پرسش :

آيا در اسلام اصل بر تک همسري است؟


شرح پرسش :
پاسخ :
بله. اصل بر تک همسري است. چند همسري فرع بر دين است . آيه اي که مربوط به ازدواج است اشاره اي به اين موضوع ندارد . آيه 21 سوره روم که مربوط به ازدواج است. قرآن مي گويد: از آيات خداوند اين است که از جنس خودتان زوج هايي آفريد تا در کنار هم آرامش بگيريد . اينها مربوط به زوج است . يعني يک خانم و يک آقا. پس اين فرع است . نکته ي مهم اين است که اسلام ازدواج مجدد را ابداع نکرده است . امضاء کرده و محدود کرده است . در قبل از اسلام چند همسري رايج بوده است و کاملا رايج بوده است . علاوه بر عربستان در جاهاي ديگر رايج بوده است . غير از اعراب ، حرمسرا هم داشته اند . جوري بوده که بعضي از صحابه که مشرک بودند و ده همسر داشتند .
حتي در زمان امام صادق (عليه السلام) مرد زرتشتي مسلمان شد و هفت زن داشت و مردم گفتند : تکليف او چيست ؟ امام فرمودند : بايد سه تا از همسران خودش را رها کند زيرا اسلام تا چهار همسر را فرموده اند . اسلام بخاطر حکمت هايي که دارد و منافعي دارد و مفسده هايي که دارد خدا آنرا امضا کرد و آنرا محدود کرد . يعني در واقع تک همسري ،زيرا خدا با اين شرطي که گذاشته مشخص ميشود که مهم است . در هيچ جا شما پيدا نمي کنيد که خدا مردم را به چند همسري تشويق کرده باشد . ميشود که به اين واقعيت رسيد که تک همسري اصل است و چند همسري در اسلام فرع است . چند تا از نمونه بن بست ها را من عرض بکنم . خانم و آقايي ازدواج کرده اند و ده سال هم با عشق و صفا زندگي کرده اند . اين ها بچه دار نمي شوند و همه ي راهها را رفته اند و به نتيجه نرسيده اند . و آقا اصرار دارد که از همسر خودش فرزند داشته باشد . اين امکان هم نيست . خوب اين خانم را طلاق مي دهد . خوب چرا با يد اين کار را بکند ؟ خدا در اينجا ازدواج مجدد را گذاشته است . در حقيقت اينجا ازدواج مجدد براي پيشگيري از تخريب بنيان خانواده است . اين خيلي مهم است . حالا اگر آقا مسيحي باشد بايد حتما خانمش را طلاق بدهد . زيرا آنها ازدواج مجدد ندارند . مواردي داشته ام که خانم خودش به اين رسيده که بالاخره حق همسرش است که بچه دار بشود . مي خواهد خودش هم زندگي بکند . بنابر اين خودش پيشنهاد مي دهد . فرض کنيد در کشوري جنگي در مي گيرد و بسياري از مردان کشته مي شوند . زنها بي شوهر مي مانند . اين ها اگر شوهر نداشته باشند که مفسد هاي بسياري ايجاد ميشود . بعد از جنگ جهاني دوم در کشورهاي جنگ زده ي مثل آلمان مردان زيادي کشته شدند و زنهاي آنها بي شوهر ماندند . اين خانم ها در جلوي مجلس آلمان اعتراض کردند و گفتند : قانون چند همسري را بگذاريد زيرا مجردها با ما ازدواج نمي کنند ولي کليسا مخالفت کرد . تعدادي از متفکران آلمان تلاش کردند که بتوانند قانون منع چند همسري را تغيير بدهند ولي کليسا اجازه نداد . اين کار باعث شد که در کشورهايي که جنگ زده بودند فسادهاي زيادي بوجود بيايد و هم اکنون فسادي که در غرب در کشورهاي جنگ زده بعد از جنگ جهاني دوم هست با قبل از جنگ قابل مقايسه نيست . اسلام مي گويد : در چنين موقعيتي آقاياني که همسر دارند و منع داررند مثل مورد قبلي . اين آقا با چنين خانمي ازدواج کند . هم آقا بچه دار ميشود و هم آن خانم سرپرست دار ميشود و خانمي که مي خواست از همسرش جدا بشود مي ماند . خانمي خيلي علاقه به علم دارد و ميخواهد به آخر علم برسد و مي بيند نميتواند حقوق همسرش را رعايت کند . خودش پيشنهاد مي کند که شوهرش ازدواج کند . تا اين خانم به مدارجات بالا برسد . اين ها هست و من چنين خانم هايي را مي شناسم . حالا اگر اين حکم نبود ، اين خانم به خواسته اش نمي رسيد . الان خانم به علاقه اش رسيده و درس مي خواند. آقا هم نيازهايش برآورده شده است و ممکن است آقا با خانم بيوه اي ازدواج کند و خانم بيوه سرپرست دار شده است . اين حکمت ها زياد است .
حضرت امام خميني يک همسر داشته اند . حضرت محمد (صلي الله عليه و آله و سلم) تا خديجه زنده بودند ازدواج مجدد نکردند و حضرت علي (عليه السلام) تا قبل از فوت حضرت فاطمه (سلام الله عليها) هم ازدواج مجدد نکردند . در ضمن در زمان رسول خدا اين يک امر متعارفي بوده است و اگر رسول خدا(صلي الله عليه و آله و سلم) همزمان ازدواج مجدد هم داشتند منعي نبود و مردم چيزي نمي گفتند . اما حضرت اين کار را نکردند.
منبع:سایت انوار طاها