سفالي، يك پوست به عنوان فرش و يك عبا، همه ابزاري شد براي زندگي آن دو...
وقتي وسايل را پيش روي پيامبر "ص" نهادند اشك در چشمان او حلقه زد، دستهاي مباركش را به سوي آسمان بلند كرد و دعا فرمود: خدايا به اهل‏بيت من بركت عنايت كن، و اين ازدواج را براي كساني كه اكثر ظرفهايشان گلي است مبارك گردان. در بعضي از كتب تاريخي نقل شده كه:(5) بيش از يك ماه از عقد فاطمه "س" و علي "ع" مي‏گذشت، كه روزي عقيل برادر علي "ع" به خانه علي رفته و به او مي‏گويد: برادر چرا فاطمه را از پدرش نمي‏خواهي تا زندگي‏تان سامان بگيرد و چشم ما و دوستان تو به وصلت شما روشني پذیرد علي "ع" فرمودند: اشتياق من در اين باره كم نيست، امّا حيا مي‏كنم كه با پيامبر در ميان گذارم، عقيل علي "ع" را سوگند مي‏دهد كه برخيزيم و به خانه پيامبر برويم و فاطمه "س" را از پيامبر بخواهيم. وقتي كه آن دو به طرف خانه پيامبر حركت مي‏كردند در راه امّ ايمن و ام سلمه را مي‏بينند و وقتي كه آنها از نيّت اينان مطلع مي‏شوند مي‏گويند: اين كار را به ما بسپاريد كه زنان اموري اين چنين را بهتر كارسازي مي‏كنند. علي "ع" و عقيل كه پشت درب خانه پيامبر ايستاده بودند، ام ایمن و ام سلمه پيام آوردند كه رسول خدا "ص" علي را ‏خواهد، علي با حيا و شرم پيش رفته و در كنار پيامبر نشست، پيامبر مهرآميز فرمود: علي جان مي‏خواهي فاطمه را به تو بسپارم؟ گفتم: بله يا رسول اللّه، فرمود: علي جان هم امشب يك مهماني مختصر بگير و همسرت را ببر، يكي از اصحاب گوسفندي هديه كرد و تني ديگر ذرت آوردند و علي "ع" با ده درهمي كه پيامبر داده بود، روغن و خرما و كشك خريد و سفره‏اي گسترده شد، و بعد از ضيافت شام كه مهمانان همه رفتند، پيامبر "ص" علي و فاطمه "ع" را فرا خواند، دستهايشان را اول بر سينه خود نهاد و بعد در دستهاي همديگر و ميان چشمهاي هر دو را بوسه داد و به علي "ع" فرمود: علي جان همسرت خوب همسري است و بعد به فاطمه "س" فرمود: دخترم مبادا نگران باشي از فقر شوهرت فقر براي من و اهل‏بيت من مايه افتخار است، دخترم تو را به بهترين مرد روي زمين شوهر دادم، همسرت بزرگ دنيا و آخرت است. دخترم مبادا كه از شويت نافرماني كني، شوهرت مسلمان‏ترين و عالم‏ترين خلق روي زمين است. دخترم ذخاير دنيا و آخرت را بر پدرت عرضه كردند، بي‏آنكه هيچ از مقامش در نزد خداوند بكاهند، امّا من نپذيرفتم و تن به مال و ثروت ندادم. و بعد علي "ع" را به خلوت برد و فرمود: علي جان با فاطمه‏ام مهربان باش، با او نيكي كن، و به او محبّت نما كه پاره تن من است و من به ناراحتي او ملول مي‏شوم و به شادي او مسرور. و بعد فرمود شما دو تن را به خدا مي‏سپارم و او را بر شما خليفه مي‏گردانم و بعد در را بست و از پشت در نيز آنها را دعا نمود....6:
الگوها:
1-سادگي ازدواج ومراسم عقد .
2-سادگي جهاز زندگي .
3-همتا بودن و کفو بودن
4-ايمان و تقوا اساس ومعيار انتخاب
5-صبر فاطمه درخانه همسر و تحمل سختي هاي زندگي .
6-تربيت بهترين فرزندان براي علي .
7-حمايت ازهمسر در تمام مراحل زنگي در دوره جهاد ومبارزه ودر دوره پس از آن.
8-فاطمه هيچگاه از زندگي با علي شكايت وچيزي از اودرخواست نكرد و با تمام نا ملايمات ساخت.
9-تمام جهت اين زندگي خوش بنيان الهي ومعنوي بود عبادت آنها زندگي را شيرين تر مي نمود وعلي مي فرمود زهرا چه يار مهربان و چه كمك بزر گي برای عبادت است .وهزاران الگوي ديگر كه مي توان از اين زندگي ساده ي الهي گرفت .

معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1- فاطمه من المهد الي اللحد ، سيد كاظم قزويني ، ترجمه علي كرمي ، نشر مرتضي
2- بيت الاحزان، شيخ عباس قمي، مترجم محمد محمدي اشتهاردي
3- عيون اخبار الرضا، ج 1 ص 231 - 233 ، شيخ صدوق ، مترجمان سيد عبدالحسين رضائي و محمد باقر ساعدي ، تصحيح محمد باقر بهبودي، كتابفروشي اسلاميه .

پی نوشتها:
1) جلاء العيون - تاليف سيّد عبداللّه شبّر - قدم له و صححه السيد احمد الحسيني - ج 1 ص 158 الي 165 - منشورات مكتبه بصيرتي - )به نقل از كتاب "مناقب خوارزمي(./
مثير الاحزان في احوال الائمة الاثني عشر - تأليف الشيخ شريف الجواهري - ص 191 - 190 صاحب المطبعة الحيدرية في النجف الاشرف محمد كاظم نجل المرحوم الحاج شيخ محمد صادق الكتبي - دار التراث الاسلاميه للطباعة و النشر و التوزيع - بيروت. لبنان /
كشف الغمه في معرفة الائمه - تأليف ابي الحسن علي بن عسي بن ابي الفتح الاربلي - و علق عليه السيد هاشم الرسولي - ص 353 و 356 - تبريز - سوق المسجد الجامع - )به نقل از مناقب خوارزمي( / بحار الانوار - علامه محمد باقر مجلسي - ج 43 ص 125 - 124 - المكتبة الاسلاميه طهران شارع البوذر جمهري - 1391 ه ق /.
2) احقاق الحق و ازهاق الباطل - تأليف سيد نور اللّه الحسيني المرعشي التستري الشهيد في بلاد الهند سنة 1019 ج 10 ص 329 - 328 - 327 - با تعليقات سيد شهاب الدين النجفي - به اهتمام الحسن الغفاري - طبع في المطبعة الاسلاميه بطهران - 1391 ه / كشف الغمة في معرفة الائمه ج 1 ص 354 /
3) همان ص 326 الي 335 ج 10 / مناقب آل ابي طالب - تأليف محمد بن علي بن شهر آشوب السّروي المازندراني متوفي 588 - ج 3 ص 345 - مؤسسه انتشارات علامه - قم، خيابان حضرتي المطبعة العلميه بقم - كتاب فروشي مصطفوي / مناقب علي بن ابيطالب - محمد بن محمد الواسطي الجُلّابي الشافعي الشهير بابن المغازلي المتوفي 483 - ص 348 - 347 المكتبه الاسلاميه - طهران شارع بوذر جمهري - /
4) احقاق الحق و ازهاق الباطل - ج 10 ص 345 - 347 / مناقب آل ابيطالب - ج 3 ص 345
كشف الغمه في معرفة الائمه ج 1 ص 356 /
5) كشف الغمه في معرفة الائمه ج 1 ص 360 /.
6) محمد باقر مجلسي - جلاء العيون - ص 115 114 113 - انتشارات علميّه اسلاميه.
ميرزا محمد تقي سپهر - ناسخ التواريخ - ج 1 و 2 - چاپ اسلاميه 1354 ش ص 35 و 74
سيد محمد حسن مير جهاني طباطبائي - جنّه العاصمه - در تاريخ ولادت و حالات حضرت فاطمه - انتشارات كتابخانه صدر - قطع وزيري - چاپ حيدري)
منبع: اندیشه قم