پرسش :
آیا در زمان ظهور امام زمان، نیازی به مراجع تقلید و یا خواندن دروس حوزی میباشد؟
شرح پرسش :
پاسخ :
پاسخ از حجت الاسلام احمد عابدی:
امام صادق علیه السلام در زمان حیات خویش به ابان بن تغلب می فرمودند:
اجلس فی المسجد و افت للناس؛ در مسجد بنشین و فتوا بده.
این حدیث دلالت بر آن دارد که در زمان ظهور امام زمان علیه السلام، مراجع تقلید نیز هم رساله دارند و هم فتوا می دهند. زیرا وقتی امام زمان علیه السلام ظهور نماید همه نمی توانند بروند مسائلشان را از امام زمان علیه السلام بپرسند، و آن موقع طلبه و مسألهگو برای جامعه بیشتر نیاز میشود.
در زمان امام صادق علیه السلام مردم از آن حضرت سوال می پرسیدند. بعد، میآمدند به زراره و محمد بن مسلم میگفتند، امام صادق علیه السلام این فرمایش را فرمودند، به آن عمل بکنم یا خیر؟ و زراره میگفت: به فرمایش امام عمل بکن یا نکن. چرا؟ چون وقتی این فرد سوال میپرسید، نمیدانست امام علیه السلام تقیه کرده است یا خیر. و زراره میدانست امام علیه السلام در هنگام پاسخ تقیه کرده است یا خیر. و لذا زراره میگفت عمل بکنید یا نکنید.
اما امام زمان علیه السلام تقیه نمیکند، ولی وقتی شما حرفهای امام زمان علیه السلام را میشنوید، گاهی احادیثی میفرمایند که قید است نسبت به مطلقی و خاص است نسبت به عامی که امامان دیگر فرمودهاند و آن کسی که میتواند تمام احادیث را جمع کند و کنار هم بگذارد، مجتهدین و مراجع تقلید هستند. و در زمان ظهور نیز مراجع معظم تقلید حضوردارند و فتوا و رساله آنها نیز وجود دارد. این که در زمان ظهور نیازی به مراجع معظم تقلید و یا خواندن دروس حوزی نمیباشد، این یکی از سنگهای انحرافی بود که بابیها و بهاییها پایه گذاری کردند.
shafaqna.com
پاسخ از حجت الاسلام احمد عابدی:
امام صادق علیه السلام در زمان حیات خویش به ابان بن تغلب می فرمودند:
اجلس فی المسجد و افت للناس؛ در مسجد بنشین و فتوا بده.
این حدیث دلالت بر آن دارد که در زمان ظهور امام زمان علیه السلام، مراجع تقلید نیز هم رساله دارند و هم فتوا می دهند. زیرا وقتی امام زمان علیه السلام ظهور نماید همه نمی توانند بروند مسائلشان را از امام زمان علیه السلام بپرسند، و آن موقع طلبه و مسألهگو برای جامعه بیشتر نیاز میشود.
در زمان امام صادق علیه السلام مردم از آن حضرت سوال می پرسیدند. بعد، میآمدند به زراره و محمد بن مسلم میگفتند، امام صادق علیه السلام این فرمایش را فرمودند، به آن عمل بکنم یا خیر؟ و زراره میگفت: به فرمایش امام عمل بکن یا نکن. چرا؟ چون وقتی این فرد سوال میپرسید، نمیدانست امام علیه السلام تقیه کرده است یا خیر. و زراره میدانست امام علیه السلام در هنگام پاسخ تقیه کرده است یا خیر. و لذا زراره میگفت عمل بکنید یا نکنید.
اما امام زمان علیه السلام تقیه نمیکند، ولی وقتی شما حرفهای امام زمان علیه السلام را میشنوید، گاهی احادیثی میفرمایند که قید است نسبت به مطلقی و خاص است نسبت به عامی که امامان دیگر فرمودهاند و آن کسی که میتواند تمام احادیث را جمع کند و کنار هم بگذارد، مجتهدین و مراجع تقلید هستند. و در زمان ظهور نیز مراجع معظم تقلید حضوردارند و فتوا و رساله آنها نیز وجود دارد. این که در زمان ظهور نیازی به مراجع معظم تقلید و یا خواندن دروس حوزی نمیباشد، این یکی از سنگهای انحرافی بود که بابیها و بهاییها پایه گذاری کردند.
shafaqna.com
تازه های پرسش و پاسخ
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}